• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Finalisten

Jag var på inskrivning idag v 8+0 och frågade om VUL men bm sa att man inte kan höra hjärtslag föräns i v12 ungefär :/ hört av folk att denna bm är oseriös och inte gör det hon ska och har ingen möjlighet att byta då den andra som finns har dåligt med tider då ingen vill ha min bm.. Känns väldigt tråkigt, ville ju höra hjärtat o veta att allt är som det ska.

• Marsvensson

Man kan höra hjärtslag från v 8 så

Hon pratade ju trams bara eller så ljög hon.. Boka privat annars om du ej får göra vul :/ där Jag bor gör dem inget förens v 19 så bokade privat så ska på ul den 27 mars är i vecka 12 då:)

Finalisten skrev 2015-03-11 17:48:11 följande:

Jag var på inskrivning idag v 8+0 och frågade om VUL men bm sa att man inte kan höra hjärtslag föräns i v12 ungefär :/ hört av folk att denna bm är oseriös och inte gör det hon ska och har ingen möjlighet att byta då den andra som finns har dåligt med tider då ingen vill ha min bm.. Känns väldigt tråkigt, ville ju höra hjärtat o veta att allt är som det ska.

• Finalisten
    Marsvensson skrev 2015-03-11 17:56:00 följande:

Man kan höra hjärtslag från v 8 så

Hon pratade ju trams bara eller så ljög hon.. Boka privat annars om du ej får göra vul :/ där Jag bor gör dem inget förens v 19 så bokade privat så ska på ul den 27 mars är i vecka 12 då:)

jo får väl bli privat :) tråkigt att hon är sån när man ska ha henne igenom hela graviditeten..
  • Pojkmamma86

Hos många barnmorskor får man inte höra hjärtljuden förrän vecka 25 då det kan vara svårt att lyckas hitta det så pass tidigt så de gör inte det för de inte vill oroa den gravida i onödan. Det sa iaf min förra bm jag hade med förra barnet till mig.

• noctura

Jag vet faktiskt inte hur tidigt man kan höra hjärtljud. Gjorde ett ultraljud idag v. 8+1 och då kunde man se hjärtat som slog :)
  • SarahJ

Minns jag helt fel eller var det nån här som också hade/har magkatarr?

Tar tacksamt emot tips på hur jag kan slippa smärtan för jag blev avrådd av sjukvården att ta zantac eller nexium som jag har tagit tidigare. De har varit de ända tabletterna som har hjälpt mig. Smärtan håller på att ta kål på mig! Mår som bäst när jag ligger ner, men jag har ett jobb och en 17månaders att ta hand om.

• mammalovis
    Hos bm inom den kommunala vården är det nog fortfarande ovanligt att göra vul, om du inte haft någon missfalls-/MA- eller utomkvedstendens tidigare och blir skickad vidare till gyn eller liknande.

Hos bm har de kanske bara en enkel utrustning för att kunna bekräfta om huvudet har lagt sig neråt, jag vet att de kollade det på mig i slutet (med första tror jag). De "riktiga" ultraljuden görs åtminstone hos oss på förlossningssjukhuset och där är tiderna mer pressade.

När jag väntade första, hon är 4 år nu, fick de flesta vänta tills RUL:et om de hade en normal graviditet och inte behövde söka för blödningar. Sedan råder det ju delade meningar om många ultraljud påverkar fostret eller ej. Det är ju mest tvillingfödslar med risk för tvillingtransfusion som övervakas strikt då det kan handla om liv eller död. Att bara göra 1 eller 2 ultraljud på magen är det mest normala. Tillväxtultraljud i vecka 32, sker i många landsting bara vid avvikelser i sf-mått.

Det känns som kvinnor överlag har blivit oroligare. Sedan blir det väl mer vanligt att missfallen frodas på forum, då det oftast är sin oro man skriver om.

Sedan är det väl en stor skillnad på att SE ett hjärta slå på vul och att höra ett hjärta slå. Oftast brukar man ha först lyssningen av hjärtljuden efter RUL framåt vecka 22-25 har jag för mig. Det kan vara svårt att hitta fostret då det ör så litet i början och väcker mer oro hos mamman om det inte hittas direkt.

• Annapanna2
    SarahJ skrev 2015-03-11 19:35:17 följande:

Minns jag helt fel eller var det nån här som också hade/har magkatarr?

Tar tacksamt emot tips på hur jag kan slippa smärtan för jag blev avrådd av sjukvården att ta zantac eller nexium som jag har tagit tidigare. De har varit de ända tabletterna som har hjälpt mig. Smärtan håller på att ta kål på mig! Mår som bäst när jag ligger ner, men jag har ett jobb och en 17månaders att ta hand om.

Vem avrådde dig från att ta nexium?? Det var det dummaste.. Det verkar lokalt på receptorerna i magsäcken och är ingen fara för ett foster. Min läkare sa att jag ska fortsätta ta det som vanligt! Fortsätt med nexium nu. Ta Novalucol eller Novalucid om det behövs också!
  • SarahJ

Ringde hälsocentralen. Hon sa att de tillhör kategori d och det är inte riktigt bevisat hur de påverkar fostret. Så jag fick rådet att dricka pro viva. Så nu har jag hävt i mig en liter sen tre tiden.

• Annapanna2
    SarahJ skrev 2015-03-11 20:06:40 följande:

Ringde hälsocentralen. Hon sa att de tillhör kategori d och det är inte riktigt bevisat hur de påverkar fostret. Så jag fick rådet att dricka pro viva. Så nu har jag hävt i mig en liter sen tre tiden.

Var det en läkare som sa det? Jag tycker du ska fråga nån annan. Jag är sjuksköterska själv och har aldrig hört att det skulle vara ett problem, snarare tvärtom eftersom vissa med besvär får det värre under graviditet. Det verkar som sagt lokalt. I fass står det inget om att man ska undvika det.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015