• Ellish

Gastric bypass 2015

Hej!

Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?

Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.

• Svar på tråden Gastric bypass 2015
  • javabean

Hej alla! Idag är det tre veckor sedan min remiss skickades från min VC till Nyköpings lasarett. Är det någon som har koll på hur lång väntetid de brukar ha, hur de går till väga med mötena osv? Hur lång tid har det tagit för er att få remissvar?? Någon som har några erfarenheter av Nyköpings lasarett?

• Monsters inc

För mig tog det 22 dagar efter jag var till VC innan kirurgen fick min remiss, och så tog det 14 dagar till innan jag fick bekräftelsebrev på att dom fått min remiss och att dom tänker skicka en kallelse till info möte, men det var 28/4 och jag väntar än på den kallelsen. Det här är Västerås i Västmanland.

• javabean

Jag ringde till kirurgimottagningen idag och de hade fått min remiss. jag fick också veta att det behövdes kompletterande uppgifter på remissen... Så för att skynda på alltihop åkte jag till VC och förklarade mitt problem. Hon tog uppgifter från mig o skulle ge det till min läkare, så förhoppningsvis ska det gå någorlunda fort med kompletteringen, såvida det inte är nåt utöver det vanliga.. Som jag förstått så är jag inte ensam här i forumet om att nojja över ifall man har "rätt" till operation...Ser alla före-efter bilder och bara längtar tills jag får komma igång med mitt nya liv

• carolinawest
    Minimajs skrev 2015-04-24 13:53:48 följande:
    Hej! Jo det har gått jättebra. Var väldigt trött första dygnet men efter att ha fått börja dricka och ätit nån soppa så vände det. Är glad att Uppsala inte har nån flytperiod efter op och igår efter intagen lunch bestående av potatis lax och sås(det va så gott) fick jag åka hem smile1.gif

Är förvånad över att må så bra som jag gör..känner mig som vanligt men med lite träningsvärk i magen.
    Härligt att du är på andra sidan!! Grattis hur går det hur känns det ? Själv ska jag till kirurgen den 28/5 hoppas det går snabbt med op sen
  • Minimajs
    carolinawest skrev 2015-05-13 10:35:34 följande:

Härligt att du är på andra sidan!! Grattis hur går det hur känns det ? Själv ska jag till kirurgen den 28/5 hoppas det går snabbt med op sen

Tack!

Jo det känns kanon. Verkar som jag kan äta allt...än så länge. Har hört om dem som börjat dumpa på saker de kunnat äta tidigare. Håller tummarna för att det inte blir så.

Tog bort agrafferna förra veckan..gjorde inte alls ont tyckte jag. Och det är skönt att de är borta.

Ärren ser fina ut men är ännu lite röd där agrafferna suttit fast.

Inga blåmärken runt ingångshålen heller..har ju sett bilder på vissa som har haft en helt blå buk efter ingrepp.

Sen flytstart har jag gått ner 14 kg..så det går inte jätte fort. Men det inger hopp om att slippa alltför mycket lös hud i slutändan.

Åh men det är ju toppen att du snart får träffa Kirurgen! Hoppas att det går bra!
  • Minimajs
    gemigsinnesro skrev 2015-05-09 23:01:20 följande:

En uppdatering nu när det lugnat ner sig lite. 

Jag opererades i motala måndagen den 20/4 och mådde kanon efter operationen. Kände mig pigg och drickandet gick bra. Åkte hem på tisdagen och mådde bra ända till torsdag eftermiddag då jag började kräkas. Spenderade natten på motala akuten och fick röntgas på fredag förmiddagen och därefter blev det ambulans till Norrköping och reoperation fredag kväll den 24/4 med öppen kirurgi då det var stopp i en av de nya tarmkopplingarna. Blev kvar på sjukhuset i norrköping till onsdagen den 29/5 då jag fick åka hem med ett långt snitt på magen och en dränageslang som ska sitta kvar i 6 veckor. 

Nu mår jag dock bra och ätandet går bra. Trött är jag efter 2 operationer inom loppet av en vecka men nu hoppas jag att det kommer rulla på .

Jag har med flyt och operation gått ner ca 16 kg.

Oj..du verkar ha haft det tufft, men skönt att du mår bra nu! Hoppas det fortsätter så!
  • javabean

Kan man skicka egenremiss "var som helst", eller måste man göra op i närmsta stad?

• muffinsmagen
    javabean skrev 2015-05-15 00:06:13 följande:

Kan man skicka egenremiss "var som helst", eller måste man göra op i närmsta stad?

Du måste göra det till ditt eget landsting/region. Som i västra götaland skickas remusserna till obesitasmottagningen på Sahlgrenska och sen sköts allt därifrån. Vill du utnyttja det fria vårdvalet måste du vara godkänd för operation i ditt landsting samma sak med vårdgarantin.
  • Monsters inc

Det kanske inte går så sakta för det händer iaf nått, Mars husläkaren, April mottogs min remiss på kirurgen och så  damp det ner en kallelse till infomöte, 2/6 blev det. Kanske man får veta hur lång väntetid det är till själva Op då. Vad tror ni? Detta gäller då Västmanland då jag väntar på Op i Västerås.

• jjmh

Jag läste VLT att utredningarna i Västerås tar ungefär 8 månader, så det är ju ganska snabbt. I Uppsala tog det drygt ett år! :)

Monsters inc skrev 2015-05-19 17:06:40 följande:

Det kanske inte går så sakta för det händer iaf nått, Mars husläkaren, April mottogs min remiss på kirurgen och så  damp det ner en kallelse till infomöte, 2/6 blev det. Kanske man får veta hur lång väntetid det är till själva Op då. Vad tror ni? Detta gäller då Västmanland då jag väntar på Op i Västerås.

Svar på tråden Gastric bypass 2015