• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Zam96
    sk0skav skrev 2015-02-26 17:48:43 följande:

Halloj. Hoppar in här på sidan 127 :) har inte läst något mer än ts text.

I morse plussade jag :) .

På testet står det Gravid 2-3, sedan på lappen står det att befruktning skett då, och att läkaren räknar från min försaka dag i sista mensen, vilket betyder gravid i v 5-6.

Hur går det ihop?

Grattis! :) Man är ju egentligen inte gravid innan ägglossningen som brukar inträffa två veckor efter mens. Så testet visar att det var 2-3 veckor sedan du blev befruktad vilket enligt testet betyder att du är i vecka 4-5. Veckoindikatorn är ungefärlig, jag fick 2-3 i vecka 5+6 för att några dagar senare få 3+. Alla kvinnor har olika halter och de har väl bara baserat det på genomsnittet :)
  • Zam96
    Zam96 skrev 2015-02-26 18:08:29 följande:
    Grattis! :) Man är ju egentligen inte gravid innan ägglossningen som brukar inträffa två veckor efter mens. Så testet visar att det var 2-3 veckor sedan du blev befruktad vilket enligt testet betyder att du är i vecka 4-5. Veckoindikatorn är ungefärlig, jag fick 2-3 i vecka 5+6 för att några dagar senare få 3+. Alla kvinnor har olika halter och de har väl bara baserat det på genomsnittet :)
    olika halter hCG menar jag :)

Sedan gäller kanske inte läkares/barnmorskors beräkningar om man inte har 28 dagars menscykel (regelbunden) och 14 dagar mellan ägglossning och mens :) Ett ultraljud visar bättre senare.

Jag fick istället säga när jag hade ägglossning eftersom jag tagit tempen och haft koll på det (ungefär, finns dock två alternativ som skiljer med 3 dagar). Hoppas jag inte rört till det för dig..!
  • sk0skav
    Tack :) Vi är jätte glada, har längtat ända sen Maj då vi började.

Haha ja jag tyckte det blev lite knasigt :p . Ska ringa mvc imorgon, telefontiden va ju såklart stängd när jag tänkte ringa, så får jag ett bättre svar av de :)
  • sk0skav
    Zam96 skrev 2015-02-26 18:11:57 följande:
    olika halter hCG menar jag :)

Sedan gäller kanske inte läkares/barnmorskors beräkningar om man inte har 28 dagars menscykel (regelbunden) och 14 dagar mellan ägglossning och mens :) Ett ultraljud visar bättre senare.

Jag fick istället säga när jag hade ägglossning eftersom jag tagit tempen och haft koll på det (ungefär, finns dock två alternativ som skiljer med 3 dagar). Hoppas jag inte rört till det för dig..!
    Jag förstod hälften ;) . Nej då, jag förstod dig :) .
  • Fru Hermelin
    kallemaja skrev 2015-02-26 16:03:48 följande:

Har ni börjat berätta för nära och kära än?

Vi har precis berättat för min mamma, ena syster och pappa. Tycker faktiskt berättandet är rätt jobbigt, så det känns skönt att ha det avklarat (kände likadant första gången, vet inte varför). Dottern väntar vi med till efter v12 tänker vi. Makens familj får också veta nu efter hand, när vi pratar med dem (de bor 45 mil bort, så vi pratar inte dagligen). Vänner kommer nog också få veta nu allteftersom vi träffar/pratar med dem, de närmsta i alla fall.
  • Mrspalsson

Behöver komma till BM (inskrivning) tidigare än vanligt då jag vill boka ett tidigt UL för ansökan om tidig GP.. Vill även ha samma BM som till förra barnet, BM har i get eget nr (inte som jag fått/ har) så måste gå via MVC telen.. De har sagt när jag Ringt att de ska säga till "min BM" att ringa mig för att boka en tid, men hon ringer ju inte upp! Nu har det gått en vecka utan att hon ringt och jag har åter försökt få tag på henne via MVC.. Men ingen som ringt tillbaka.. Hur mycket kan jag tjata? Eller har ni något annat tips på hur jag ska göra?:)

• mea84

Du som verkar så klok och kunnig i detta, måste jag då fråga om jag tänker rätt....fre den 20/2 tog jag ett gravtest, stod då gravid 1-2 veckor, tog sedan ett idag (för att jag känner ingenting, inte fått blödning heller) och idag stod det gravid (kom upp fort) sedan 2-3 veckor. Detta är clearblue test, och undrar då om denna mäter hcg och om detta då betyder att halten hcg ökat i kroppen eftersom resultatet ändrats sedan första testet? (vilket för mig är positivt) förstår du min tanke? Eller någon annan som har en åsikt/tanke? Kom gärna med synpunkter ????
  • mea84
    sk0skav skrev 2015-02-26 17:48:43 följande:

Halloj. Hoppar in här på sidan 127 :) har inte läst något mer än ts text.

I morse plussade jag :) .

På testet står det Gravid 2-3, sedan på lappen står det att befruktning skett då, och att läkaren räknar från min försaka dag i sista mensen, vilket betyder gravid i v 5-6.

Hur går det ihop?

Grattis till plusset!! ???? befruktingen skedde för ca 2-3 (då man hade ägglossning) veckor sedan men du är inte i vecka 2-3, utan man räknar (som någon annan skrev tidigare) från sista mensens första dag. så det två första veckorna mellan sista mensens första dag till ägglossning är man ju inte gravid men man räknar från sista mens första dag. Krånglar jag till de ännu mer för dig? Hoppas inte ????????
  • mea84

skulle inte vara massa frågetecken efter grattis till plusset!!!!

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015