IMHO skrev 2015-08-11 09:19:46 följande:
Mina kommentarer utgår främst från uskejobb på förlossningen, 1177 och erfarenheter från syrran och mamma. Själv har jag aldrig haft förvärkar, utan bara sammandragningar, men de har hittills understigit 30 sek och gått över i vila.
Precis som både jag och du skrev så kan båda göra ont. Det är dock vanligast att förvärkar upplevs som mer smärtsamma för de flesta, enligt litteraturen. Man får väl vara beredd på att kroppen inte alltid gör det som står i böckerna dock. Vi har olika smärttrösklar m.m.
Skönt iaf för oss förstföderskor att höra fler erfarenheter från omföderskor. I hur många nätter vaknade du av förvärkar innan förlossningsdagen?
Jag minns faktiskt inte då det var drygt 2 år sedan, men jag skulle tro mellan 2-3 nätter och uppåt 5. Detta var med mitt andra barn. Å visst kändes de, så det var därför jag väntade på fler för att avgöra om det var dags för förlossningen eller ej. Hade jag inte fått lite blod på papperet på andra och som vid rejäl mensblödning på tredje hade jag nog inte fattat att det var igång förrän jag hade 5 kraftiga på 12 minuter i nästa vända och det var läge att åka in trots att fl sagt att de väntade oss först framåt förmiddagen när jag rådfrågade om blödningarna.
Så det var lite kul att bm varken hann gå av sitt pass eller få på förklädet då jag bara hade en värk i sängen då huvudet stod och väntade, så de tog bara sista hinnan och sedan var hon ute. Tredje värken kom 5.05 och hon föddes 6.20. Så i och med en relativt snabb första förlossning så är det inte så konstigt att andra gick så fort. Med tredje nu är jag svartmarkerad i systemet och ska åka in på första värk, enligt bm. Nu kommer nog det inte ske då jag troligen vill få någon värk till för att få läget bekräftat ... så vi försöker förbereda oss på att det kan bli en hemförlossning till nöds också. Dock vill jag gärna hinna få lite lustgas. Man vill ju inte få klippkort på fl p g a falskt alarm heller. Så jag tror att förvärkarna påverkade att jag var öppen en del redan innan det drog igen. Sammandragningar ska ju inte ha inverkan, om de inte är väldigt täta, om jag förstått det rätt.
Med första hade jag inga förvärkar vad jag minns, men däremot ofta sammandragningar vid rörelse. Den förlossningen åkte vi in efter 11 timmar med värkar, då jag plötsligt började få 3-4 värkar på 10 minuter i duschen. När vi kom in på rummet hann jag precis ta en klunk dricka innan det var dags för lustgasen vid en ny värk. Sambon var tillsagd att ha koll på kommande värk på ctg, men då siffrorna fullständigt hoppade kände jag av dem innan. Så under de 3 timmarna på sjukhus öppnades jag från 5 cm till ute. Så det var en intensiv förlossning då man alltid hör att förstföderskor får räkna med en timma per cm.