• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • sweetcandy

Citat från min bästa vän: "bara för att jag ätit frukost betyder inte att jag inte är hungrig vid lunch"

Nån som hänger med, vad vi menar med det? ;)

• pandoraDiem

Hej hej,

hakar på här. Jag och min sambo har försökt bli gravida sen i augusti 2014. Fick ett plus alldeles innan jul och var överlycklig. Började dock blöda på julafton och ställde in mig på missfall. 3 veckor senare blödde jag fortfarande, men testade ändå positivt på grav test. Fick göra VUL, där det visade sig att den satt i äggledaren. Fick operera bort embryot och äggledaren.

Nu har dock mensen kommit igång igen och denna månad blir det ett nytt försök. Är väl kanske inte så realistiskt att det ska fungera på första försöket men hoppas kan man ju alltid :)

• Tallbarr12
    frestelsen skrev 2015-03-02 17:35:13 följande:

phpTugDPq30947.jpg

Svaaagt syns verkligen IRL :) hoppas de håller sig

Håller tummarna att det blir starkare!
  • Annaba88
    frestelsen skrev 2015-03-02 17:35:13 följande:
    Svaaagt syns verkligen IRL :) hoppas de håller sig
    Jejj! Hoppas allt går bra idag på ingreppet! Efteråt är pacmannen borta och så hoppas vi att det inte blir mera MF efter det :)
  • frestelsen

Blev inget för jag fick svagt plus.

Jag sa men om de blir mf eller bara är spök? Hon svara att behöver inte bli så. Eftersom polyper är så liten är det större chans att inte få mf. Idag var strecket starkare:) bim-3 enligt fertility friend.

Men om jag får mf nu ska vi boka in en tid snart sa hon. Åhh vad jag hoppas nu

Annaba88 skrev 2015-03-03 08:19:11 följande:

Jejj! Hoppas allt går bra idag på ingreppet! Efteråt är pacmannen borta och så hoppas vi att det inte blir mera MF efter det :)

• CissiJissi

Jag hae en fråga till er alla andra som försökt länge: det finns saker man inte ska dricka eller äta när man är gravid.. Väntar ni tills ni vet att ni ÄR gravida innan ni slutar med sånt, eller just den fertila perioden och fram till bim, har ni redan slutat helt eller struntar ni i det?? Personligen ääälskar jag pepsi max men undviker det under graviditet.. Har försökt sluta men när man ändå inte blir gravid så snabbt.. Känns tråkigt..

• Tallbarr12
    CissiJissi skrev 2015-03-03 12:03:29 följande:

Jag hae en fråga till er alla andra som försökt länge: det finns saker man inte ska dricka eller äta när man är gravid.. Väntar ni tills ni vet att ni ÄR gravida innan ni slutar med sånt, eller just den fertila perioden och fram till bim, har ni redan slutat helt eller struntar ni i det?? Personligen ääälskar jag pepsi max men undviker det under graviditet.. Har försökt sluta men när man ändå inte blir gravid så snabbt.. Känns tråkigt..

Personligen undviker jag i princip bara Ipren nu när vi försöker eftersom det rekommenderas att man inte använder det när man försöker få barn.

I övrigt kommer jag följa kostråden när jag väl är gravid. Med förra barnet tog det ett år och det hade varit än mer deprimerande om jag inte låtit mig äta nån god ost eller dricka ett glas vin nån gång. Kan tillägga att jag inte super, inte röker eller äter mängder med onyttig mat i vanliga fall heller, så förändringen vid en graviditet blir inte så våldsamt stor.

Man får nog välja vad som känns bäst själv, då mår man ju bäst med oftast. Kommer du ihåg att ta folsyra?
  • pandoraDiem

Tycker också det där med kostråd innan graviditet är sjukt svårt. Jag har inte druckit alkohol sen i somras då vi började försöka bli gravida vilket är lite klurigt när vi varit ute på puben med vänner. Vi har inte velat berätta att vi försöker bli gravida för dem ännu, så det slutar med konstiga bortförklaringar om varför jag inte dricker. I början när vi försökte vågade jag knappt träna som vanligt för jag tänkte att det kanske inte fäster som det ska då. Jag har helt enkelt blivit lite knäpp sen allt det här började och det känns som om det är dags för i alla fall mig att slappna av lite och försöka leva lite mitt i all väntan.

• CissiJissi

Pandoradiem- jag förstår!!

Tallbarr12- ja jag har tagit gravidvitaminerna enda sen innan första graviditeten i 2012, har blivit en vana jag kommer fortsätta med tills jag annat klart sista barnet..

Man får nog göra som man känner ja.. Tänkte sluta helt med koffein ett tag för att se om jag blev gravid lättare (läst statistik som visar det finns risk att chansen halveras om man får i sig mycket koffein dagligen), men jag vet inte längre.. Det blir när det blir.. Eller hur? Man kan säkert påverka, men inte kontrollera :/

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre