• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • LadyViolet

Jag känner mig också rätt ensam. Är i vecka 14 och det värsta illamåendet har släppt, men jag är så otroligt trött och har svårt att äta. Har varit sjukskriven helt sedan v 7, och det tar lite på psyket att gå hemma hela dagarna och knappt orka gå utanför dörren. Dessutom är det jobbigt att helt plötsligt inte vilja vara intim. Att kyssas får mig att må illa, han luktar inte ens gott längre. Jag vet ju att det beror på hormoner och att det går över, men ändå är man orolig att känslorna har försvunnit för gott.

Jag har en historia med ångest och depression i bagaget, och är rädd att detta ska utvecklas till något liknande, och att jag inte ska orka någonting när väl bebisen kommer. Men man får väl bara ta det lugnt och lita på att man klarar det, nåt annat orkar jag inte tänka på nu.

• Rulltrappa

Hej alla.

Jag heter Angeline, 33 år gammal och bor i Linköping där jag jobbar som personlig assistent. Väntar fjärde barnet 11/10. Har barn födda 06, 08 och 11.

• Rulltrappa

Apropå föräldrapenning så är det SGI*0,97*0,8/365 som ger den dagliga föräldrapenningen.

Jag är inte jättemycket för att vara föräldraledig så jag och min man ska vara lediga tillsammans två veckor i samband med födseln, därefter ska jag jobba 60% och han 50% och fylla upp med föräldrapenning fram till sista januari 2017. Det blir lite pussligt men med tålamod och en bra bröstpump går allt. :P

• Hoppanloppan
    Rulltrappa skrev 2015-04-18 13:32:49 följande:

Apropå föräldrapenning så är det SGI*0,97*0,8/365 som ger den dagliga föräldrapenningen.

Jag är inte jättemycket för att vara föräldraledig så jag och min man ska vara lediga tillsammans två veckor i samband med födseln, därefter ska jag jobba 60% och han 50% och fylla upp med föräldrapenning fram till sista januari 2017. Det blir lite pussligt men med tålamod och en bra bröstpump går allt. :P

Ska du jobba redan två veckor efter förlossningen? Jag var helt slut i flera veckor när min trea föddes
  • Rulltrappa
    Hoppanloppan skrev 2015-04-18 13:41:12 följande:

Ska du jobba redan två veckor efter förlossningen? Jag var helt slut i flera veckor när min trea föddes

Jag brukar jobba ungefär en vecka efter att de kommit ut. Men det här är min mans första barn så jag tar det lite piano för hans skull.
  • svea74
    LadyViolet skrev 2015-04-18 13:11:13 följande:

Jag känner mig också rätt ensam. Är i vecka 14 och det värsta illamåendet har släppt, men jag är så otroligt trött och har svårt att äta. Har varit sjukskriven helt sedan v 7, och det tar lite på psyket att gå hemma hela dagarna och knappt orka gå utanför dörren. Dessutom är det jobbigt att helt plötsligt inte vilja vara intim. Att kyssas får mig att må illa, han luktar inte ens gott längre. Jag vet ju att det beror på hormoner och att det går över, men ändå är man orolig att känslorna har försvunnit för gott.

Jag har en historia med ångest och depression i bagaget, och är rädd att detta ska utvecklas till något liknande, och att jag inte ska orka någonting när väl bebisen kommer. Men man får väl bara ta det lugnt och lita på att man klarar det, nåt annat orkar jag inte tänka på nu.

Samma här. Också ångest å depressioner bakom mig. Sa det till min BM på min inslrivning förra veckan. Hon bokade in mig t deras psykolog med en gång. Inte för att jag tror att det hjälper särskilt med utterligare en psykolog, men tänker att det kan va bra med kontakten om/ifall man får förlossningsdepresseion sedan. Olikt alla andra så glädjs jag inte av min graviditet så värst. Och det är ju lite därför jag blivit sjukskriven nu. Mental stress.

Men som du säger. Man får försöka fokusera på de bra sakerna nu :)
  • ronja111
    Emsan87 skrev 2015-04-17 03:55:53 följande:

Kan ni känna er ensam? Jag känner mig så otroligt ensam. Är sjukskriven sen några veckor tillbaka med foglossning som bara blir värre. Värk varje dag och klarar mest bara av att ligga. Så håller på att bli tokig.

Har en bra vän men hon har fullt upp med sitt och det är svårt att hitta tid för att ses.

Känns som att jag och sambon bara glider ifrån varandra mer och mer. Känner mig dessutom som en dålig mamma då jag inte klarar av att sitta speciellt länge och leka.

Känns som att ingen förstår hur otroligt påfrestande det är för mig att bara gå hemma dag ut och dag in.

Känslan av att vara ensam är otroligt påfrestande psykiskt och jag önskar att jag slapp den!

Var bara tvungen att få skriva av mig.

Jag känner mig också ensam o så galet trött.

Känner mig också nere..
    *hoppet är det sista som sviker*
  • ronja111
    svea74 skrev 2015-04-17 11:11:46 följande:

Jag kan känna igen mig. Jag är nyinflyttad i en stad. Känner ingen direkt. Har ingen att prata med. Visst, en sambo, men känner lite som du. Glider lite isär. Kanske just för att jag känner mig deppig. Vi hånglar aldrig, kramas sällan, har inget dex. Blir ju påfrestande tillslut.

Är sjukskriven på halvtid från jobbet. Pga mental stress. Men är redan nu rädd för att gå hemma på heltid när väl barnet fötts och man är helt ensam.

Ah. Vet inte riktigt vad jag ville få fram med det här meddelandet :)

Men du är inte ensam iaf!

Känner mig liksom ensam även fast jag kanske inte är det. Så konstig känsla.

Var i landet bor du? Norr, söder?
    *hoppet är det sista som sviker*
  • svea74
    ronja111 skrev 2015-04-18 18:46:49 följande:

Känner mig liksom ensam även fast jag kanske inte är det. Så konstig känsla.

Var i landet bor du? Norr, söder?

Göteborg typ :)
  • kallemaja

Oj - det skulle jag aldrig i hela mitt liv vilja göra..men det är ju min åsikt...och det är ju väldigt ovanligt att man gör så.. Älskar att vara hemma med min nyfödda bebis!!!

Rulltrappa skrev 2015-04-18 13:47:56 följande:

Jag brukar jobba ungefär en vecka efter att de kommit ut. Men det här är min mans första barn så jag tar det lite piano för hans skull.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015