• Ellish

Gastric bypass 2015

Hej!

Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?

Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.

• Svar på tråden Gastric bypass 2015
  • muffinsmagen

Efter tre månader kan du åberopa vårdgarantin då kan din remiss skickas till det eller de sjukhus som ditt landsting har avtal med

Egenremiss kan du bara skriva till ditt eget landsting. Ditt landsting måste godkänna operationen och att de står för kostnaden.

• javabean

Jag gick till min VC i april och det skickades remiss. Efter att jag tyckte det drog ut lite på tiden så skrev jag en utförlig egenremiss med info om bakgrund, familjesjukdomar, rädslor och mål..

Fick en kallelse till infomöte för ca en månad sedan, och ska på mötet på torsdag. Vad jag förstått av tidigare inlägg så har man kommit skapligt långt redan då, eftersom de bara kallar de som är aktuella för op..

• muffinsmagen

I vg regipn kallas man till infomöte vare sig man blur godkänd eller ej. Det är först efter första infomötet remissen bedöms

• javabean

Jaha?! Ja det kanske skiljer sig lite mellan olika platser..? Hit har det varit svårt för många att komma på träffen ens.. Jag menade inte att man är godkänd redan, mer att man är en lämplig kandidat. Det är väldigt svårt att få en "plats" för det är många som söker

• 73malin
    javabean skrev 2015-09-12 09:19:38 följande:

Jag gick till min VC i april och det skickades remiss. Efter att jag tyckte det drog ut lite på tiden så skrev jag en utförlig egenremiss med info om bakgrund, familjesjukdomar, rädslor och mål..

Fick en kallelse till infomöte för ca en månad sedan, och ska på mötet på torsdag. Vad jag förstått av tidigare inlägg så har man kommit skapligt långt redan då, eftersom de bara kallar de som är aktuella för op..

Jag var oxå hos min VC i april, fick första mötet i juni o blev opererad 17/8 :)))
  • exoticthrill

Vad händer efter att man har på informationsföreläsningen? Får man en tid till operation eller vad händer? Ska till obesitas på sahlgrenska i göteborg

• Kickan5

Javabean! Har fått för mig att du ska till Nyköping? Sa de nått om väntetider till återbesöket på informationsmötet? Jag var på möte där 4 juni och väntar fortfarande på kallelse till kirurgen.

• muffinsmagen
    exoticthrill skrev 2015-09-16 19:58:16 följande:

Vad händer efter att man har på informationsföreläsningen? Får man en tid till operation eller vad händer? Ska till obesitas på sahlgrenska i göteborg

På mötet får du fylla i en lapp om vad för hjälp du vill hade pratar inte bsra om operationen utan om allt som överviktsenheten jobbar med.

Har du tagit alla prover och så, så behabdlar de sedan din remiss på en konferens som de har varje torsdag. De tar så många de hinner så man kqn få vänta ngr veckor innan man får svar.

Nästa steg är ett brev som talar om ifall man är godkänd eller ej. Är du godkänd sätts du på kö i hela regionen. Har du ett sjukhus du helst vill tilö så ring upp och meddela det så kan du bli satt i kö på just det. Jag valde tex Borås för det är närmast mig.

Nädta steg är ännu ett infomöte på det sjukhus du ska opereras. Då får du ävenbträffa doktor, väga dig och prata lite kribg hur lång flytperiod du kommer att ha.

Sen får du dels en kallelse till en heldag och din operationstid

På geldagen tas blodprover och ekg, du träffar dietist och narkosläkaren och får veta lite praktuska saker som är viktigt att veta.

Nästa steg är att börja med flytet och sen är det operation
  • exoticthrill

Tack för ditt svar. Hur lång tid tog det från det du fick från sjukhuset att de mottagit din remiss tills du låg på operations bordet?Hur lång tid tog det emellan du fick göra de olika stegen?

Svar på tråden Gastric bypass 2015