• Svar på tråden BF september 2015!
  • mammalovis
    IMHO skrev 2015-08-10 16:05:22 följande:
    Sammandragningar gör oftast inte ont, men de kan göra det. De brukar också gå över med att man vilar direkt.

Förvärkar börjar från toppen av livmodern och sprider sig nedåt. De gör ofta ont, kommer regelbundet och blir allt intensivare. För vissa gör de ont ut mot korsryggen som vid mens, men det är individuellt.

Är det mindre än 10 min mellan förvärkarna kan de ha övergått i riktiga verkar. Då kan man kontakta förlossningen om man inte redan gjort det pga vattenavgång eller annan orsak.
    I min värld får man sammandragningar vid rörelse och blir bättre av vila. Vid vila/sömn kan man plötsligt få förvärkar. Båda kan göra ont.

Jag vaknade av en del förvärkar på nätterna innan förlossningen, så första värken på förlossningsdagen tittade jag inte ens på klockan, då jag var så van.
  • Sopp

Jag vet inte vad som är vad, mer än att när värkarna i samband med förlossning kommer så är det en helt annan känsla. Hela kroppen kändes mer med och värkarna startade i ryggen och tryckte hela vägen ner i fitty så att säga :) mina sammandragningar känns bara på framsidan av kroppen ibland kombinerat med "mensvärk", men jag gissar att det känns olika för alla som med allt annat.

• Feather

Jag har fått tillbaka mina dubbeslag på hjärtat, nån annan som upplever sånt? Allt blir värre när jag sitter ner, kanske beror på sittställning.

Någon som tänker på hur ni sover? Läst forskning som säger att helst ska man sova på vänster sida för blodtillförselns skull, jag vaknar dock allt som oftast på rygg..

• Sopp
    Feather skrev 2015-08-10 22:35:45 följande:

Jag har fått tillbaka mina dubbeslag på hjärtat, nån annan som upplever sånt? Allt blir värre när jag sitter ner, kanske beror på sittställning.

Någon som tänker på hur ni sover? Läst forskning som säger att helst ska man sova på vänster sida för blodtillförselns skull, jag vaknar dock allt som oftast på rygg..

Min BM sa att det där med sömnen var struntprat, och att kroppen reglerar det där själv! Delvis, kommer någon stor ådra i kläm så du inte kan andas ordentligt så vänder du på dig även i sömnen. Vaknar också ofta på rygg. Rent teoretiskt kan du sova på mage i nio månader men det kanske inte är så skönt ;) Jag får hjärtklappning ibland, tror att det är rätt normalt?
  • Rost

Går in i v 38 imorgon :) spännande att det börjar närma sig nu även om det kan dra ut en del på tiden. Jag hade jättejobbigt under en period med dubbelslag och överhoppade slag...det visade sig att jag låg gränsfall lågt i ämnesomsättningsprover som togs, men hjärtbesvären är då borta nu (peppar peppar) och jag hoppas de fortsätter så.

För övrigt boar jag för fullt (har tvättat barnkläderna, bäddat sängen, "byggt" skötbord och nästan packat bb väskan klart) så nu kan bebisen komma när som helst :)

• EijaIsland
    mammalovis skrev 2015-08-10 21:29:30 följande:
    I min värld får man sammandragningar vid rörelse och blir bättre av vila. Vid vila/sömn kan man plötsligt få förvärkar. Båda kan göra ont.

Jag vaknade av en del förvärkar på nätterna innan förlossningen, så första värken på förlossningsdagen tittade jag inte ens på klockan, då jag var så van.

Det här låter som det jag går igenom. Har haft sammandragningar sen ganska tidigt och precis som du säger så dick de alltid öve rom jag satte mig ner eller ändrade ställning eller bara vilade liksom. Nu har jag börjat få det jag antagit är förvärkar. De kan komma både när jag är uppe och går, men oftast kommer de efter att jag ansträngt mig och sitter eller ligger ner. Ofta på kvällen. De gör inte direkt ont, men "känns" mer på något sätt... mer än att livmodern blir hård, för jag märker det som någon slags kramp/illamående i rygg och rumpa som sprider som fram och så märker jag att kulan är stenhård. 

Låter det som förvärkar för er som har erfarenhet?

Häromkvällen kröp jag upp tidigt i sängen och låg och läste och googlade grejer i ett par tre timmar och då fick jag dem av och till... kanske 5-6 stycken totalt. De varar dock bara i 10 sekunder kanske, sen släpper det. Men till skillnad mot det jag tidigare upplevt som sammandragningar så kan jag inte röra mig och vill ta ett djupt andetag och fokusera på vad som händer istället. 

Har även börjat vakna 1 till 2 ggr de senaste nätterna av det, då för att det känns "molande" på något sätt. Blir inte direkt orolig, men känner att det verkligen börjat tära på mig.

Är gången 35+1 idag och ska på koll imorgon, så då ska jag försöka förklara det här för min barnmorska och höra vad hon säger om det. Någonstans hoppas man ju att det betyder att jag inte kommer gå så långt över tiden, även om jag verkligen inte hoppas att hon kommer nu, men samtidigt kan det ju vara så här länge innan något faktiskt händer.

Om det är någon som upplever eller upplevt liknande får ni gärna skriva!

• Mijjan
    mammalovis skrev 2015-08-10 21:24:48 följande:

Jag skulle rekommendera att du är ledig minst 5 dagar innan bf, så du hinner ta det lite lugnt innan. Sedan kan det ju smälla till tidigare också, men man vill ju gärna kunna spara dagar.

Det lustiga för min del är att efter fem dagars vila har bebisen kommit båda gångerna, första på bf-4 och andra på bf. Den här gången försöker jag jobba till ca en vecka innan då sambon är bortrest torsdag-söndag näst sista veckan och det är skönt att ha barnvakt ordnad dagtid i alla fall.

Då jag tagit i princip all fp då min sambo är enda ordinarie anställd i företaget har han svårt att ta ut sammanhängande perioder. VI har tagit 5 dagar och då har jag fått ut ca 8500. För att få ekonomin att gå ihop har han fått skjuta över 2000 kr, så det är ju inte självklart att ens egna räkningar styr. I min del har det ingått 1200 kr för inköp till 2 barn och ca 500 kr till mig. Att beloppet ligger relativt konstant beror på att jag kontinuerligt fyndar på rea och barnloppisar, så vi är relativt välförsedda 1-3 storlekar framåt, allt för att slippa extra dyra månader. Sedan har vi ibland ändå fått knapra lite på bufferten vid större inköp som bilbarnstol.

Ett smart tips är också att spara några dagar som man kan behöva när förskolan har stängningsdagar, ofta 2 dagar per läsår.

Tack för tipsen.. Ska försöka se vad vi kan göra för att få det både att gå ihop och spara dagar. Vad gäller jobbet så försöker jag hitta lösningar även där för att komma hem lite tidigare.. Hoppades kunna gå hem iaf 10 dagar före bf men å andra sidan så jobbar vi så långa pass (många dygn mm) att jag snittar på 2-3 arbetspass i veckan och har bra "skov" i slutet av september med få och korta pass. Dygnen har jag redan lagt in semester på i slutet av september för jag vill inte att förlossning ska starta om jag jobbat dygn och sovit dåligt men skulle ju vara skönt att vara helt ledig också.. Får se hur de löser sig. Än har jag somnarsemester och försöker inte tänka på jobbet för mycket :-P
  • lördagsgodis

Vad jobbade du med mijjan? Nattarbete brukar ju inte rekomenderas och kan vara anledning att få graviditetspenning? Jag är så slut i kroppen nu, det gör ont av att nästan bara stå och gå och att ta sig i och ur bilen är en pers, hon trycker även på vissa stälen i magen så det känns som om jag får blåmärken på insidan och så tycker jag mig känna hennes huvud som liksom skaver mot blygdbenet när jag går ibland! Idag ska jag få följa med min väninna och hennes man på detas rul!!! Så spännande och jag har fått uppgift att filma, har även förberätt en liten pressent om det visar sig vara en pojke eller flicka då dom vill ta reda på könet:) hoppas den lilla är samarbetsvillig!

• Mijjan
    lördagsgodis skrev 2015-08-11 06:27:29 följande:

Vad jobbade du med mijjan? Nattarbete brukar ju inte rekomenderas och kan vara anledning att få graviditetspenning? Jag är så slut i kroppen nu, det gör ont av att nästan bara stå och gå och att ta sig i och ur bilen är en pers, hon trycker även på vissa stälen i magen så det känns som om jag får blåmärken på insidan och så tycker jag mig känna hennes huvud som liksom skaver mot blygdbenet när jag går ibland! Idag ska jag få följa med min väninna och hennes man på detas rul!!! Så spännande och jag har fått uppgift att filma, har även förberätt en liten pressent om det visar sig vara en pojke eller flicka då dom vill ta reda på könet:) hoppas den lilla är samarbetsvillig!

Jag jobbar på hvbhem.. Vi har sovande jour på jobbet men i övrigt så pass lugnt att jag tror inte det kan kvalificeras för havandeskapspenning :-S måste typ aldrig upp på nätterna och det är bara jag som inte sover lika bra på jobbet som hemma...
  • lizanilander
    EijaIsland skrev 2015-08-10 23:38:18 följande:

Det här låter som det jag går igenom. Har haft sammandragningar sen ganska tidigt och precis som du säger så dick de alltid öve rom jag satte mig ner eller ändrade ställning eller bara vilade liksom. Nu har jag börjat få det jag antagit är förvärkar. De kan komma både när jag är uppe och går, men oftast kommer de efter att jag ansträngt mig och sitter eller ligger ner. Ofta på kvällen. De gör inte direkt ont, men "känns" mer på något sätt... mer än att livmodern blir hård, för jag märker det som någon slags kramp/illamående i rygg och rumpa som sprider som fram och så märker jag att kulan är stenhård. 

Låter det som förvärkar för er som har erfarenhet?

Häromkvällen kröp jag upp tidigt i sängen och låg och läste och googlade grejer i ett par tre timmar och då fick jag dem av och till... kanske 5-6 stycken totalt. De varar dock bara i 10 sekunder kanske, sen släpper det. Men till skillnad mot det jag tidigare upplevt som sammandragningar så kan jag inte röra mig och vill ta ett djupt andetag och fokusera på vad som händer istället. 

Har även börjat vakna 1 till 2 ggr de senaste nätterna av det, då för att det känns "molande" på något sätt. Blir inte direkt orolig, men känner att det verkligen börjat tära på mig.

Är gången 35+1 idag och ska på koll imorgon, så då ska jag försöka förklara det här för min barnmorska och höra vad hon säger om det. Någonstans hoppas man ju att det betyder att jag inte kommer gå så långt över tiden, även om jag verkligen inte hoppas att hon kommer nu, men samtidigt kan det ju vara så här länge innan något faktiskt händer.

Om det är någon som upplever eller upplevt liknande får ni gärna skriva!

Jag har haft sammandragningar sen runt v.25 typ, efter vecka 32 blev dom mycket mer intensiva och jag får oftast andas igenom dom. Ibland är de upp till 2 min långa, speciellt om jag inte står helt still direkt de börjar. Det drar som ett bälte runt hela kroppen i höjd med ländryggen och de gör oftast lite ont, speciellt om jag sitter i bilen eller halv-ligger. Jag kan få upp till var 5:e min om det är en "intensiv" dag (d.v.s. om jag inte ligger och vilar konstant, haha :P), annars får jag c:a 3/h om jag tar det extremt lugnt. Hade mkt med första sonen med, dock lite närmare mot slutet, från v.36-37 och framåt, han kom på BF+13. Gick hemma med pinvärkar i 3 dygn innan vi åkte in så på mig gällde tyvärr inte myten om att om man har mkt sammandragningar/förvärkar så går förlossningen snabbare och smidigare. Hoppas dock den gäller på många andra!
Svar på tråden BF september 2015!