• Svar på tråden BF september 2015!
  • Oroliga själen

Vad säger ni här? Har fått feber och halsont. Tempar drygt 37,5 (är lågtempare). Febernedsättande eller ej och i så fall när? Någon som varit febersjuk och pratat med bm eller liknande om detta? Hittar en del info om att feber inte är bra för bebis men hur ska man veta när febern är "för" hög?

• Sopp
    Oroliga själen skrev 2015-04-08 16:07:37 följande:

Vad säger ni här? Har fått feber och halsont. Tempar drygt 37,5 (är lågtempare). Febernedsättande eller ej och i så fall när? Någon som varit febersjuk och pratat med bm eller liknande om detta? Hittar en del info om att feber inte är bra för bebis men hur ska man veta när febern är "för" hög?

Feber är ett naturligt sätt för kroppen att bekämpa en infektion. Det ska aldrig behandlas om den inte blir FÖR hög (typ över 40 eller nått sånt), gäller små barn såväl som stora vuxna :) ring BM om du är orolig, men att få en förkylning eller lite feber ska ju inte påverka ditt barn mig veterligen
  • Oroliga själen

Nej jag har ju också en sån syn på det hela men blir nojjig när jag läser om komplikationer ju. Är inte vaccinerad mot influensa så är rädd att det ska dra igång något sånt och det borde ju inte vara så bra. Är hopplöst att få tag på bm här och har lite tröttnat på att försöka. Får sällan några svar jag känner mej nöjd med, ofta luddigt och svävande...

• EijaIsland
    IMHO skrev 2015-04-08 14:43:58 följande:
    Jag väntar nästan tiden ut med dig. Har RUL veckan innan, 27 april. Klockan tickar långsamt. :-/

Konstigt nog känns det som om tiden gått snabbt hittills, men att den återstående väntan känns som en evighet. Hur upplever ni tiden och väntan?
    Jag har samma dag som dig :)

Tycker ändå det känns som att tiden gått/går ganska 'normal fort', men tokigt att tänka att det då är 8 veckor sedan jag var på ultraljud senast, och på allt som hänt sen dess! Och att man då helt plötsligt är halvvägs (kommer vara 20+2 då).
  • rosali84

Allt såg bra ut på RUL!! Bebis ville inte helt och hållet samarbeta och det var nära att vi fick en ny tid för att försöka igen, men till slut fick BM till det ändå efter en väldig massa buffande på magen.

• Emeralda

Som sagt här tidigare: Hög feber är runt 40 grader (från 39 skulle jag själv bedöma) och febernedsättande (Paracetamol) är inte farligt om man håller sig inom normaldos. Jag var själv däckad i influensa för några veckor sen och tog då Alvedon och känner mig inte orolig. När jag var gravid med ettan hade jag bihåleinflammation och käkade maxdos alvedon bra länge och det barnet är fullt frisk.
  • rosali84

Inom sjukvården räknas inte under 38,0 som feber (oavsett vad man har för temp i vanliga fall). Sen kan det ju absolut vara ett tecken på att något är på gång i kroppen, men skulle absolut inte oroa mig över 37,5. Dessutom så stiger ju tempen i kroppen normalt ca 0,5 grad när man är gravid.

Jag hade feber (38,9) för några veckor sen. Tog då alvedon för att jag blev så otroligt påverkad av det. Tar även Alvedon mot huvudvärk emellanåt. Så vill du ta så gör du det, men för kroppens och bebisens skull är det varken något som behövs eller något som är skadligt. Du får känna efter själv hur du mår.
  • MrsHeinerborg
    Sopp skrev 2015-04-08 16:17:42 följande:
    Feber är ett naturligt sätt för kroppen att bekämpa en infektion. Det ska aldrig behandlas om den inte blir FÖR hög (typ över 40 eller nått sånt), gäller små barn såväl som stora vuxna :) ring BM om du är orolig, men att få en förkylning eller lite feber ska ju inte påverka ditt barn mig veterligen
    Jag har varit sjuk till o från sedan januari. Förra veckan blev jag dundersjuk med hög feber o halsont. Visade sig att jag hade öroninflammation, svullen hals, luftrörskatarr o början på lunginflammation. Fick penicillin o starkare alvedon. Har ätit alvedon flera gånger/vecka sedan januari beroende på hyr dåligt jag mått. Jobbat ändå såklart.

Ringde min bm som sa att det är bättre att ta alvedon så febern går ner än att låta bli för det om något drabbar bebisen. Alvedon är ok att ta när det behövs, slängt man inte överskrider doseringen.

Känns ju inte bra att ta alvedon men jag hade inte klarat mig utan.
  • Inorr02

fy vilka sammandragningar jag får på kvällen. kommer inte ihåg att de kännes så med dottern, 

• lizanilander

Nu har vi också varit på RUL (igår) och allt såg bra ut som de kunde se, skönt!!!! Blev flyttad en dag från 4:e till 5:e sept. På kvällen åkte jag på magsjuka som har hållt i sig till......typ ganska nyligen. Nu är jag trött på att vara sjuk, har inte varit annat än sjuk i år känns det som :P först influensan, sen halsfluss och nu detta. Ja, ja, nu har jag fått det mesta avklarat hoppas jag så nu får man försöka se fram emot ett friskare år :) Den 21:e har jag tid hos BM igen och ska då fixa moderskapsintyg inför grav-ledigt samt skicka remiss till aurorakliniken. Nu har man snart kommit halvvägs :O
    Vi hade katt när vi fick sonen, men tyvärr blev hon överkörd :( Trodde det skulle bli ett lättare helvete för hon var väldigt egen, men det gick så fint så :) Hoppas det löser sig för er med katt!

Svar på tråden BF september 2015!