• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Zam96
    Marie14 skrev 2015-03-03 18:49:22 följande:

Igår gick jag in i vecka 9. Känner mig så orolig för missfall idag. 

Eftersom jag fick missfall förra graviditeten så tänker jag att det blir så den här gången. Någon som har något uppmuntrande att säga?

Exakt så kände och tänkte jag när jag blev gravid andra gången, jag hade ju fått missfall i vecka 9-10 innan och därför var det extremt nervöst. Jag var verkligen orolig men fick ett ultraljud i vecka 11+4 och fick se ett friskt foster i bra storlek. På fredag fyller han redan ett år!

Bara för att det hänt en gång innan betyder inte att det händer igen, dock är jag nästan lika orolig denna gång (tredje graviditeten). Kom ihåg att du väntar barn, inte missfall! :) Tiden går fort, snart är du halvvägs och den största oron är som bortblåst (oroliga kommer vi mammor alltid vara!).
  • Pojkmamma86

Va på inskrivning igår hos min bm. Hon verkade super! Har haft olika bm till alla 3 graviditer :) har även bokat tid till tidigt ultraljud den 19/3 eftersom jag haft 2 mf innan. Min nya bm tyckte att det va konstigt att jag fått 2 mf efter att ha fått 2 barn utan problem innan. Så jag hoppas att det bara var en tillfällighet! Så nu är det nedräkning till den 19/3 :) har ni berättat om graviditeten än?
    Vi ska gifta oss den 4/4 och det va egentligen meningen att vi skulle vänta tills dess innan vi skaffade nr 3 nu blev det inte så men den är lika välkommen för det! Jag ska försöka dölja det till bröllopet då jag kommer vara i vecka 10+4 och släppa bomben då ;) funderar på om man ska skriva ett telegram från bebisen i magen. Nån som har nåt förslag på hur man kan berätta på annars?

• Skogisen
    mammalovis skrev 2015-03-03 11:03:15 följande:
    Tja man märker ju att man lever. smile1.gif I natt vaknade tösen på snart 21 månader med ca 1,5 timmas mellanrum och var ledsen. Tyvärr har hon ju inte språk nog att berätta vad som var fel. Allt var bara nej, nej. Ska du inte sova? Nej! Men pappa behöver sova. Nej. Så det blev inte överdrivet med sömn även om de mest hälls i vardagsrummet. Efter vi lyckades få i henne luftrörsvidgande på morgonen och på teven som har lugnande effekt somnade hon om igen i famnen och hon verkar må bättre nu, men det är en pärs att vara skittrött och allt bara är nej, nej, nej skrik, skrik.

Nu har jag fått duscha och 4-åringen konstaterade: Mamma du börjar få stora bröst. Jaha, hade jag inte det innan? Jo. Så frågan är väl hur snart hon tycker jag har en tjock mage .... 

Eftersom jag vabbar idag var det smidigt att boka tider hos bm, så nu har vi tid för inskrivning och kub. Hälsosamtalet hade hon inga bra tider för, men de får väl ta en snabbrepris på inskrivningen.
    Å himmel, o jag tycker det är besvärligt med hundvalp som håller en vaken hela nätterna... Gissar att det är betydligt mucke mer känslomässigt tärande när det är ens barn. Men har jag klarat att gå upp o ta hand om andras barn flera nätter i rad så ska jag förhoppningsvis klara det med mitt eget oxå :)
  • Marie14
    Zam96 skrev 2015-03-03 19:53:20 följande:
    Exakt så kände och tänkte jag när jag blev gravid andra gången, jag hade ju fått missfall i vecka 9-10 innan och därför var det extremt nervöst. Jag var verkligen orolig men fick ett ultraljud i vecka 11+4 och fick se ett friskt foster i bra storlek. På fredag fyller han redan ett år!

Bara för att det hänt en gång innan betyder inte att det händer igen, dock är jag nästan lika orolig denna gång (tredje graviditeten). Kom ihåg att du väntar barn, inte missfall! :) Tiden går fort, snart är du halvvägs och den största oron är som bortblåst (oroliga kommer vi mammor alltid vara!).
    Tusen tusen tack - blev tårögd. Har läst liknande kommentarer innan men det kändes så fint.

Tänkte också så - när jag väl får barn (för jag tänker att det SKA bli så) så kommerj jag oroa mig för tusen andra saker. Det var någon som sa att när hon födde barn då föddes hennes oro. Men min oro föddes när jag fick plus både gångerna.

• Zam96
    Marie14 skrev 2015-03-03 20:29:42 följande:
    Tusen tusen tack - blev tårögd. Har läst liknande kommentarer innan men det kändes så fint.

Tänkte också så - när jag väl får barn (för jag tänker att det SKA bli så) så kommerj jag oroa mig för tusen andra saker. Det var någon som sa att när hon födde barn då föddes hennes oro. Men min oro föddes när jag fick plus både gångerna.
    Ja, att bli mamma innebär även mycket oro. Så fort jag fick veta att jag var gravid med sonen kom oron, precis i samma stund. Istället för att var glad kom tårarna och jag tänkte att det var så orättvist, "varför kunde jag inte bara få slippa bli gravid, på så vis slipper jag gå igenom all smärta som är med ett missfall också". Det är så otroligt fortfarande att det gick vägen, det är sjukt vad våra kroppar kan göra.

Lita på din kropp och försök att njuta, så vitt vi vet så ska ju du bli mamma!
  • Irlais
    Marie14 skrev 2015-03-03 20:29:42 följande:

Likadant för mig, jag fick missfall i v9 min första graviditet och den andra gick bra (trots blödningar som skrämde vettet ur mig), mitt barn är en extremt energisk 15-mån nu det är naturligt att du oroar dig men försök att inte låta det ta över! Ta den hjälp du kan få tex boka privat VUL, lyssna på hjärtat ofta senare i graviditeten om du är orolig, etc.

Det är ju större chans att det går bra så bättre att utgå från det
  • Irlais
    Zam96 skrev 2015-03-03 16:33:13 följande:
    Jag hade ju fått en remiss till en annan barnmorska som jag annars inte träffar, jag vet inte hur mycket hon läst i min journal men till min barnmorska har jag ju sagt att jag plussade 5 februari. Jag ska på inskrivning om en och en halv vecka ungefär och börjar jag inte blöda innan kommer jag kräva en uppföljning, fast på gyn istället för mödravården. Kanske ringer jag redan imorgon och fixar en tid.

Embryot mätte 4 mm, det växer ju 1 mm per dag nu. Bilden är dålig och även själva ultraljudsbilden är väldigt suddig... Men de två vita prickarna är där hon satte markeringarna när hon mätte.

Vad skönt att allt såg bra ut för dig och din lilla grodd i magen! :)
    Tack

Såg ut sådär på mitt ul också, man fattar ju inte riktigt var i strukturen embryot är men läkaren mätte likadant som på din bild. Min läkare ville inte riktigt säga veckor och dagar när jag frågade eftersom det är så tidigt utan sa att det såg rätt ut typ. Säkert stora felmarginaler nu i början...

Hoppas du kan få bra uppföljning, det hjälper något enormt för psyket!
  • elvira78
    Hjärterdam91 skrev 2015-03-03 20:43:59 följande:

När ska man börja smörja magen? Är det någon som har tips på en bra olja? :)

mandelolja är en klassiker. Men det sägs att det bara är en myt att smörjning hindrar bristningar, om det är därför du vill smörja. Jag har 2 graviditeter bakom mig och har aldrig smörjt och inte fått en enda bristning. Barnmorskan säger att det är enbart hormonellt...
  • Pojkmamma86

Jag smörjde första graviditeten men inte andra, fick nån enstaka bristning med första och betydligt fler med andra så jag kommer smörja magen den här gången. Jag smörjde med vanlig hudsalva som jag blandade med helosansalva för att få den fetare.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015