Gastric bypass 2015
Hej!
Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?
Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.
Hej!
Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?
Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.
Jag har varit hos läkaren som sa att jag absolut behövde operationen, hade sån tur att komma till en läkare som själv gjort op :)
Hon skulle skicka remiss till Aleris i Landskrona. Idag fick jag brev från dem där de skrev att de skickade mig vidare till Aleris i Lund eftersom de inte skulle kunna hålla vårdgarantin på tre månader.
Är det någon som har erfarenhet från Aleris i Lund?
Ska på infomötet på måndag. Börjar kännas på rriktigt nu. Sköterskan på mottagningen sa att det inte borde vara ngt problem att bli godkänd för operation men man vågar ju inte glädjas förrän jag har ett operationsdatum
Hej,
har följt tråden rätt länge nu.
Jag ska opas på onsdag, läggs in på tisdag.
Problemet är att jag har två kilo kvar att gå ner.
Vad ska jag göra? Har ni några tips? Jag rör på mig dagligen, sköter modifasten och dricker bara vatten. Men ändå står vikten stilla. Känner mig jättestressad och nojar verkligen över detta.
Som sagt, har ni några tips och idéer? Kommer de neka mig op pga detta?
Sådärja!
Åberopade vårdgarantin och har nu fått kallelse till Sofiahemmet i Stockholm. Den 28 maj ska jag vara där för gruppinformation och träffa läkaren. Det är liiite drygt att behöva göra detta IGEN efter att ha fått ett godkännande men det kan förvisso vara nyttigt att höra informationen igen. Det som egentligen är drygt är att tiden för OP skjuts fram. Jag hade hellre velat OPa mig den 28de. Men det är bara att göra som läkaren säger.
För övrigt känns det fantastiskt att få göra OPn på Sofiahemmet. En nära bekant har gjort en GBP (jag ska göra en sleeve) och var otroligt nöjd med bemötande, uppföljning osv.
Hälsodeklarationen var utan dess like, haha, inför det förra infomötet fick jag fylla i två papper. Till Sofiahemmet var det ett helt häfte! Allt från frågor om matvanor (hur ofta man äter frukost, lunch, middag, mellis osv på en vecka), frågor ang adhd, frågor om ångest & depression, hälsotillstånd, hälsobakgrund, frågor om motion, frågor om alkoholvanor.... ja, det var en hel del kan jag säga! Haha.
Hej
Ny i tråden! Min remiss kom till Landskrona den 28 april och jag ringde två dagar senare för att se om jag kunde åberopa vårdgarantin redan nu och välja Aleris, Kristianstad, men fick veta att jag måste vänta tills jag får min remissbekräftelse i brevlådan. Bör komma senast 12 maj så nu går jag bara och vääääntar.????
Är lite knäckt över att en op innan sommaren är omöjlig nu när jag äntligen, efter sex års tankar på GBP, tagit steget och trotsar min rädsla för narkos, operation och eventuella risker/komplikationer.
Vill liksom bara få det gjort.????
Har läst igenom hela tråden och inser att jag är långt ifrån ensam om att känna så.
Drygt att de stänger över sommaren. Men jag hoppas på op så tidigt det bara går efter att de öppnar till hösten igen. Drömmen vore dock innan sommaren.
Är det någon som vet hur ofta de har infomöten på Aleris?
Detta vill jag verkligen hinna innan sommaren så att jag slipper gå och noja i tre månader, att bli nekad.
Det verkar inte vara vanligt att bli nekad när man väl kommit till infomötet dock.
Är det någon som vet om man kan bli det och isåfall varför?
Mitt BMI är på 40 så jag lyckades ju tack och lov klara Skånes nya BMI-regel också. Jag var rätt knäckt när jag hörde att de skulle ändra för jag hade bara 39,2 trodde jag.
Det visade sig dock att jag hade krympt ett par cm på längden sedan år 2000 då jag mätte mig senast.????
Ni som op:ats eller ska op:as på Aleris, K-stad får jättegärna berätta allt ni kan komma på om processen där och hur allt går till, i vilken ordning och hur lång tid er process har tagit från VC, remissbekräftelse, infomöte, op. Och hur länge har ni behövt flyta?
Hur mycket frågar kirurgen och VAD frågar de när man har samtal på infomötet? Jag är så orolig.????
Känns som ett "test" och jag fasar för att inte bli godkänd. Har provat allt, i så många år. Känns som att detta är min räddning. Är väldigt väl påläst och förberedd även om man inte kan vara förberedd på allt.????
Detta blev tusen frågor! Jättesnällt om ni orkar svara.????
Främst nyfiken på vad dietist, ssk och läkare frågar på infomöte/samtal, VAD som kan orsaka ett nej och hur ofta de har infomöte samt hur era processer sett ut från vc till op.????????
Haha alla mina smileys blev frågetecken! Märkligt! :)
Hej
Ny i tråden! Min remiss kom till Landskrona den 28 april och jag ringde två dagar senare för att se om jag kunde åberopa vårdgarantin redan nu och välja Aleris, Kristianstad, men fick veta att jag måste vänta tills jag får min remissbekräftelse i brevlådan. Bör komma senast 12 maj så nu går jag bara och vääääntar.????
Är lite knäckt över att en op innan sommaren är omöjlig nu när jag äntligen, efter sex års tankar på GBP, tagit steget och trotsar min rädsla för narkos, operation och eventuella risker/komplikationer.
Vill liksom bara få det gjort.????
Har läst igenom hela tråden och inser att jag är långt ifrån ensam om att känna så.
Drygt att de stänger över sommaren. Men jag hoppas på op så tidigt det bara går efter att de öppnar till hösten igen. Drömmen vore dock innan sommaren.
Är det någon som vet hur ofta de har infomöten på Aleris?
Detta vill jag verkligen hinna innan sommaren så att jag slipper gå och noja i tre månader, att bli nekad.
Det verkar inte vara vanligt att bli nekad när man väl kommit till infomötet dock.
Är det någon som vet om man kan bli det och isåfall varför?
Mitt BMI är på 40 så jag lyckades ju tack och lov klara Skånes nya BMI-regel också. Jag var rätt knäckt när jag hörde att de skulle ändra för jag hade bara 39,2 trodde jag.
Det visade sig dock att jag hade krympt ett par cm på längden sedan år 2000 då jag mätte mig senast.????
Ni som op:ats eller ska op:as på Aleris, K-stad får jättegärna berätta allt ni kan komma på om processen där och hur allt går till, i vilken ordning och hur lång tid er process har tagit från VC, remissbekräftelse, infomöte, op. Och hur länge har ni behövt flyta?
Hur mycket frågar kirurgen och VAD frågar de när man har samtal på infomötet? Jag är så orolig.????
Känns som ett "test" och jag fasar för att inte bli godkänd. Har provat allt, i så många år. Känns som att detta är min räddning. Är väldigt väl påläst och förberedd även om man inte kan vara förberedd på allt.????
Detta blev tusen frågor! Jättesnällt om ni orkar svara.????
Främst nyfiken på vad dietist, ssk och läkare frågar på infomöte/samtal, VAD som kan orsaka ett nej och hur ofta de har infomöte samt hur era processer sett ut från vc till op.????????
Hej forme
Tack för ditt svar.
Om jag kommer till Kristianstad som jag vill, så går man på gruppinfo men sedan får man prata med kirurgen enskilt. Så man sitter inte i samtal offentligt ;)
Man får sitt ok (förhoppningsvis) samt op-datum där på plats direkt!
Gruppinfo sahlgrenska i dag. Inget jag inte redan visste. Inte särskilt mycket om operation mer om vad fetma kan orsaka.
sen fick vi fylla i en lapp om vi önskar kirurgi, kostrådgivning ellet inte vet .
vill man ha op så är det bara att vänta in besked om man blir godkänd eller ej. De som skickade egenremiss blir kallade till provtagning först.
2 till 3 veckor dröjer besked om godkännande. Sen blir man kallad till kirurg för genomgång och även där ett godkännande. Sen trodde dem att de håller vårdgarantin så max tre månader efter första godkännandet.
Wow, så glad! Min remissbekräftelse kom idag! Så nu kan jag åberopa vårdgarantin och välja mellan Aleris och Österlenkirurgin. Tog bara fem arbetsdagar från att de fick min remiss.
Riktigt impad!
Hinner kanske infomöte innan sommaren trots allt!
Att hinna op innan sommaren vore fantastiskt men det vågar jag inte hoppas på. :)