• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Annapanna2
    Elesif skrev 2015-04-17 12:25:35 följande:

Hej alla! Hoppas att ni mår bra. Jag vill bara skriva av mig lite. Är i vecka 14.

Igår när jag och min sambo mös i sängen så började jag blöda hur mycket som helst! Jag gick in på toaletten och det slutade aldrig rinna, jag tog stora bollar med ihoprullat papper och stoppade mellan benen men det bara rann ner på mina ben och jag stod och hyperventilerade och höll på att svimma av chock.

Jag tänkte att nu förlorar jag bebisen. Jag skyndade ner i duschen för att skölja av mig lite snabbt innan vi skulle åka på akuten. I duschen kom mer blod och stora klumpar men inget som liknande bebisen som tur var.

Min sambo kom ner med trosor och maxi-binda och jag slängde på mig leggins och en tröja. Jag stoppade trosan full med papper och vi åkte iväg. Det är tio mil till närmaste akut och den var en fruktansvärd åktur, jag var så rädd.

Vi hade tur och slapp vänta så länge när vi kom fram och det konstaterades att blödningen kom från kanten på moderkakan som växt.
    OCH bebisen var okej! Vår lille knodd rörde sig massor och vi var så glada!
    Jag trodde aldrig att en så stor blödning skulle kunna vara normal och jag är så glad att vi åkte in. Sen däckade jag i sängen.

Skönt att allt var bra! Du måste ha blivit hur rädd som helst! Jag är livrädd för att jag ska börja blöda, är i v. 12 nu. Räknar ner dagarna till kub och v. 13... En liten tröst att höra att man kan blöda mycket utan att det är någon fara, om jag själv skulle råka ut för det. Hoppas du mår bra och kan vila ut idag! Kram!
  • karolina84
    Emsan87 skrev 2015-04-17 03:55:53 följande:

Kan ni känna er ensam? Jag känner mig så otroligt ensam. Är sjukskriven sen några veckor tillbaka med foglossning som bara blir värre. Värk varje dag och klarar mest bara av att ligga. Så håller på att bli tokig.

Har en bra vän men hon har fullt upp med sitt och det är svårt att hitta tid för att ses.

Känns som att jag och sambon bara glider ifrån varandra mer och mer. Känner mig dessutom som en dålig mamma då jag inte klarar av att sitta speciellt länge och leka.

Känns som att ingen förstår hur otroligt påfrestande det är för mig att bara gå hemma dag ut och dag in.

Känslan av att vara ensam är otroligt påfrestande psykiskt och jag önskar att jag slapp den!

Var bara tvungen att få skriva av mig.

Förstår dig fullt ut. Har varit sjukskriven i flera veckor, minns inte ens sedan när då dagarna bara flyter ihop. Jag lider av mitt illamående och det är fruktansvärt psykiskt att spendera övervägande tiden i sängen. Min sambo gör sitt bästa och försöker göra mig sällskap så mycket han kan i sängen, men han blir förstås snabbt rastlös. Har svårt för alla lukter så många gånger kan vi knappt kramas och det gör mig så ont. Illamåendet är alltid olidligt innan jag ska sova så jag måste hålla andan vid en godnattpuss...
    Han är förstående och vi kommunicerar varje dag kring det, tror det är viktigt. Kan man inte vara fysisk får man uppskatta varandra med ord. Att känna sig ensam är nog bara naturligt, men man måste tänka att det är fler som mår dåligt under sin graviditet, på olika sätt, i olika grad och olika tider. Och vara stark i stunden - med hjälp av sin partner. Man har inget annat val.
  • karolina84
    svea74 skrev 2015-04-16 11:48:36 följande:

Jag fattar inte hur man ska ha råd gå hemma. Å jag vill inte 'gå hemma' i ordens rätta betydels (så vida de tinte händer nåt, sjukdom, kolik självklart). Jag får krupp av att bara va hemma - å dessutom UTAN inkomst typ. Jag kommer ju få panik. Är ju som att va arbetslös lite. Fattig som helvete så man kan inte göra nåt ändå av sin lediga tid.

Kollade FK å enligt deras uträkning kunde ja va hemma 7månader för att få UT 9000kr.

Så jag går redan runt med ekonomisk stress och funderar om jag måste försöka hitta ett extrajobb så fort ungen e ute.

Fattar inte alla mammor som har råd hänga på kaféer å äta utelunch varje dag :/

Vad får man egentligen ut? Har fått för mig att man får typ 80% av sin lön, men gjorde en lite snabb planering på försäkringskassans Mina sidor på ett halvår utifrån min årslön med "sjukpenningnivå" och den visar att jag får ut hälften(!) mot vad jag brukar få ut efter skatt? Är det så? :S Nu börjar jag också bli nojjig :)
  • Mirjam91

Jag har verkligen inte läst allt nu. Men jag kommer kunna vara hemma i 1 år och 3 månader samt ha dagar kvar att ta ut.

Det beror som sagt på hur väl man båda tjänar. Jag kommer ta ut ca 4-5 dagar i veckan. Vi har inte sparat undan ngra pengar som vi ska leva på under mammaledigheten utan kommer klara oss galant på mammapenning och min sambos lön. Jag kommer få ut ca 14.000 kr/mån ungefär plus min sambos lön :)

Vi är vanliga svenssons som bor i hus på landet med två bilar och allt det där. Så vi är verkligen inte "överklass".

• mammalovis
    77michelle skrev 2015-04-16 16:01:40 följande:
    Jag upplever min livmoder som väldigt sned, den ligger väldigt mycket åt höger. Nu äe jag i v 12. Hur är det för er andra ? Har inte kub förrän nästa vecka men jag ska fråga där också..
    Jag har varit på kub idag och det var jätteskönt att se en frisk och levande bebis. Vi fick 1:1300 som sannolikhet och då är jag ändå 39 år, så det var en lättnad. Jag passade på att fråga om moderkakan, då jag hade den i framvägg sist. Hon sa att den sitter både framåt och bakåt på min vänstersida. Kanske stämmer det därmed att jag ev haft kittlingar av bebis långt ner på min högra sida.

Som vanligt blev jag framflyttad. Jag är helt plötsligt i 13+5 idag med bf 17/10 istället för 26/10 enligt bm. Rent jobbmässigt var det väl inte det optimala då jag trott mig kunna jobba till mitten av oktober ... men men det får lösa sig. Underbart med en frisk bebis, det är nog först nu jag verkligen vågar tro på det.
  • mammalovis
    svea74 skrev 2015-04-17 11:11:46 följande:
    Jag kan känna igen mig. Jag är nyinflyttad i en stad. Känner ingen direkt. Har ingen att prata med. Visst, en sambo, men känner lite som du. Glider lite isär. Kanske just för att jag känner mig deppig. Vi hånglar aldrig, kramas sällan, har inget dex. Blir ju påfrestande tillslut.
    Är sjukskriven på halvtid från jobbet. Pga mental stress. Men är redan nu rädd för att gå hemma på heltid när väl barnet fötts och man är helt ensam.
    Ah. Vet inte riktigt vad jag ville få fram med det här meddelandet :)

Men du är inte ensam iaf!
    Det blir en stor skillnad med att ha barnet utanför magen! Just nu är du ju förhindrad till stor del i att ha ett socialt liv och graviditeten i sig gör det ju tuffare att orka även om man inte behöver vara sjukskriven. 

Sedan kan du lära känna nya människor via föräldragrupp, babycafé eller liknande och få vänner för livet. Att få nya vänner som vuxen är kanske t o m lättare när man har en bebis som gemensam nämnare, därmed inte sagt att man kan träffa nya människor via andra intressen, men det kanske får anstå under den mest hektiska bebistiden.

Om det är någon tröst så är mitt liv rätt trist också, då jag inte orkar mycket mer än jobba 90%, efter middan hemma är jag helt slut och går och vilar så sambon får dra det stora nattningslasset. Vänner orkar jag sällan ringa, än mindre träffa då helgerna går åt till vila, handla, tvätta, städa och förbereda kommande vecka.
  • mammalovis
    Mirjam91 skrev 2015-04-17 17:08:01 följande:
    Jag har verkligen inte läst allt nu. Men jag kommer kunna vara hemma i 1 år och 3 månader samt ha dagar kvar att ta ut.

Det beror som sagt på hur väl man båda tjänar. Jag kommer ta ut ca 4-5 dagar i veckan. Vi har inte sparat undan ngra pengar som vi ska leva på under mammaledigheten utan kommer klara oss galant på mammapenning och min sambos lön. Jag kommer få ut ca 14.000 kr/mån ungefär plus min sambos lön :)

Vi är vanliga svenssons som bor i hus på landet med två bilar och allt det där. Så vi är verkligen inte "överklass".
    Få ut 14 000 som mammaledig på 4-5 dagar, måste innebära att du har en skyhög normallön. Jag som ligger under 25 vet att jag får ut ca 8000 kr med 5 dagar ...
  • mammalovis
    Elesif skrev 2015-04-17 12:25:35 följande:
    Hej alla! Hoppas att ni mår bra. Jag vill bara skriva av mig lite. Är i vecka 14.

Igår när jag och min sambo mös i sängen så började jag blöda hur mycket som helst! Jag gick in på toaletten och det slutade aldrig rinna, jag tog stora bollar med ihoprullat papper och stoppade mellan benen men det bara rann ner på mina ben och jag stod och hyperventilerade och höll på att svimma av chock.

Jag tänkte att nu förlorar jag bebisen. Jag skyndade ner i duschen för att skölja av mig lite snabbt innan vi skulle åka på akuten. I duschen kom mer blod och stora klumpar men inget som liknande bebisen som tur var.

Min sambo kom ner med trosor och maxi-binda och jag slängde på mig leggins och en tröja. Jag stoppade trosan full med papper och vi åkte iväg. Det är tio mil till närmaste akut och den var en fruktansvärd åktur, jag var så rädd.

Vi hade tur och slapp vänta så länge när vi kom fram och det konstaterades att blödningen kom från kanten på moderkakan som växt.
    OCH bebisen var okej! Vår lille knodd rörde sig massor och vi var så glada!
    Jag trodde aldrig att en så stor blödning skulle kunna vara normal och jag är så glad att vi åkte in. Sen däckade jag i sängen.
    Vilken lättnad att bebis mådde bra i alla fall. Finns det risk att du fortsätter blöda eller är det lugnt nu? Det måste kännas lite läskigt med en blödande moderkaka.
  • 77michelle

[quote=75175012][quote-nick]mammalovis skrev 2015-04-17 17:32:18 följande:[/quote-nick]

Jag har varit på kub idag och det var jätteskönt att se en frisk och levande bebis. Vi fick 1:1300 som sannolikhet och då är jag ändå 39 år, så det var en lättnad. Jag passade på att fråga om moderkakan, då jag hade den i framvägg sist. Hon sa att den sitter både framåt och bakåt på min vänstersida. Kanske stämmer det därmed att jag ev haft kittlingar av bebis långt ner på min högra sida.

Som vanligt blev jag framflyttad. Jag är helt plötsligt i 13+5 idag med bf 17/10 istället för 26/10 enligt bm. Rent jobbmässigt var det väl inte det optimala då jag trott mig kunna jobba till mitten av oktober ... men men det får lösa sig. Underbart med en frisk bebis, det är nog först nu jag verkligen vågar tro på det.

Vad skönt att det såg bra ut! Jag blir 38 i år så jag är orolig att det ska bli dåliga siffror. Sist var jag 35 och fick bra siffror men det säger väl egentligen inget om hur det är nu. Har KUB på tisdag.

Tjej-99,tjej-01,kille -03, tjej-07, kille -13, bf 1/11 -15
  • mammalovis
    77michelle skrev 2015-04-17 19:47:01 följande:
    Vad skönt att det såg bra ut! Jag blir 38 i år så jag är orolig att det ska bli dåliga siffror. Sist var jag 35 och fick bra siffror men det säger väl egentligen inget om hur det är nu. Har KUB på tisdag.
    Lycka till på kub! Vi får hoppas att du får lika goda siffror. Först la hon in blodprovet och sa att det var väldigt bra. Inte för jag vet vad i blodet de kollar.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015