• Svar på tråden BF september 2015!
  • Feather

Hej! Jag har ju bf 27 sep. Går in v 34 Idag. Jag tänkte höra med er hir länge ni arbetar?

Funderar lite på vilka alternativ man har. Jag vill ogärna ta en massa dagar av fp innan bf, men samtidigt vet jag inte vad jag orkar. Börjar jobba efter semester nu den 17 augusti, jag arbetar 100 %, mitt arbet är huvudsakligen kontorsarbete, men jag får sådana sammandragningar av att både stå o sitta, samt gräsligt ont i ryggen, i mitt arbete ingår en massa möten till vilka jag ska gå, o samtidigt bära med mig dator etc och dett fixar jag inte. Jag kvalar inte in för graviditetspenning, men kan jag göra nåt annat?

• Mijjan
    Feather skrev 2015-08-10 08:09:46 följande:

Hej! Jag har ju bf 27 sep. Går in v 34 Idag. Jag tänkte höra med er hir länge ni arbetar?

Funderar lite på vilka alternativ man har. Jag vill ogärna ta en massa dagar av fp innan bf, men samtidigt vet jag inte vad jag orkar. Börjar jobba efter semester nu den 17 augusti, jag arbetar 100 %, mitt arbet är huvudsakligen kontorsarbete, men jag får sådana sammandragningar av att både stå o sitta, samt gräsligt ont i ryggen, i mitt arbete ingår en massa möten till vilka jag ska gå, o samtidigt bära med mig dator etc och dett fixar jag inte. Jag kvalar inte in för graviditetspenning, men kan jag göra nåt annat?

Har lite samma funderingar. Jag hade tänkt jobba till bf men börjar känna att jag vill landa lite innan. Har bränt nästan all komp och semesterdagar... :-S är ju inte sjuk och hade liksom räknat med en hel lön i september då vi ska spara på dagarna sen och det är jag som tjänar mest (normallön dock men mannen jobbar inte heltid) så jag kommer kanske bara ta ut hälften mot vad jag har idag kanske. Samtidigt har jag en gnagande känsla (förhoppning??) om att bebis kommer komma tidigare... Jag har dock schema med långa arbetspass och jobbar dygn och så. Har sökt ledigt några dagar i september för att lätta upp schemat men är sista 10 dagarna jag är fundersam på...
  • IMHO

Man har ju rätt att gå ner i tid också. Kan ta FP på halvdagar om man inte orkar samma tempo.

Har ni varit inne på Mina sidor på FK.se och testat att planera föräldradagar? Ni kanske t.o.m. sökt?

• sagofröken

Semester, fp, sjukskrivning eller ledigt utan ersättning är ju de alternativ som finns. Jag skulle ha börjat idag efter sommarlovet (ferietjänst) men är ledig utan ersättning från och med idag (36+6). Hade aldrig orkat jobba ända till nu...

• Mijjan
    IMHO skrev 2015-08-10 09:39:23 följande:

Man har ju rätt att gå ner i tid också. Kan ta FP på halvdagar om man inte orkar samma tempo.

Har ni varit inne på Mina sidor på FK.se och testat att planera föräldradagar? Ni kanske t.o.m. sökt?

Kommer från försäkringskassan nu och började planera men blir bara deprimerad vi har inga jättelöner även om det inte går någon nöd på oss men utgifter har man ju liksom. Hade tänkt ta fyra dagar i veckan men det täcker inte ens mina räkningar vill ju spara på dagarna också. Tar jag ut fem dagar i veckan får jag hälften av vad jag har idag... Fattar inte hur vi ska kunna leva på det
  • 1StoltMamma

I vilken vecka är ni mammor i nu? Är i v 33+2 idag, känns ju som en evighet kvar trots de är nära haha

Blivande 2 barns mamma
  • fyrklöver81

Kan någon förklara hur jag ska veta skillnad på sammandragningar och förvärkar.
    Enligt min Bm är det sammandragningar jag har trots att de gör ont och samtidigt ger
    Molvärk. Hur kan hon veta det?

• lizanilander
    1StoltMamma skrev 2015-08-10 14:17:20 följande:

I vilken vecka är ni mammor i nu? Är i v 33+2 idag, känns ju som en evighet kvar trots de är nära haha

Jag är i vecka 36+1 idag :) Ja det kan ju variera en hel del!! De anses ju som klara från 37+0 fram till 42+0 så det är ett rejält spann :P
Svar på tråden BF september 2015!