Gastric bypass 2015
Hej!
Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?
Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.
Hej!
Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?
Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.
Tack för att du hörde av dig och berättade:) Hoppas att din hals blir bättre snart förstår att det måste göra jätteont efter slangarna i halsen. Hur mår du i dag? Har du kunnat få i dig något?
Är hemma nu och har fått i mig det jag ska. Halsen är bättre men jag är lite förkyld så det rosslar lite ändå.
Fick mycket beröm på sjukhuset att jag skött mig exemplariskt så det tänker jag fortsätta med.
Hej igen. Skönt att du har fått komma hem. Känner du någon smärta i magen? Trist att du blivit förkyld:( Hur länge till ska du gå på flyt innan du får "börja äta"? Roligt att du fick beröm:)
Förkylningen är under kontroll. .lite småsnorig.
Jag ska äta flytande i sju dagar och sen passerad mat i fyra veckor
Mår skit av det smärtstillande. Blir som bakis av dem men behöver dem för att sova. Var uppe och skickade dottern till dagis i morse sen sov jag till halv tolv. Jag är otroligt trött och det är svårt att få i mig allt jag ska. En halv liter mejeriprodukter per dag tex..men jag värmde mjölk och tog snabbkaffepulver i...mums
Krya på dig med förkylningen. Vilken sorts smärtstillande har du fått? Hur ofta får du ta tabletterna? Måste kännas jobbigt att känna sig baki s:( Har hört talas om att man måste ta sprutor i några dagar efter operation vart tar man sprutan?
Hoppas du känner dig bättre snart och får tillbaka energin.
Fragminspruta 10 dagar. Den tar man i magen eller låret. Själva sprutan känns inget och är lätt att ta men det svider en del efter man dragit ut den.
Jag har fått med mig tre st oxytocin -tog en i går, och dem tänker jag inte ta av om det inte blir panik, fick också 10 celebra som är smärtstillande och antiinflammatoriska och ska tas en på morgonen och en på kvällen, gärna ihop med alvedon men jag kan ärligt säga att i kväll tar jag nog inget. Har inte ont mer än vid ett av hålen under vänster bröst, men smärtan där är från ett rejält blåmärke som jag har där.
Energin kommer nog när jag börjar ta bort "drogerna" jag har haft tufft i dag med att få i mig allt jag ska för att jag har mått så illa, men även illamåendet tror jag beror på mediciner eftersom jag av erfarenhet vet att jag blir dåsig och illamående av starka smärtstillande piller.
Tack för dina uppdateringar och att du svarar tålmodigt på mina frågor:)
När du var på inskrivningssamtal var det någon tandhygienist som kollade dina tänder? Har hört att det är så på vissa ställen. Fick du besked på en gång att du var godkänd för operation alltså samma dag? För vissa får ju en preliminär tid men att läkaren ska godkänna det på inskrivningssamtal.
Kostar sprutorna och tabletterna mkt?
Som du säger energin kommer säkert tillbaka när du slutar med tabletterna.
Du skrev att du har svårt och få i dig allt du ska pga illamåendet men känner du mättnadskänsla fort?
Jag är inte hungrig över huvud taget. Inte ett dugg sugen på att äta något. Jättekämpigt. För jag vet ju att jag behöver energin. Före operationen var jag dödssugen på potatismos och köttfärs. Men det är inget jag längtar efter nu.
Ingen har kollat mina tänder, däremot är det ju rutin att narkospersonal frågar om man har lösa bryggor eller så.
Jag var ju på infomötet på sahlgrenska först. Fick brev hem att jag var godkänd där och satt i kö på Borås sjukhus. Dit fick jag en kallelse för ytterligare ett infomöte där jag fick träffa kirurgen ensam och blev vägd och fick lite mer info. Sen fick jag en kallelse till med datum för inskrivning "inför planerad operation 20 oktober" och då träffade jag sköterskan för ekg och blodprover, dietist för genomgång av förberedelser samt att jag fick mitt viktmål inför operationen och så träffade jag en narkosläkare.
Men det ser tydligen väldigt olika ut från sjukhus till sjukhus
Priset för sprutor och vitaminer var runt 700. De jag fick på recept alltså, multivitamin tillkommer. Sen fick jag ju stolpiller, celebra och oxytocin med mig från sköterskan men det betalade jag inget för.
Hur går det för dig? Hur mår du nu? Hur lång tid tog operationen?