• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • gbgumman
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:32:44 följande:
    Att ge barn vegmat kräver mycket kunskap och koll m.m. Tror du vi har tid eller ork och riskera hennes hälsa?
    Klart ni har. Klart man ska ha tid och ork för sina barn. Då får ni dra in på annat.
  • Anonym (-)

Hon är nio år, henne åsikter ska respekteras! Jag tyckte inte heller om kött som barn och valde att bli vegetarian när jag flyttade hemifrån vid 16. Mina föräldrar säger så här i efterhand att det var först DÅ jag började äta bra, eftersom jag tidigare bara gömt eller hoppat över köttet, som jag aldrig gillat.

DU är den som ska ge ditt barn möjligheter i livet, inte begränsa henne!

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (-) skrev 2015-01-26 22:11:58 följande:

Hon är nio år, henne åsikter ska respekteras! Jag tyckte inte heller om kött som barn och valde att bli vegetarian när jag flyttade hemifrån vid 16. Mina föräldrar säger så här i efterhand att det var först DÅ jag började äta bra, eftersom jag tidigare bara gömt eller hoppat över köttet, som jag aldrig gillat.

DU är den som ska ge ditt barn möjligheter i livet, inte begränsa henne!

Det är JAG som ska uppfostra henne. Hon är 9 år och inte 16. 

1) barn ska äta kött då det är nyttigt när man växer.
    2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.
    3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.

Och alla moraltanter borde tänka en extra gång innan ni skriver. Vissa beslut måste man som vuxen sätta ner foten på. 
  • Anonym (Pia)

Är du galen?! Klart att hon måste få slippa äta kött om hon inte vill!! Det finns ingen som helst näringsmässig anledning att äta kött, det är något du bara fått för dig. Läs på lite själv så att du kan vara en bra förälder och guida henne genom det här på ett bra sätt. Att tvinga leder bara till hat!! Tänk ett varv till.

• ITpappan
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:41:48 följande:

2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.
    3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.

Och alla moraltanter borde tänka en extra gång innan ni skriver. Vissa beslut måste man som vuxen sätta ner foten på. 
    1) Läs igen

2) Kan respektera det. Så börja laga Helvegetariskt 3-6 ggr/ vecka till hela familjen då?
  • Anonym (A)

Är det din osäkerhet eller ett maktbehov som gör att du begränsar och kränker din dotter?

Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:41:48 följande:

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2015-01-26 22:49:44 följande:

Är det din osäkerhet eller ett maktbehov som gör att du begränsar och kränker din dotter?

Nu ville jag inte ha dessa påhopp på mig utan hjälp att på ett smärtfritt sätt få henne att äta kött. Istället är 90 procent av kommentarerna påhopp. Jag får säkert bättre svar om jag hade frågat på flashback...
  • ITpappan
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:52:29 följande:
    Nu ville jag inte ha dessa påhopp på mig utan hjälp att på ett smärtfritt sätt få henne att äta kött. Istället är 90 procent av kommentarerna påhopp. Jag får säkert bättre svar om jag hade frågat på flashback...
    Har du funderat på att det du håller på med kanske är ett påhopp på henne?

Läs vad du själv skriver. Det är ju ett påhopp på de som inte delar din väldigt snäva världsbild av vad som man bör/ska äta.

Att du i detta fallet har helt fel enligt forskning gör väl inte det hela bättre.
  • Zippen33

Min son är lite drygt 2 år. Har ätit vegetariskt sedan han började äta. Han är större och kraftigare än kompisarna i samma ålder på dagis. Han äter med mycket god aptit, är aldrig sjuk och var den enda ungen som klarade sig undan magsjukan på dagis. Jag själv är vegetarian sedan 19 år.Har kollat med dietister om mat till barn och de tycker det är helt ok. Dessutom blir det billigare och godare samt nyttigare för alla inblandade. Vad är problemet? Var glad över att du har en så fin dotter som förmodligen förstått vad kött egentligen är och valt att inte äta det. Klok och empatisk tös !

• AnnaArnold

Hur kommer det sig att du är så rädd för vegetarisk mat? Det är ju exakt samma sak som du äter nu fast utan lik bara. Att tvinga henne att äta nått som är så känsligt (som du vet är kött ett hett ämne) är ju rent hemskt! Jag förstår och respekterar att du vill äta kött men gör då vegmat till din dotter med tilexemoel bönor eller liknande som hon kan ta av och sen kan ju bara du och din fru tillsätta kött om ni inte vill ha veg! Enkelt! Att säga att man inte får i sig tillfälligt mycket protein av vegmat är lite bullshit då broccoli innehåller mer protein per gram än rött kött. Snälla respektera och stötta din dotter! För bådas och eran relations skull!

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!