Junibebisar del 3
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Grisen
Jag har bara hört att man ska kolla upp det om dom ha feber som kommer och går mycket.
Inget kul med magsjuka nej idag fick jag i Isak gröt och lite av min macka sen har han druckit en massa massa saft! Han är nog på bättringsvägen,
men det är bara en tidsfråga när det kommer att komma ut igen?!
Solen skiner här i Kalmar men det lär inte bli nån utgång för oss idag heller.. *suck* ska prata lite med BVC sen när dom öppnar, ska se när man kan gå ut och hur länge det smittar och sen hur lång tid det brukar ta innan han bajsar normalt igen.
Hejsålänge!
Usch tycker så synd om er med barn nu som är magsjuka hoppas ni klarar er och era små blir friska snart.
Borde inte magsjukorna lägga sig snart... Usch det är min marddröm om Moa skulle få men tyvärr träffar inte vi många barn just nu så risken borde väl vara liten.
Grisen.
En kompis dotter har nyss haft feber som kom o gick väldigt mycket. men hon hade inga andra symtom. de va tydligen ngn som gick nu.
Men e du orolig så ta o ring barnläkaren
Idag har Isabella fått vanlig havregrynsgröt och det åt hon med god aptit. Hoppas det inte är för hårdsmält för henne?! Ger ni sån gröt eller köper ni bara bebisgrötarna?! Tycker de är dyra så det vore ju så bra om vanlig gröt funkade bra.
Hur försiktiga är ni med mjölkprodukter??? Tycker alla säger olika. En del säger att man ska vänta till 1 år och en del att man kan ge lite grann. Jag tänker främst på yougurt, filmjölk och sånt.
Jag tänkte låta Blenda börja i december. Ebba började i februari (född 3 veckor senare på året) men med Blenda vet jag ju att jag får en jättebra förskola + att syrran finns där. Inte samma avdelning men de integreras ganska mycket, litet med ca.40 barn.
Så jag tror det kommer funka bra. Märker att hon trivs bra med andra barn och är väldigt framåt.
Vilket inte Ebba var alls men efter några lite jobbiga inskolningsveckor har det gått jättebra. Hon behövde lite mer tid bara.
Annars har jag bra erfarenhet av förskolan! Här där vi bor är öppna förskolan inte öppen mer än ett par dagar i veckan + att det är dåligt med lekparker tyvärr. Ebba pratar om dagis på måndagar när vi är hemma, har sina bästisar där.
Ebba fick vara hemma med oss under sommaren när Blenda kom sen tyckte hon det var kul att komma tillbaka dit. kanske lite långtråkigt med oss
Jag tyckte att Ebba fick all tid och jag fick ingen tid med Blenda. Bara när jag ammade och skulle söva. Och då tyckte Ebba jag var trist (enda gången hon betedde sig neagivt mot mig och lillasyster) Blenda var tvungen att amma där det var tyst och det blev ju extra jobbigt med Ebba som i början inte förstod att hon inte fick vara där vi var, att hon störde. Rätt jobbigt och då var hon ändå 2 år. Hade ständigt dåligt samvete.
Nu funkar det jättebra. jag lämnar vid 9 och hämtar kl.15. Under den tiden har jag tid att göra saker bara Blenda och jag och tycker det är supermysigt när Ebba kommer hem och vi kan leka alla 3. Skönt oxå att kunna sova lite på dan när nätterna varit jobbiga. vet inte hur jag skulle orkat annars!
Jag har bara hört att man kan ge litegrand. Ger inte i samband med måltiden eftersom det gör att järnupptaget blir sämre. Men gärna som mellis och då yoghurt med frukt. Mjölk till maten blir först efter 1.
Ger barngröt. Mest för att den är så lätt + den innehåller så mycket mer näringsämnen. men naturligtvis kan man ge havregrynsgröt. De får ju i sig tillräckligt med allt de ska i maten.
Mandy - tänkte inte på att barngröten är extra vitaminberikad. Nåja, man kan ju alternera ett tag så blir det lite variation också. Ska nog testa yougurt och frukt till mellanmål någon dag och se om hon gillar det.
Melker kommer eventuellt börja dagis i jan-07, då är han 19 månader. Tycker egentligen att det är lite ungt, vi får se då hur han är. Jag hörde av en barnpsykolog att barn ska kunna gå, prata och äta själva innan de börjar på dagis. Helst alltså. De ska ha blivit egna små individer som kan säga ja och nej...
Men alla gör ju det som passar bäst för dem.
Öppna förskolan är ju toppen, där kan man ju få en försmak på dagis inskolning mm. Melker tycker att det är jättekul, han är ju väldigt aktiv och nyfiken på andra barn.
Javisst är det skönt om de kan prata och göra sig förstodda. Speciellt oxå när man går hem därifrån och vill ha lite info om vad de gjort
Men skulle jag väntat på det hade jag fått vänta tills min dotter var drygt 2år.
Nu behöver det ju inte betyda att det är bäst för dem att skolas in då, men jag har hört att det är lättare upp till 1 1/2 år. Sen blir de mer medvetna och svårare att avleda från att sakna mamma o pappa.
Ja ibland har man inget val och ibland vill man helt enkelt gå tillbaka till jobbet. Jag kände det lite så men då var henna pappa hemma som tur var. Fast det hindrade mig ju inte från att lida av separationsångest.