• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • linn67

Är du seriös? Om du nu påstår att du bryr dig om ditt barns hälsa och därför vill ge henne kött för att man "ska" äta det, vill du inte för det första: göra lite efterforskning på nätet för att ta reda på om din hej stenåldern-uppfattning är sann, eller om det faktiskt är så att det är busenkelt att skippa köttet och även bättre för hälsan; för det andra borde du ta dig en stark funderare angående planen att tvinga stackars flickan att äta något hon förmodligen finner motbjudande. Det är ett mentalt förtryck och kommer absolut få henne att må dåligt, samla ilska och frustration mot hennes föräldrar inombords. Föräldrar ska få göra allt för att få sitt barn att må BRA, inte tvärtom pga personliga uppfattningar om huruvida folk ska äta eller inte äta något.

Ät ditt äckliga kött och va nöjd, men ge ditt barn det hennes kropp vill ha - en hälsosam grönsaksbaserad kost.

• freek187

Det låter mer som att du tycker det vara viktigare att din dotter tar över dina värderingar än äter bra mat.

Vill du svära på att det först och främst är din dotters bästa och inte överhuvud taget ditt eget intresse du som förälder försöker uppnå.

Annars är det ju knappas någon anledning att hjälpa dig.

• Anonym och ännu mer anonym

Blir ju fan nästan ledsen. Taskig pappa hon har. Varför är det sjuka tankar när man har känslor för djur? Det är väll mera sjukt att människor INTE har känslor för djur som du pappan tex. Du skulle lixom ha varit död för länge sen om du var en liten ko som föddes i mjölkindustrin och är en kille och du skulle aldrig få träffa din mamma efter att du har blivit född och människan tar sen mjölken som skulle ha gått till kossans son och dricker upp den själv och dödar sonen. Om du inte tycker DET är hemskt så tycker jag verkligen verkligen synd om dottern.

• Jössses

Var inte så inbiten och konservativ. Lyssna på din dotter och visa henne lite respekt för bövelen. Vill hon inte äta djur så värm bönor att ge henne istället för köttet. Vill hon fortfarande äta ägg och mjölkprodukter blir det ännu enklare.

Detta eller lycka till med att förstöra eran framtida relation. :)

• tehranitiger

Konsensus bland forskare - hur svårt det än må vara att utröna - tycks vara att en vegetarisk kost fungerar även för barn. Flera stora institut godkänner t.o.m. helvegetarisk (utan mjölkprodukter och ägg) för människor i alla åldrar och skeden av livet. (Kolla sektionen "health arguments" här: en.wikipedia.org/wiki/Veganism )

Om jag vore förälder till ett barn som ville bli vegetarian skulle jag välja mellan att förhålla mig neutral till idén, alternativt glädjas åt att min unge tänker själv och funderar över såpass stora, moraliska frågor. Jag hade definitivt inte satt ner foten bara sådär, utan att ha ordentligt med kött (no pun intended) på benen om att vegetarisk kost faktiskt är farligt för barnet. Och av vad jag kan se lär du inte hitta tillräckligt starka stöd i modern forskning som stämmer överens med de åsikter du redan har (att vegetarisk kost skulle vara hälsovådligt för 9-åringar).

Själv äter jag väldigt mycket vegetariskt, mest för att jag studerar och har lite snålt om pengar. Det är svårt att hitta billigare proteinkällor än torkade baljväxter (och det är ju proteinerna som brukar kosta mest för omnivorer). 

Istället för att sparka bakut av rädsla för det okända, tycker jag att du borde prata med din dotter och din fru samt ägna ordentligt med tid åt att ta reda på information om vegetarisk kost. Jag tycker att det verkar lite som att du har väldigt starka förutfattade meningar som kanske baseras på en något ålderdomlig syn på kosthållning?

• fluu
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:32:44 följande:
    Att ge barn vegmat kräver mycket kunskap och koll m.m. Tror du vi har tid eller ork och riskera hennes hälsa?
    Inte speciellt faktiskt... om man nu inte är klent utrustad bakom pannbenet redan från början.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgumman

Men åh respektera hennes känslor. Jag är inte vegetarian men äter mycket vegetariskt böner linser grönsaker m.m. Mina barn får gärna bli vegetarianer om de väljer att äta en varierad och nyttig vegetarisk mat som jag lagar.

• BLUHBLUH

Om du inte är redo att älska eller att acceptera din dotter från första början kanske du borde tänkt på det lite innan du skaffade ett barn... 
    Är man seriöst inte redo för det är det kanske en lite dum ide att skaffa barn som inte får uttryck sig och vara säg själva.
    Speciellt som förälder så ska man stötta sitt/ sina barn och låta dem få välja sina val från första början....
    Att vara vegetarian/ vegan påverkar en människas hällsa STORT. På det bra planet då.

• gbgumman
    BLUHBLUH skrev 2015-01-26 21:37:34 följande:

Om du inte är redo att älska eller att acceptera din dotter från första början kanske du borde tänkt på det lite innan du skaffade ett barn... 
    Är man seriöst inte redo för det är det kanske en lite dum ide att skaffa barn som inte får uttryck sig och vara säg själva.
    Speciellt som förälder så ska man stötta sitt/ sina barn och låta dem få välja sina val från första början....
    Att vara vegetarian/ vegan påverkar en människas hällsa STORT. På det bra planet då.

Och bra för ekonomin. När vi spar pengar i vår familj går vi nästan helt över till vegetariskt ekologiskt. Jösses vad billigt det blir. Vegetarisk ärtsoppa inte många kronor där inte.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!