beetroots skrev 2015-04-08 14:01:59 följande:
Undrar hur de är för er som har katter. Vi har en katt och har börjat märka på henne att hon är rastlös Och hon har klöst på tapeterna...försöker leka med henne så mycket som möjligt och har även köpt ett jättestort klätterträd till henne som hon gillar, de verkar ha lugnat henne en del. Men vi har funderat på att kanske skaffa en kattkompis till henne, vill ju att hon ska må bra. Blir så trött på en viss familjemedlem som säger att vi ska göra oss av med henne, speciellt nu när vi ska ha barn.
Hur har ni de med katter? Och tror ni de är dumt att skaffa en till?
Jag har lite samma fundering. Vi har en katt som jag vet inte alls kommer gilla att det kommer en bebis till familjen. Hon ogillar barn och springer oftast och gömmer sig tills de försvunnit. När jag skaffade henne (långt innan jag träffade min fästman) köpte jag även ännu en katt som sällskap. Det funkade bra tills hennes kattkompis gick och dog. I tron på att kisse ändå skulle må bättre med sällskap köpte vi en ny katt efter ett tag, men de kom inte alls överens. Inte så att de slogs, men då det nu var en rätt stor åldersskillnad på dem hade de som ingen behållning av varandra. Även den katten dog (jag vet, vi har haft hemsk otur!) och sedan dess har kisse varit ensam. Vi har också funderat på en till katt, men dragit oss för det eftersom det är så jobbigt när de dör... I nuläget tror jag att jag skulle vänta och se hur katten hanterar bebisen innan vi eventuellt skaffar en till. Dock tror jag inte alls att katt + bebis är en dålig kombination. =)
Hur är er katt med barn? Om ni känner att den är pålitlig så ser jag inget problem med att skaffa en till. Ta gärna en jämnårig i så fall! =)