• Svar på tråden BF september 2015!
  • IMHO

Det är konstigt med magen. Jag ser verkligen inte gravid ut (är 12+4), men min platta snygga nyårsmage har nu 10 veckor senare blivit samma gamla fläskmage som jag hade i somras när jag vägde 67 kg. Den är inte i närheten av en kula.

Det konstiga är alltså att med min platta nyårsmage vägde jag 57 kg. Med den nya fläskmagen väger jag 53,7kg (pga 2 mån illamående och kräkningar). Jag fattar inte vilken del av kroppen som har krympt.

Nån annan som har vikt och volym som inte går åt samma håll? Någon som har lösningen på gåtan?

• bebis86
    Sopp skrev 2015-03-10 13:11:28 följande:

15+2 idag, känner inga fosterrörelser men börjar se rätt "tjock" ut då mitt redan existerande fläsk åkt ut en bra bit ;)

Jag tänkte fråga er som redan har barn om mitt nuvarande barn (så det här har absolut inget att göra med barnen vi väntar) - Vår son på snart 1 år har alltid älskat mat, all mat, absolut inga problem där. nu är han helt plötsligt så OTROLIGT ofokuserad, det är en lång pina att få i honom lunch och middag. Han ska göra allt utom att äta, maten försöker han bara putta bort. Helst slå ut över bordet så att man kan kleta runt den och kanske stoppa in en makaron i munnen då och då. Kommer det här sluta av sig självt eller vad ska man göra? Vi försöker bara ta det lugnt och har han inte ätit upp efter ca 30 min så lägger vi ner, då blir det ingen annan mat

Jag känner igen det där ;)

Din son är nog bara i en fas men att både testa gränser mm. Det händer ju så mycket för en 1 åring men att utforska allt så jag tror inte du behöver oroa dig :)

SJ är min lille snart tre och han kan bete sig så lite då och då men det var värre i 1 års åldern. De är sluga dem små ;)

Jag provade mycket med att "flyga flygplan mm) in i munnen/garaget. Det var roligt :)

Lycka till ;)
  • sagofröken
    IMHO skrev 2015-03-10 14:16:26 följande:

Det är konstigt med magen. Jag ser verkligen inte gravid ut (är 12+4), men min platta snygga nyårsmage har nu 10 veckor senare blivit samma gamla fläskmage som jag hade i somras när jag vägde 67 kg. Den är inte i närheten av en kula. smile2.gif

Det konstiga är alltså att med min platta nyårsmage vägde jag 57 kg. Med den nya fläskmagen väger jag 53,7kg (pga 2 mån illamående och kräkningar). Jag fattar inte vilken del av kroppen som har krympt.

Nån annan som har vikt och volym som inte går åt samma håll? Någon som har lösningen på gåtan?

Det brukar vara rumpan som krymper :) (Har själv inget sånt problem, snarare tvärtom, +5 eller 6 kg och ser ut att vara i sjunde månaden fast jag bara är i v 16...)
  • sagofröken

15+2 idag, känner inga fosterrörelser men börjar se rätt "tjock" ut då mitt redan existerande fläsk åkt ut en bra bit ;)

Jag tänkte fråga er som redan har barn om mitt nuvarande barn (så det här har absolut inget att göra med barnen vi väntar) - Vår son på snart 1 år har alltid älskat mat, all mat, absolut inga problem där. nu är han helt plötsligt så OTROLIGT ofokuserad, det är en lång pina att få i honom lunch och middag. Han ska göra allt utom att äta, maten försöker han bara putta bort. Helst slå ut över bordet så att man kan kleta runt den och kanske stoppa in en makaron i munnen då och då. Kommer det här sluta av sig självt eller vad ska man göra? Vi försöker bara ta det lugnt och har han inte ätit upp efter ca 30 min så lägger vi ner, då blir det ingen annan mat

Minns när min dotter var ett och inte åt en smula längre, så läste jag en studie som visade att barn i kulturer med fri amning i regel åt mindre mat och ammade mer än 6-månaders bebisar. Inte lika nyfikna på mat, inte lika hungriga (växer långsammare) och är för upptagna med att upptäcka upptäcka världen. Så vi lät det vara, erbjöd mat, men mest fick hon i sig bröstmjölk/ersättning. Och hon överlevde :) Det blev bättre när vi slutade envisas.
  • lördagsgodis

Vi ska oxå utomlands om några veckor och just stödstrumpor och en plats vid mittgången på planet är något jag tänkt på, vi ska till Spanien och maten där är helt ok om den är genomstekt mejeriprodukterna är som här i Sverige så tänker nog leva på glass när vi är där:)

Min son åt som en häst när han var liten och slutade amma vid 3 månader. Min dotter var inte alls lika förtjust eller intresserad i mat och ammade tills hon var två så barn är så olika och så länge barnet dricker välling/ersättning/ammas så är det ingen fara att de inte äter så mycket.

• fyrklöver81

Vår son som dock är 2 är även han inne i e. Jag vill inte äta fas. Vi nonchalerar helt. Tror det är det bästa. Gör man en grej av det kan det nig bli till en grej. Vår son är jättepigg och leker som vanligt och äter gärna lördagsgodis god frukt etc. Men är verkligen selektiv :)
  • lizanilander

ja det med maten blir man inte klok på, jag tror på att det vänder, min son (nu 1½) har krånglat sen han var 3 månader med både amning och mat. Nu när han var sjuk och haft 41, ibland mer, i feber sen i lördags har vi knappt fått i han nåt alls och det lilla han hade på kroppen har försvunnit så nu ser han inte fager ut :( Men det vänder det med nån gång. Läkaren vi träffade igår hade en son på 2 år och han var också en sån där mager speta så det kändes skönt att nån mer hade en liten en ;)
  • Sopp

Ja det är bara att hoppas på att det vänder snart då. Känns lite skönt att det inte är jag som är hemma nu så jag slipper många matningspass :D det är ju extra svårt att behålla behärskningen nu när man är så trött och känslosam!

• malbjo

Var har/tänker ni handla era mammakläder. Jag har fått lite begagnat av en svägerska o köpt ett par byxor på HM. Lägger extremt lite pengar på kläder annars o handlar bara när jag måste. Bor på gård o har uniform när jag jobbar så det är mest slit o slängkläder. Känner inte för att lägga ut en förmögenhet men vill ju ändå känna att jag inte går runt i sambons tröjor o ser ut som ett levande tält :)

• Österbottning80
    malbjo skrev 2015-03-11 09:10:55 följande:

Var har/tänker ni handla era mammakläder. Jag har fått lite begagnat av en svägerska o köpt ett par byxor på HM. Lägger extremt lite pengar på kläder annars o handlar bara när jag måste. Bor på gård o har uniform när jag jobbar så det är mest slit o slängkläder. Känner inte för att lägga ut en förmögenhet men vill ju ändå känna att jag inte går runt i sambons tröjor o ser ut som ett levande tält :)

Har kikat lite på HM och andra ställen, men alla mammakläder är ju så dyra. Tänkte slå två flugor i en smäll nu med resan till USA och köpa mammakläder där. Dom kostar mindre och så behöver jag ju inte packa så mycket ;)
    Annars är väl nog HM dom som har billigast, men om det finns Lindex i närheten så har dom också bra urval. 

Jobbar du aktivt på gården? Har du tänkt göra det hela tiden? 
    Min sambo är orolig varje gång jag är med ute i ladugården och jobbar med djuren, även om han vet att det är helt ok. Jag är bara lite rädd för hur han kommer att reagera sedan då magen växer. 
Svar på tråden BF september 2015!