mammalovis skrev 2015-08-10 21:29:30 följande:
I min värld får man sammandragningar vid rörelse och blir bättre av vila. Vid vila/sömn kan man plötsligt få förvärkar. Båda kan göra ont.
Jag vaknade av en del förvärkar på nätterna innan förlossningen, så första värken på förlossningsdagen tittade jag inte ens på klockan, då jag var så van.
Det här låter som det jag går igenom. Har haft sammandragningar sen ganska tidigt och precis som du säger så dick de alltid öve rom jag satte mig ner eller ändrade ställning eller bara vilade liksom. Nu har jag börjat få det jag antagit är förvärkar. De kan komma både när jag är uppe och går, men oftast kommer de efter att jag ansträngt mig och sitter eller ligger ner. Ofta på kvällen. De gör inte direkt ont, men "känns" mer på något sätt... mer än att livmodern blir hård, för jag märker det som någon slags kramp/illamående i rygg och rumpa som sprider som fram och så märker jag att kulan är stenhård.
Låter det som förvärkar för er som har erfarenhet?
Häromkvällen kröp jag upp tidigt i sängen och låg och läste och googlade grejer i ett par tre timmar och då fick jag dem av och till... kanske 5-6 stycken totalt. De varar dock bara i 10 sekunder kanske, sen släpper det. Men till skillnad mot det jag tidigare upplevt som sammandragningar så kan jag inte röra mig och vill ta ett djupt andetag och fokusera på vad som händer istället.
Har även börjat vakna 1 till 2 ggr de senaste nätterna av det, då för att det känns "molande" på något sätt. Blir inte direkt orolig, men känner att det verkligen börjat tära på mig.
Är gången 35+1 idag och ska på koll imorgon, så då ska jag försöka förklara det här för min barnmorska och höra vad hon säger om det. Någonstans hoppas man ju att det betyder att jag inte kommer gå så långt över tiden, även om jag verkligen inte hoppas att hon kommer nu, men samtidigt kan det ju vara så här länge innan något faktiskt händer.
Om det är någon som upplever eller upplevt liknande får ni gärna skriva!