• Svar på tråden BF september 2015!
  • IMHO
    1StoltMamma skrev 2015-08-10 14:17:20 följande:

I vilken vecka är ni mammor i nu? Är i v 33+2 idag, känns ju som en evighet kvar trots de är nära haha

34+1. 40 dagar kvar. Längtar så intensivt nu!
  • lizanilander
    fyrklöver81 skrev 2015-08-10 14:39:38 följande:

Kan någon förklara hur jag ska veta skillnad på sammandragningar och förvärkar.
    Enligt min Bm är det sammandragningar jag har trots att de gör ont och samtidigt ger
    Molvärk. Hur kan hon veta det?

Ja det där känns som en djungel och står olika/alla säger olika, så det din BM säkert menar med förvärkar är de sammandragningar som är typ precis innan de etablerade värkarna, svårt att förklara, men typ såna som gör så ont att du måste andas igenom och fokusera. En del säger att man kan ha förvärkar från vecka 30 typ, då menas väl det typ som kraftiga sammandragningar.....jag vet ärligt talat inte eftersom det sägs så olika överallt. Det finns säkert inget som är varken rätt eller fel, men det känns ju som att förvärkar borde kännas en hel del mer än "vanliga" sammandragningar liksom. Gud vad rörigt det blev nu :P Tror inte alls du blir klokare av detta, haha!
  • IMHO
    fyrklöver81 skrev 2015-08-10 14:39:38 följande:

Kan någon förklara hur jag ska veta skillnad på sammandragningar och förvärkar.

Enligt min Bm är det sammandragningar jag har trots att de gör ont och samtidigt ger

Molvärk. Hur kan hon veta det?

Sammandragningar gör oftast inte ont, men de kan göra det. De brukar också gå över med att man vilar direkt.

Förvärkar börjar från toppen av livmodern och sprider sig nedåt. De gör ofta ont, kommer regelbundet och blir allt intensivare. För vissa gör de ont ut mot korsryggen som vid mens, men det är individuellt.

Är det mindre än 10 min mellan förvärkarna kan de ha övergått i riktiga verkar. Då kan man kontakta förlossningen om man inte redan gjort det pga vattenavgång eller annan orsak.
  • fyrklöver81

Kanske blev jag klokare :) vill att min barnmorska ska säga oj men då närmar det sig med stormsteg men inte...
    Har en skitdag då jag vill ha ut bebis nu men inser att det nog är 1 månad kvar, trots mina dagliga
    Sammandragningar som är vanligt med barn nummer tre. Önskar bebis 37+0 men sonen kom ju 40+6 så det kan jag väl glömma. Är 35+2. Längtar med intensivt och känner mig som världens sämsta mamma till de andra.

• IMHO

Tror man måste anstränga sig rätt hårt för att bli världens sämsta mamma. There can be only one!

Fast seriöst, du kan inte vara bättre mamma än du orkar. Var nöjd med det. Dessa veckor i barnens liv är glömda snart när det nya syskonet kommer

• lördagsgodis

Jag är i v. 37+2 !

Om man har en fast anställning så behöver man inte oroa sig allt för mycket över sgi för samma dag du börjar arbeta har du tillbaka din sgi baserat på din lön (jag har ringt och kollat) och om du tar ut 100% ska det ju bli 80% av din lön och många arbetsplatser har försäkringar så man får ännu lite mer, värt att kolla upp.

• Mijjan
    lördagsgodis skrev 2015-08-10 16:34:27 följande:

Jag är i v. 37+2 !

Om man har en fast anställning så behöver man inte oroa sig allt för mycket över sgi för samma dag du börjar arbeta har du tillbaka din sgi baserat på din lön (jag har ringt och kollat) och om du tar ut 100% ska det ju bli 80% av din lön och många arbetsplatser har försäkringar så man får ännu lite mer, värt att kolla upp.

Är du säker på att bara för man börjar jobba är man tillbaka på samma sgi? Förutsätter inte det att man börjar jobba heltid (eller deltid och fyller upp till en heltid med föräldraledighet)? Varför skulle man annars tjata så mycket om att skydda sgi vid barnets ettårsdag?
  • lördagsgodis

Om man jobbar på ett fast jobb så får man tillbaka den sgi man hade innan från dag ett tillbaka på jobbet enligt handläggaren jag pratade med på försäkringskassan. Om man skulle måsta bli sjukskriven under föräldraledigheten under år två hemma så får man lägre sgi men den risken dömmer jag i mitt fall vara såpass låg att jag kommer lägga min fl utan tanke på det.

• mammalovis
    Mijjan skrev 2015-08-10 09:19:03 följande:
    Har lite samma funderingar. Jag hade tänkt jobba till bf men börjar känna att jag vill landa lite innan. Har bränt nästan all komp och semesterdagar... :-S är ju inte sjuk och hade liksom räknat med en hel lön i september då vi ska spara på dagarna sen och det är jag som tjänar mest (normallön dock men mannen jobbar inte heltid) så jag kommer kanske bara ta ut hälften mot vad jag har idag kanske. Samtidigt har jag en gnagande känsla (förhoppning??) om att bebis kommer komma tidigare... Jag har dock schema med långa arbetspass och jobbar dygn och så. Har sökt ledigt några dagar i september för att lätta upp schemat men är sista 10 dagarna jag är fundersam på...
    Jag skulle rekommendera att du är ledig minst 5 dagar innan bf, så du hinner ta det lite lugnt innan. Sedan kan det ju smälla till tidigare också, men man vill ju gärna kunna spara dagar.
    Det lustiga för min del är att efter fem dagars vila har bebisen kommit båda gångerna, första på bf-4 och andra på bf. Den här gången försöker jag jobba till ca en vecka innan då sambon är bortrest torsdag-söndag näst sista veckan och det är skönt att ha barnvakt ordnad dagtid i alla fall.

Då jag tagit i princip all fp då min sambo är enda ordinarie anställd i företaget har han svårt att ta ut sammanhängande perioder. VI har tagit 5 dagar och då har jag fått ut ca 8500. För att få ekonomin att gå ihop har han fått skjuta över 2000 kr, så det är ju inte självklart att ens egna räkningar styr. I min del har det ingått 1200 kr för inköp till 2 barn och ca 500 kr till mig. Att beloppet ligger relativt konstant beror på att jag kontinuerligt fyndar på rea och barnloppisar, så vi är relativt välförsedda 1-3 storlekar framåt, allt för att slippa extra dyra månader. Sedan har vi ibland ändå fått knapra lite på bufferten vid större inköp som bilbarnstol.

Ett smart tips är också att spara några dagar som man kan behöva när förskolan har stängningsdagar, ofta 2 dagar per läsår.
Svar på tråden BF september 2015!