• Svar på tråden BF september 2015!
  • lördagsgodis

Välkommen saffron! Jag är oxå i v.9 nu men med vårt förhoppningsvis tredje barn:) i den här tråden är alla känslor tillåtna.

• Sopp
    I Walk The Line skrev 2015-01-23 12:54:05 följande:

Pratade med bm idag ang mitt dåliga mående, hennes tips var seaband och ingefära, och sura saker. Jag ska prova med det nu då jag mer än gärna undviker läkemedel. Funkar inte det ska jag prova akupunktur och/eller akupressur.

Ang att hålla hemligt å att inte dricka, jag blir så trött att det fortfarande är sånt jäkla tjat om alkohol! Herrejösses! Det är 2015, de flesta dricker inte alls.. Förstår inte vad det finns för folk?

..fast om man är en person som brukar dricka alkohol på sociala sammankomster så är det väl inte jättekonstigt om man undrar varför man helt plötsligt slutat med det?
  • Grus grus
    Saffron skrev 2015-01-23 13:07:07 följande:

Hej!

Grattis till alla plus! :)

Nu kanske jag vågar gå med i en grupp! 

38 år, väntar första barnet.

Plussade strax före jul och enligt ägglossning har jag bf nån gång slutet augusti/början av september. 

Anledningen till att jag inte gått med i någon grupp än är att min man och jag har väldigt tråkiga erfarenheter i bagaget. Vi har försökt bli gravida i snart 5 år, och det har varit ägglossningsstimuleringar och ivf-försök. Vi har varit gravida 2 ggr innan, utomkved augusti 2013 som slutade dramatiskt i akut operation, samt en tvillinggraviditet som slutade i MF/MA i v 9 i april 2014. Med detta bakom sig har vi inte ens vågat göra någon "happydance" hemma. Snälla, kom inte med en klämkäck ramsa om att vi väntar barn och inte missfall. Har man våra erfarenheter vet man att man inte kan slå klackarna i taket än. Troligtvis kommer jag inte slå klackarna i taket förrän min mage är för stor för detta!  

Pga utomkvedet har vi fått göra tidiga ultraljud, och den lilla knodden var lite senstartad. Ett ultraljud innan nyår visade bara hinnsäck och gulesäck. 9 dagar senare ett tickande hjärta. I torsdags gjorde vi ett tredje ultraljud, och då hade den vuxit till sig, nästan vuxit i kapp och hjärtat slår fint. Bedömdes vara i v 9. Så nu börjar vi andas ut och faktiskt tro på att vi kanske kommer att bli föräldrar i augusti/september! (Ingen dålig födelsedagspresent då jag fyller år 4 sep...  )

Har redan skrivit in mig hos BM (samma som vid tidigare graviditeter). Nytt ultraljud om 2 veckor och KUB veckan efter det!

Finns det någon facebookgrupp? Är alltid lättare att följa en grupp där!

Välkommen! Jag är också i v.9. Beräknad 1 september. Leta upp gruppen "sommargummor" på FB.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Saffron

Tack lördagsgodis! Och jag har ansökt om FB-gruppen... 

... och förtydling- jovisst är vi jätteglada, det här är ju det vi har velat i 5 år, men som sagt, med tråkigt bagage är det svårt att vara "ohämmat" lycklig...

Första gången man är LYCKLIG över att må illa och tidvis bara kunna äta apelsiner!

Jag har ett jobb som innebär att man måste berätta om graviditet tidigt. Mina föräldrar vet och några få som jag jobbar med. Annars försöker vi hålla det hemligt ett tag till. Förra gången var jag tvungen att berätta dagen efter vi hade plussat (jag skulle annars behöva stå med en patient inne på röntgenundersökning). Det var jättejobbigt att berätta för alla att man inte var gravid längre. Och vi har inte heller berättat för våra syskon den här gången- det är lite jobbigt att berätta för syskonbarnen och förklara varför det inte blev bebisar sist. Vi tänkte vänta till nästa ultraljud om 2 v. Men egentligen vill man ju tala om nyheten för alla, men som sagt, vi ska FÖRSÖKA hålla oss en litet tag till! 

Är det någon mer i v 9 vars symtom börjar lätta?

• Lissing

Har också ansökt om att få vara med i Sommargummor på FB nu

081118, 100703, BF 150912
  • I Walk The Line
    Sopp skrev 2015-01-23 14:04:45 följande:
    ..fast om man är en person som brukar dricka alkohol på sociala sammankomster så är det väl inte jättekonstigt om man undrar varför man helt plötsligt slutat med det?
    Fast om man dricker så pass mycket att det bli konstigt om man inte dricker alls, och om en sociala sällskap tjatar om det så tycker jag att det känns väldigt märkligt..
  • NattaLind
    I Walk The Line skrev 2015-01-23 14:53:59 följande:
    Fast om man dricker så pass mycket att det bli konstigt om man inte dricker alls, och om en sociala sällskap tjatar om det så tycker jag att det känns väldigt märkligt..
    Det handlar nog mer om att man kanske aldrig säger nej till att dricka ett glas. Skulle jag gå ut med mitt jobb och dom såg att jag tackade nej till alkohol, då skulle dom fatta direkt. Jag är alltid den som knappt ens blir salong i vårt gäng, men däremot så dricker jag alltid något. Skulle jag tacka nej sticker det ut mot hur jag är som person, och folk skulle fatta direkt.

Det handlar absolut inte om hur ofta eller mycket man dricker, utan att när det väl är en utgång så tar man åtminstone något glas.
  • Spegeelbild

Idag har jag mått sjukt illa men inte kräk illa men hungrig som tusan imellanåt sen mår man illa efter man käkat igen, får det inte att gå i hopp.

Men vart på toppen humör i morse, så lite humörsvängningar har vi hunnit med också :p

Hur mår ni?

• MaCeLu
    Lissing skrev 2015-01-22 17:17:12 följande:

En liten parvel med tickande

hjärta visade sig idag på UL.

Hon mätte att jag var i v 6+6

och inte 6+4 som jag trott

Men det var svårt att mäta exakt

så här tidigt sa hon, och enligt

ÄL-tester så ÄR jag i v 6+4 faktiskt,

så jag fortsätter räkna enligt det

Så fin!! Grattis ????
  • MaCeLu
    isabelless skrev 2015-01-22 21:10:44 följande:

Jag har mått bra i 2-3 dagar nu, vad jag hoppas att det fortsätter! Det är så otroligt skönt att kunna stå upp, röra sig och framför allt ÄTA igen! Jag hoppas illamåendet gett sig nu. *PEPPAR PEPPAR*

Går in i vecka 10 på lördag och vi har nu berättat för både blivande moster, mormor, morfar, farmor och farfar! De blev så glada. Har ni berättat ännu?

Skönt att du mår bättre! ????

Vi har inte och ska inte berätta för ngn på länge. Vill hålla det för oss själva. Dels för att landa i det (det här var ju väldigt oplanerat) och för att det känns mysigt denna ggn att kunna gå l
Svar på tråden BF september 2015!