• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • miapia

Brukar du köpa ekologiskt kött? Kanske tycker hon det verkar bättre?

• LaLola
    LaLola skrev 2015-01-26 19:24:49 följande:

Du kan ju omöjligt vara seriös.......

Som sagt var ja.....
  • neverpreggo
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:57:33 följande:
     Nu har en kompis lovat att hjälpa mig så vi får se hur det går, önska mig lycka till!
    Vad ska din kompis göra?!

Maniska köttätare är ju hellöjligt, har ni aldrig ätit någon god vegetarisk mat?
    Typ... en varm macka. Eller gryta, pastasås eller något av alla grejer man knappt märker är vegetariska.
  • Anonym (skärp dig)

Men vad fan, vem bestämmer i huset, ungen ska hålla käft och äta det som serveras, varken mer eller mindre.

• Anonym (A)

15-18 år innan man lagar mat själv? Jag lagade middag till mig själv när jag gick i lågstadiet. Hon kan börja redan nu att laga enkla rätter.

• Anonym (L)

Gör inte så stort drama av det. Ge henne bönor, linser och sånt. Inga häftiga ersättningsprodukter som sojakorv,quornfärs och haloumiburgare. Tycker hon fortfarande det är roligt att vara vegetarian så menar hon allvar.

• Carolinamanbro

Stackars lilla flicka som här en förälder som beter sig som du gör!

Jag hoppas att hennes mamma är mer förstående än vad du är...

Och nej, barn mår inte dåligt på en vegetarisk kost!

• Drottningen70

Minska veckopengen för att tvinga en unge att äta kött. Bra jobbat. Verkligen..

• Flizus
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 18:45:22 följande:

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

Att bejaka ett barns moraliska utveckling kan väl inte vara annat än positivt? Många barn kan komma till dylika beslut helt på egen hand. Om du är rädd att hon inte kommer att få i sig allt hon behöver så kan du läsa på mer om vad vegetarisk mat innebär. Det finns massor av barn som vuxit upp vegetariskt och växer och utvecklas väl. Vegetarisk mat behöver inte heller vara dyr utan kan ofta vara billigare än att äta kött.

Som bonus så finns det en positiv korrelation mellan intelligens och självvald vegetarisk kost.

Här kommer ett tips att börja titta på: 

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/Vegetarisk-mat-till-barn/
  • ITpappan
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:57:33 följande:
    Så det är sånna som du som sprider dessa idéer till barn, inte bra;) 15-18 år och de lagar maten själv så kan hon bli veg.

Själv har jag aldrig gillat vegetarianer och att min dotter skulle luras in i detta är nästan tragiskt, aja sånt är livet. Än har jag några år som jag kan påverka henne i rätt riktning i livet. Nu har en kompis lovat att hjälpa mig så vi får se hur det går, önska mig lycka till!
    Själv har jag aldrig gillar fördomsfulla tjurskallar utan hjärna.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!