• Svar på tråden BF september 2015!
  • 26number1
    Marian03 skrev 2015-03-24 16:56:32 följande:

Hur länge är det vettigt att jobba om man som jag har ett kontorsjobb tror ni? Det är mycket psykiskt påfrestande men inte fysiskt såklart. Jag jobbar oftast säsong juni-december och har ju ingen semester då att ta ut. Hoppar in emellanåt off-season med. Jag tänker att det kunde vara skönt att få gå hem två veckor innan bebisen kommer? För att fixa med det sista, ladda mentalt osv.

I och med att mitt jobb är jäkligt stressigt och krävande så är jag knäckt om somrarna även som ogravid så jag kanske kan behöva det.

Jag ska ha ca i mitten av sept (19 sept).

Berättade för en kollega häromdagen på telefon, är väl inte jätte förtjust i henne då hon är ganska ego och gärna vill att alla ska jobba runt henne så hennes jobb blir så bra och simpelt som möjligt och lämnar mer än gärna över allt till oss andra. Då kläcker hon ur sig; jaha och hur länge har du tänkt jobba? Hur kommer det bli i sommar egentligen? Jag ser gärna att du arbetar en vecka in i september, det underlättar för mig.

Jag blev så irriterad, det har väl ändå inte hon med att göra...

Haha det låter som en riktig kärringjävel!! Jag jobbar på bank och tänker jobba så absolut länge jag bara kan, känner att jag måste göra ett gott intryck för att kanske få komma tillbaka efter mammaledigheten (har endast ett vik till årsskiftet). Så länge jag mår bra tror jag att jag ska försöka jobba till en vecka innan BF, är ju ändå rätt vanligt att gå över med första va?

Annars tycker jag att du ska göra precis som du känner! Mamma-peng kan man väl få från och med två veckor innan BF? Gå hem sista augusti bara för att reta upp kollegan :D
  • sagofröken

Man har rätt att ta helt eller delvis ledigt sju veckor innan bf!
    Men vill man ta f-peng är det 60 dagar. 

"Du som är gravid
     kan börja ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till den beräknade förlossningen."
    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning

Det är så himla svårt att veta hur en kommer må tiden innan bf, och alltså hur länge en kan jobba. Jag önskar att jag hade tillåtit min läkare att sjukskriva mig i slutet av förra graviditeten istället för att "härda ut". Den här gången behöver jag som tur är inte ta ställning till det eftersom jag får sommarlov (ferietjänst) 19 juni och våra kurser startar igen 24 augusti, bebisen är beräknad till 31 augusti. Det skulle bara kännas fånigt att gå tillbaka för planeringsveckorna och sedan gå igen :) Så jag räknar med att vara ledig minst 10 (varav ca 3 veckor blir föräldraledighet) veckor innan bebisen kommer. Så jäkla skönt att slippa oroa mig för att behöva bli sjukskriven och ställa till det (på min arbetsplats ställer sjukskrivningar alltid till det MYCKET och det är typ omöjligt att få vara ifred när en är sjuk). 

Med största sannolikhet kommer jag få samma krämpor som förra gången så jag ska verkligen bara ta det lugnt och njuta av att vara enbarnsförälder i sommar :)

• 26number1
    sagofröken skrev 2015-03-24 17:47:20 följande:

Man har rätt att ta helt eller delvis ledigt sju veckor innan bf!

Men vill man ta f-peng är det 60 dagar. 

"Du som är gravid kan börja ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till den beräknade förlossningen."www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning

Det är så himla svårt att veta hur en kommer må tiden innan bf, och alltså hur länge en kan jobba. Jag önskar att jag hade tillåtit min läkare att sjukskriva mig i slutet av förra graviditeten istället för att "härda ut". Den här gången behöver jag som tur är inte ta ställning till det eftersom jag får sommarlov (ferietjänst) 19 juni och våra kurser startar igen 24 augusti, bebisen är beräknad till 31 augusti. Det skulle bara kännas fånigt att gå tillbaka för planeringsveckorna och sedan gå igen :) Så jag räknar med att vara ledig minst 10 (varav ca 3 veckor blir föräldraledighet) veckor innan bebisen kommer. Så jäkla skönt att slippa oroa mig för att behöva bli sjukskriven och ställa till det (på min arbetsplats ställer sjukskrivningar alltid till det MYCKET och det är typ omöjligt att få vara ifred när en är sjuk). 

Med största sannolikhet kommer jag få samma krämpor som förra gången så jag ska verkligen bara ta det lugnt och njuta av att vara enbarnsförälder i sommar :)

Det låter faktiskt inte heller helt fel men den lyxen har jag tyvärr inte råd med den här gången :)
  • Marian03
    26number1 skrev 2015-03-24 17:08:29 följande:
    Haha det låter som en riktig kärringjävel!! Jag jobbar på bank och tänker jobba så absolut länge jag bara kan, känner att jag måste göra ett gott intryck för att kanske få komma tillbaka efter mammaledigheten (har endast ett vik till årsskiftet). Så länge jag mår bra tror jag att jag ska försöka jobba till en vecka innan BF, är ju ändå rätt vanligt att gå över med första va?

Annars tycker jag att du ska göra precis som du känner! Mamma-peng kan man väl få från och med två veckor innan BF? Gå hem sista augusti bara för att reta upp kollegan :D
    Haha ja hon är det, väldigt ego kärring. Men när hon ska typ se en uppvisning hennes barnbarn har så ska hon typ va ledig hela dagen och alla ska förstå det, ungefär... Hopplös :P

Jag vill med gärna jobba så långt inpå jag kan, men ska nog dra sista augusti ändå bara för att reta henne ;) haha. Ja men även för min egen skull så jag kan fixa lite hemma och varva ner osv. Jag har varit där på jobbet ett tag nu så som tur är vet chefen redan vad jag går för och att jag alltid ställer upp vilket känns skönt :)

Förstår dig att det kan kännas att man vill få visa vad man går för, jag är likadan :)

Antar att man känner av sen när det börjar närma sig, hur man sover och om man skulle få värk osv så kan man kanske bestämma sig efter det :)
  • 1StoltMamma

har nästan gått upp 5 kilo nu är bara i v 14 och de sista 3 kilona har kommit de senaste 2 veckorna. Hur mycket har ni gått upp?

• rosali84

Jag går på semester ca 1:a veckan i juli och efter det blir det graviditetspenning. Jobbade till 3 v innan förlossning förra grav, trots att jag fått beviljat grav-penning och har ett tungt fysiskt jobb, men det var typ kaos då och jag ställde upp för mina kollegor. Det gör jag inte denna gången. Det var fruktansvärt på slutet då och då hade jag ändå bara mig själv och kunde vila på soffan all ledig tid. Det går inte riktigt nu med en då 3-åring hemma ;) Så nu tänker jag passa på att vara ledig hela sommaren med dottern.

• sagofröken
    1StoltMamma skrev 2015-03-24 18:25:30 följande:

har nästan gått upp 5 kilo nu är bara i v 14 och de sista 3 kilona har kommit de senaste 2 veckorna. Hur mycket har ni gått upp?

6 kilo i v 18, försöker att inte stressa upp mig över det :)
  • Manik
    1StoltMamma skrev 2015-03-24 18:25:30 följande:

Cirka 5 kg nu i vecka 17.... Hade gått upp 3 kg i vecka 12 och då mådde jag dåligt över det men nu verkar det som att det lugnat ner sig lite.
  • Nydahl

Jag har inte gått upp något än, är i vecka 17. Men jag vet att de kommer. Jag skrev förlossningsbrev inför 2:à förlossningen och/eller funkade jätte bra :) denna gången ska jag föda i Danmark så jag är lite nervös men de går nog :)

Svar på tråden BF september 2015!