• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Sofie mamma till 2 prinsar

Jag vet att det skiljer sig mycket mellan landsting, och även mellan barnmorskor, men hjärtljud brukar de inte lyssna på förarens runt v. 20 och ibland senare. Detta eftersom det kan vara svårt att hitta och kan göra mamman orolig. Men det skadar ju inte att fråga.

• MLIJH

Hej fick tid för inskrivning den 18/3 och är då i v 8 + 3. Fick väl en senare tid denna gång då jag har haft två missfall förra året. Håller båda tummarna nu för att detta lilla frö får ligga kvar. Hur mår ni idag?

• Fru Hermelin
    Skogisen skrev 2015-03-02 18:54:43 följande:
    Va skönt att kunna va jätteglad ändå, längtar :) är mest deppad just nu, kan iofs oxå ha att göra med att jag tvärsäkraste röka när jag plussade, hade dragit ner ordentligt men ett par cigg per dag blev det...
    Jag har jättesvårt att glädjas åt det just nu. Känner mig mest nere faktiskt. Har bara varit på hälsosamtalet hos bm än, men jag har bett om en samtalskontakt tidigt denna grav. Fick förlossningsdepression efter förra, och såhär i efterhand är det rätt tydligt att det eg började redan under grav. Den här gången vill jag ha en kontakt direkt för att fånga upp ev "problem" innan de dyker upp liksom. Tror det kan vara bra, för mig iaf.

Sen tror jag mycket annat kan spela in. Såhär tidigt är allt så osäkert, svårt att ta in, svårt att verklighetsförankra riktigt tycker jag. Dessutom verkar det inte alldeles ovanligt att man känner sig nere vid den här tiden. Har sett flera som ställer liknande frågor kring dessa veckor. "Det var ju planerat/efterlängtat, varför är jag inte glad?" osv.
  • Zam96

Igår var jag på vul, jag skulle varit i vecka 8+1 ungefär men barnmorskan mätte embryot till 6+0. Hjärtat slog men om jag bara är i vecka 6+1 idag betyder det att jag plussade tre dagar efter befruktning... Jag försöker hålla hoppet uppe, men det känns ganska kört just nu. Visst, hade hon daterat graviditeten till vecka 7+2 kanske (6 mm mer) så hade jag plussat 12 dagar efter befruktning i alla fall...

Barnmorskan sade att det var svårt att mäta när det är så tidigt i graviditeten och att det lätt blir fel, men mer än en halv centimeter?!

• Irlais
    Zam96 skrev 2015-03-03 15:55:27 följande:

Igår var jag på vul, jag skulle varit i vecka 8+1 ungefär men barnmorskan mätte embryot till 6+0. Hjärtat slog men om jag bara är i vecka 6+1 idag betyder det att jag plussade tre dagar efter befruktning... Jag försöker hålla hoppet uppe, men det känns ganska kört just nu. Visst, hade hon daterat graviditeten till vecka 7+2 kanske (6 mm mer) så hade jag plussat 12 dagar efter befruktning i alla fall...

Barnmorskan sade att det var svårt att mäta när det är så tidigt i graviditeten och att det lätt blir fel, men mer än en halv centimeter?!

Oj vad jobbigt... Det kan ju bli galet med gammal utrustning och det är ju jättebra att hjärtat slog, men förstår att du är orolig. Väldigt stor skillnad ändå. Kommer du få uppföljning om nån vecka så du ser om embryot växer som det ska? Vad sa bm mer om diffen, tyckte hon det var ok? Hur stort mätte hon embryot till i mm?

Jag var också på VUL igår v6+1 pga blödningarna jag haft. Blödningen i livmodern verkar i princip ha försvunnit och såg ett 5mm embryo med tickande hjärta
  • Trolla79
    Herkules skrev 2015-03-03 05:15:20 följande:

Hej! Jag fyller 38 i sommar och väntar andra barnet nu!

36 och väntar tredje ????
  • Zam96
    Irlais skrev 2015-03-03 16:23:15 följande:
    Oj vad jobbigt... Det kan ju bli galet med gammal utrustning och det är ju jättebra att hjärtat slog, men förstår att du är orolig. Väldigt stor skillnad ändå. Kommer du få uppföljning om nån vecka så du ser om embryot växer som det ska? Vad sa bm mer om diffen, tyckte hon det var ok? Hur stort mätte hon embryot till i mm?

Jag var också på VUL igår v6+1 pga blödningarna jag haft. Blödningen i livmodern verkar i princip ha försvunnit och såg ett 5mm embryo med tickande hjärta
    Jag hade ju fått en remiss till en annan barnmorska som jag annars inte träffar, jag vet inte hur mycket hon läst i min journal men till min barnmorska har jag ju sagt att jag plussade 5 februari. Jag ska på inskrivning om en och en halv vecka ungefär och börjar jag inte blöda innan kommer jag kräva en uppföljning, fast på gyn istället för mödravården. Kanske ringer jag redan imorgon och fixar en tid.

Embryot mätte 4 mm, det växer ju 1 mm per dag nu. Bilden är dålig och även själva ultraljudsbilden är väldigt suddig... Men de två vita prickarna är där hon satte markeringarna när hon mätte.

Vad skönt att allt såg bra ut för dig och din lilla grodd i magen! :)
  • Zam96
    Zam96 skrev 2015-03-03 16:33:13 följande:
    Jag hade ju fått en remiss till en annan barnmorska som jag annars inte träffar, jag vet inte hur mycket hon läst i min journal men till min barnmorska har jag ju sagt att jag plussade 5 februari. Jag ska på inskrivning om en och en halv vecka ungefär och börjar jag inte blöda innan kommer jag kräva en uppföljning, fast på gyn istället för mödravården. Kanske ringer jag redan imorgon och fixar en tid.

Embryot mätte 4 mm, det växer ju 1 mm per dag nu. Bilden är dålig och även själva ultraljudsbilden är väldigt suddig... Men de två vita prickarna är där hon satte markeringarna när hon mätte.

Vad skönt att allt såg bra ut för dig och din lilla grodd i magen! :)
    Barnmorskan verkade dock inte orolig, men då kanske hon inte vet att jag plussade den dagen heller. Hon frågade bara om jag hade en tid för inskrivning och berättade vad som var vad på ultraljudsbilden för min man när han frågade om det innan vi gick.
  • jennelie

Plussade idag, vilken chock - kan inte fatta att det är sant! Enligt kalendern 7+0 :D

vi har försökt udvika att bli gravida med gummi och hållt oss borta från högriskdagar och hade verkligen ingen aning :P - men glada är vi trots att vi försöker att inte hålla förhoppningarna allt för höga :)

• Marie14

Igår gick jag in i vecka 9. Känner mig så orolig för missfall idag. 

Eftersom jag fick missfall förra graviditeten så tänker jag att det blir så den här gången. Någon som har något uppmuntrande att säga?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015