• Svar på tråden BF september 2015!
  • sagofröken

Som rosali84 skriver, en kan gå ner i arbetstid/vara ledig/bli arbetslös 6 månader innan BF och till barnet fyller 1 år - utan FP - utan att sänka sin SGI.

• dreaminggirl
    Inorr02 skrev 2015-03-29 20:14:47 följande:

joo det vet jag men jag vill ju inte ta ut fp tänkte leva på sparade penningar om jag inte får igen hp men frågan är kan man göra så utan att sgi blir påverkat finns inte en chans att jag fixar att jobba nå närmare än 4 veckor innan ha mycket foglossning nu som de är. 

Hittade den här meningen på försäkringskassans hemsida:

"Du som är mamma har rätt till ledighet under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen och sju veckor efter förlossningen. Du behöver inte ta ut föräldrapenning för att få vara mammaledig"

Jag vill oxå göra som du tänker, ta ut föräldrarledighet men inte söka ersättning för det.
  • dreaminggirl

Fast om du har för int för att jobba, så är det ju eg sjukskrivning du ska ha, om du inte får hp..

• MrsHeinerborg

Om nån ska söka havandeskap så gör det redan när ni får intyget av bm, tar lång tid innan man får besked. Fördelen med sjukskrivning att den går att få från vilken dag du vill.

• paddi84
    MrsHeinerborg skrev 2015-03-30 11:00:26 följande:

Om nån ska söka havandeskap så gör det redan när ni får intyget av bm, tar lång tid innan man får besked. Fördelen med sjukskrivning att den går att få från vilken dag du vill.

Är det inte 30 dagar eller nå sånt de har på sig men det kan ju bli sent om de vill ha kompletteringar... När det är fråga om sjukskrivning skulle jag inte heller vänta för länge o käm
  • paddi84

Oj då... Kämpa, gjorde det sist och hann inte gå till läkare för att få sjukskrivning när jag behövde... Men ser så klart annorlunda ut på olika ställen... :)

• MrsHeinerborg

Jag fick båda mina beslut 2 veckor innan dem skulle gå i kraft. Jag fick alltså besked i gravidv.29-30 o skickade in alla dokument i gravidv. 20-21. Ganska lång tid tycker jag....

• lördagsgodis

Jag har pratat med min chef och hennes erfarenhet är att det tar lång tid att handlägga och oftast krävs kompletteringar så jag ska ringa veckan efter rul och få mödrar intyget så dom får in det så snart som möjligt.

Idag har jag och barnen planterat lite frön och plockat ris och gjort en krans till dörren och även lite påskris till bron, varit en riktigt trevlig vårdag trots lite snö på marken!

• fyrklöver81

Har ni börjar känna bebis än? Jag är i v 17 och Tror jag har känt lite pirr. Men önskar känna mer. Eftersom det är tredje barnet tycker jag det bör komma:/

• EijaIsland

Jag trodde jag kände något (första barnet)i vecka 15... som ett litet fladder nöstan, eller som att någon strök längs livmodern. När jag kom hem kollade jag med dopplern om det var där om baby låg, och det var det. Så hände det igen en vecka senare :) Ff osäker på om det faktiskt var det dock, men det kändes just där baby låg båda gångerna. 

Så, tidigt igår morse efter att jag kom tillbaka till sängen från att ha varit på toa (för trettionde gången) och la mig på magen (gör det sällan nu, trots att jag är van att sova bäst på mage, för det känns lite obehagligt om att det sträcker då)... men då kändes det som att något vände sig inne i livmodern. 

Kändes absolut inte som gaser i magen eller något sådant, som man läst om, utan verkligen som att barnet gjorde en liten kullerbytta inne i livmodern.

Ff inte säker, men det var himla mysigt :)

Gick in i vecka 17 igår, så det kommer förhoppningsvis oftare och oftare, så jag kan vara säker på vad det är jag känner.

Svar på tråden BF september 2015!