• Ellish

Gastric bypass 2015

Hej!

Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?

Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.

• Svar på tråden Gastric bypass 2015
  • Monsters inc

Jag är lite fundersam, är liksom inte på det klara med när, hur och om man ska åberopa vårdgaranti. Jag fick ju nyss besked om att kirurgen i Västerås fått min remiss och jag jag kommer att få en kallelse till ett info möte. Ska jag göra nått nu eller ska jag vänta på kallelsen?

• muffinsmagen

Här i västra götaland kan man inte åberopa vårdgarantin förrän du blivit godkänd för operation

• TrixieM

Hej, tjej här, har blivit godkänd för GP och ska bli opererad den 18 denna månad på Aleris i Kristianstad, vägde 131,4 vid bedömningen och ska gå ner 6 kilo, har 1,8 kvar! :)
    Någon mer som ska opereras samma datum i Kristianstad?
    Någon som vill följas åt?
    Hade varit jätte skoj!!!:D

• kajlo

Hej
    Första gången jag skriver även om jag har följt tråden länge. 
    Ska snart in på min operation! Den 19 är det dags för mig att "lägga mig under kniven". Kommer att opereras i Norrköping 
    Skriver lite om det på min blogg, har skrivit om allt möjligt där så om man vill höra om min resa får man gärna gå in där Skrattande

• kajlo

Hahaha!! Glömde skriva bloggens namn hahahah!!

kajlo.blogg,se 

Läs gärna Hjärta

• AnjaL

Hej igen allihop

Imorse blev jag uppringd av Aleris Kristianstad och kallad till infomöte och möte med kirurg på tisdag. De hade fått ett återbud så det går snabbt detta. Besök på vc 24 april, remiss kom till Landskrona 28 april och åberopade vårdgarantin i onsdags.

Nu hoppas jag bara att alla papper med prover jag ska ta hinner komma på måndag så att hag hinner springa inom sjukhuset och ta proverna på morgonen samma dag som jag ska på infomötet. :)

TrixieM skulle du vilja berätta lite om infomötet för mig? Jag är så nervös. Jätterädd att bli nekad op.

Vad säger kirurgen? Vad frågar hen?

Fick du välja op-datum?

Jag kan inte opas förrän v.24. Är i Grekland v.23 och måste alltså vänta med op till efter det. Lär ju dock få flyta där.

Vad sa de till dig om det TrixieM?

Hur räknar de ut hur många kilon man ska gå ner?

Är det flyt som gäller? Modifast?

Vore SÅ snällt om du ville svara både på det om kilon/flyt och om vad kirurgen frågar och hur infomötet går till. :)

• Min lycka

Anjal. Du kommer inte att bli nekad.Jag trodde jag skulle bli det då jag vägde nästan 200 kg o alla mina värden var dåliga.
    Jag skulle flyta i 4 veckor o gå ner minst 10 kg innan op.
    Man samlas i ett stort rum där man sitter på rad medan kirurgen visar bilder o pratar.Man får en massa info.
    Dryg en timme senare får man sätta sig i ett väntrum o så får man i tur o ordning komma in till kirurgen.
    Där får man svara på varför man vill opa sig o även om man själv har några frågor o funderingar.
    Därefter får man träffa en sköterska som ger dig din optid.
    Tror inte man får välja.
    Jag valde att ta en 3 månaders betänktetid innan jag nekade.
    Är glad att jag gjorde det, så aspireoperationen är så mycket bättre.
    En fd vän, som gjorde open nästan då jag skulle ha gjort den, har väldiga problem idag.

• TrixieM
    AnjaL skrev 2015-05-09 02:11:49 följande:

Hej igen allihop

Imorse blev jag uppringd av Aleris Kristianstad och kallad till infomöte och möte med kirurg på tisdag. De hade fått ett återbud så det går snabbt detta. Besök på vc 24 april, remiss kom till Landskrona 28 april och åberopade vårdgarantin i onsdags.

Nu hoppas jag bara att alla papper med prover jag ska ta hinner komma på måndag så att hag hinner springa inom sjukhuset och ta proverna på morgonen samma dag som jag ska på infomötet. :)

TrixieM skulle du vilja berätta lite om infomötet för mig? Jag är så nervös. Jätterädd att bli nekad op.

Vad säger kirurgen? Vad frågar hen?

Fick du välja op-datum?

Jag kan inte opas förrän v.24. Är i Grekland v.23 och måste alltså vänta med op till efter det. Lär ju dock få flyta där.

Vad sa de till dig om det TrixieM?

Hur räknar de ut hur många kilon man ska gå ner?

Är det flyt som gäller? Modifast?

Vore SÅ snällt om du ville svara både på det om kilon/flyt och om vad kirurgen frågar och hur infomötet går till. :)

Hej AnjaL,infomötet går ungefär till så som Min Lycka skriver :)
    Modifast är det bästa har gått ner näsan 5 kg på 1,5 vecka! (startvikt 131,4 ska gå ner till 125 till op dagen)
    När jag var på informationen sa de att man ska helst inte påbörja operations processen, och allt om man ska resa, då ska man helst vänta till efteråt, så att du kan njuta av din semester :)
    Har du blivit kallad till infomöte är det oerhört liten chans att du blir nekad till op!
    Jag var också rädd att de skulle säga nej, men man blir inte kallad om det är stor chans att man blir nekad!
    Aleris i Kristianstad har väldigt kort väntetid så det är bra!
    Doktorn sa först 2 veckor till mig men jag sa tre så att jag verkligen skulle hinns gå ner alla kilo! Så ja jag fick välja lite själv, man kan ju bara när man kan!
    Jag har ingen aning om hur de räknar ut hur många kilon, det beror nog på vad dina värden är hur stor du är osv, de kan säga 10 kg, och de kan säga 2 kg det beror på, de vill bara att man ska gå ner lite åtminstone för att minska fettlevern eftersom att de trycker igenom ett instrument där när de operar, men allt det får du veta på mötet!

Du kan skriva till mig i privat meddelande om du har lust och berätta om ditt möte och om det är mer du undrar, förstår att du är orolig och rädd, för det var jag också!!!!

• Kiwie

Hej på er! Jag är ny i tråden men har följt er ett tag :) Min läkare skicka en remiss till kirurgen i Landskrona som kom in den 14 april. Men den skickades tillbaka igen pga läkaren skrivit en slarvig remiss och den skulle kompletteras. Remissen kom åter tillbaka till kirurgen den 4 maj. MEN den 1 maj har region skåne högt bmiet till 40 och jag har 36.4 Jag är rädd att jag blir nekad operation pga remissen inte var fullständig från början. Ringde till kirurg avdelningen där jag fick besked om att alla remisser som kom in före den 1 maj gäller de gamla reglerna och att jag är ett gränsfall och att det är upp till kirurgen. Ringde till min vårdcentral och ville prata med min läkare som skrev min remiss men då är han inte kvar utan var bara där tillfälligt.. Känner att det är motgångar hela tiden :(.. Tror ni att jag blir nekad? Mår psykiskt dåligt av min övervikt plus att jag har ständig värk i svank, ben och fötter..

• gemigsinnesro

En uppdatering nu när det lugnat ner sig lite. 
    Jag opererades i motala måndagen den 20/4 och mådde kanon efter operationen. Kände mig pigg och drickandet gick bra. Åkte hem på tisdagen och mådde bra ända till torsdag eftermiddag då jag började kräkas. Spenderade natten på motala akuten och fick röntgas på fredag förmiddagen och därefter blev det ambulans till Norrköping och reoperation fredag kväll den 24/4 med öppen kirurgi då det var stopp i en av de nya tarmkopplingarna. Blev kvar på sjukhuset i norrköping till onsdagen den 29/5 då jag fick åka hem med ett långt snitt på magen och en dränageslang som ska sitta kvar i 6 veckor. 
    Nu mår jag dock bra och ätandet går bra. Trött är jag efter 2 operationer inom loppet av en vecka men nu hoppas jag att det kommer rulla på Glad.
     Jag har med flyt och operation gått ner ca 16 kg.

Svar på tråden Gastric bypass 2015