Junibebisar del 3
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Sömnfråga!!
Gabriel blir 10 månader imorgon och just nu är vi bortresta men hans sömn är så konstig? På dagen pallar han bara att vara vaken i ca 2 tim sen måste han sova (35-90 min - varierarar massor) Sedan vaknar han 3-4 gånger per natt (stoppa i nappen och så somnar han visserligen på en gång) men sen gör han morgon redan vid 4.30-5.30 ??
Fler som har det så, han har ju full fart hela dagarna nu med nya leksaker nya människor etc samt att han lär sig gå och släpper taget längre och längre stunder - kan det vara så att han är i en stor utvecklingsfas nu ??
Vill ju att han sover hela nätter och pallar lite längre lekpass på dagarna.
malkolm dricker ur pipmugg. fast utan ventilen, men muggen har bara två hål, så det kommer ganska lagom. han har aldrig gillat nappflaska så det blev muggen från början. den är utan hantag, när vi hade en mugg med handtag vifta han bara med den. nu håller han med båda händerna och dricker själv. när vi är ute dricker han med sugrör ur min vattenflaska.
vi ger inte heller malkolm godis och sånt, han har ätit pannkakor med glass på kalas och smaka tårta på pappas födelsedag, annars får han inget. och har inte verkat så intresserad heller... han har ingen aning om vad det va i våra påskägg, han va så nöjdmed sitt som det va en spade och en sandform i!
på semestern ska vi åka till danmark en vecka med mina föräldrar och syskon, och bo i ett stort hus alldeles vid stranden. ska bli mysigt, va mycket på semester i danmark när jag va liten.
MarLe71: Jag är inte rätt person att uttala mig om sömn egentligen för det har i princip inte funnits i Eriks liv känns det som. Nämen han har precis börjat sova ordentligt om nätterna, jag vågar knappt skriva det men denna och förra natten sov han faktiskt HELA natten! Det har hänt 1 gång förut bara. På dagarna sover han två gånger ungefr 1-1½ timmar varje gång. Kankse det krånglar för att ni är bortresta och itne kan hålla samma rutiner som ni brukar?
Angående sötsaker... Maja var 1 år innan hon ens smakade på glass. Varför ha bråttom liksom? Nu är hon 3 år och har sen ett tag tillbaka fått lördagsgodis.
Erik har vi också tänkt hålla på ett-årsgränsen. Vi ger honom ingen saft och absolut inget godis! Däremot har han fått tag på själv ett par gånger, eftersom han stoppar allt i munnen och Maja inte alltid har koll på sina saker...
Lägger mig i sötsaks debatten! Håller absolut med om att varför ge tidigare än man behöver... Försöker ge så lite som möjligt, men nu har vi en matglad kille som gärna stoppar ALLT i munnen och som verkligen har ögonen med sig på vad andra äter... Hemma är det ju lungt, det gäller bara att se till att när W är vaken äts inga sötsaker... (I vårt hem är det läsk, godis och ibland glass, saft, kakor mm förekommer enbart vid kalas...) Men så finns då den sk äldre generationen, dels våra föräldrar som blivit itutade att barn behöver saft vid 4mån ålder för vitaminer mm och som inte alls förstår varför "stackarn" måste dricka vatten (han gillar fö vatten) Till och med på vårt ÖF (kyrkan) så serveras saft till barnen som enda alternativ.. Vill man ge vatten får man gå in i köket och hämta själv... och det är inte alltid de har osötade rån utan det kan lika ofta vara mariekex... Och ännu värre min mormors generation som tycker att man kan doppa nappen i socker... Widar har fått lite onyttigheter då vi varit borta och fikat (på ÖF har de smörgåsar, så vi kommer ifrån kexen och jag är nog en av få mammor som hämtar vatten i köket...) och ibland har han hittat något här hemma som vi varit slarviga med att plocka undan... (som igår då jag gav honom ett vad jag trodde tomt påskägg, måste ha varit lite blött på en skumbanan så den fastnat i locket eller så? för helt plötsligt hade han en i munen...
Är det någon som ger sitt barn de här dryckerna som finns i glasflaskor som det står från 4 mån på? Som är vid burkmaten?
Mitt "problem" är att pappan gärna vill att Isabella ska smaka på allt möjligt onödigt, jag tycker bara det är synd att introducera onyttigheter för tidigt - i övrigt är jag inte så fanatisk men jag tycker lördagsgodis är vettigt (så småningom) och att man äter hemlagad mat som är relativt nyttig. Man ska inte gå och småäta godis, kakor od varje dag, det tror jag inte alls är en bra matkultur. Och Isabella älskar sitt vatten och sina smörgåsrån, varför måste man då ge något annat?
Bonanza - håller med. Är mest nyfiken, för jag har aldrig sett någon på öf eller känner ingen som köper de flaskorna.
Jag har köpt dom till Isak .. och han gillar det! Jag har inget emot saft och sånt för eller senare dricker han det endån .. visst behöver ju inte ge det hela tiden eller sätta han med en godis påse men visst Isak fick en klubba och sutta på igår ...
jag har inget emot sånt, fast mesta av allt gillar han sin MAT!