• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • Melkersson9

Detta var fasiken det konstigaste jag läst på länge. Mindervärdeskomplex-farsan som har behov av att utöva makt över barn. Hoppas flickan växer upp och trycker ner dig sen på ålderdomshemmet när du sitter där dreglandes.

• neverpreggo
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:41:48 följande:
    Det är JAG som ska uppfostra henne. Hon är 9 år och inte 16. 

1) barn ska äta kött då det är nyttigt när man växer.
    2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.
    3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.
    Hur har du tänkt genomföra detta? Du kan inte tvångsmata barnet och bara för att någon äter kött får de inte i sig vad de behöver. Du har inte svarat på hur varierat hon äter annars men att du inte bara kan ersätta köttet säger rätt mycket om det. Som sagt du kan inte tvinga henne och skippar hon köttet till varje måltid blir det mycket sämre. En 9åring äter även mat i skolan och ska hon då äta enbart potatis eller ris blir det inte balanserat alls.
  • ITpappan
    Zippen33 skrev 2015-01-26 23:11:03 följande:

Min son är lite drygt 2 år. Har ätit vegetariskt sedan han började äta. Han är större och kraftigare än kompisarna i samma ålder på dagis. Han äter med mycket god aptit, är aldrig sjuk och var den enda ungen som klarade sig undan magsjukan på dagis. Jag själv är vegetarian sedan 19 år.Har kollat med dietister om mat till barn och de tycker det är helt ok. Dessutom blir det billigare och godare samt nyttigare för alla inblandade. Vad är problemet? Var glad över att du har en så fin dotter som förmodligen förstått vad kött egentligen är och valt att inte äta det. Klok och empatisk tös !

Min son är snart 5 år. Har aldrig ätit en köttbit.
  • neverpreggo

Som ett tillägg känner jag barn som är t.om veganer och äter betydligt bättre än mig. Jag älskar kött men ser inte det som en dödssynd att någon skippar det. Det är inte som att alla djur är har det gulllull som bregottkorna i reklamen.

• Anonym (Anna)

Kan du kanske göra en deal med henne? Hon kanske kan tänka sig att äta vissa typer av kött? Min mamma äter till exempel vilt (älg, ren, hare o.s.v) och fisk, eftersom de har haft ett bra liv i frihet. Din dotter kanske kan tänka sig att äta fisk eller viltkött? Eller så kan ni prata om att det finns ekologiskt kött som är bättre? Det kanske hon kan tänka sig att äta? Slutligen så går det ju att köpa kött från lokala bondgårdar där man får bättre garanti på att djuren har haft det bra.

Jag tycker att du ska ta hennes känslor på allvar och försöka prata med henne. Att ta ifrån henne pengar låter som ett hemskt sätt att uppfostra någon på. Jag hade nog försökt nå roten av problemet, som verkar vara att hon mår dåligt för djurens skull. Sedan hade jag gjort en deal att hon får äta vegetarisk mat vissa dagar i veckan, och vissa dagar i veckan provar vi med fisk eller viltkött :)

• EnAnonumius
    neverpreggo skrev 2015-01-26 20:03:16 följande:
    Det är inte som att barnen får i sig bra mat bara för att de äter kött. Riktigt dåligt argument och hur varierad mat är det egentligen om kött är enda proteinkällan? När barnet är petigt känns det som kosten kanske inte är så varierad ens innan.

Du har ett barn som redan är petig i maten. Jätteviktigt att ni inte krånglar mer än nödvändigt och låter barnet äta vegetariskt om hon vill. Ni riskerar större problem om hon måste tvinga i sig mat hon inte vill. Hon kommer fortsätta vara vegetarian eller börja äta kött efter ett tag, ni får väl erbjuda lokalt bra uppfött kött att välja till om ni nu bryr er så mycket. Köp några bra vitaminer.
    Va ursäkta?
    Jag själv är en omnivor, så som människan är skapt i naturen. Det är befängt att säga att människan är carnivore eller herbivor.  Äter allt mellan olika rätter med kött som bas, men även en del vegetariskt...  Men ej vegan mat, om nu jag inte blir bjuden på vegankäk, då äter jag det.

Det är stor skillnad på veganmat och vegetarisk mat.

Dina kunskaper om vegetarisk mat lämnar en hel del övrigt att önska.
    En Lakt-ovo vegetarian, äter inte kött, men kan äta ändå från djurriket  i form av mejeriprodukter, ägg etc etc.
    Det finns även omnivorer som endast äter kött som de skjuter själva. Så deras huvudsakliga kost är Lakto-ovo vegetariskt men i bland inslag av vilt kött det har skjutit själva.
    En familj som lever på Lakto-ovo vegetariskt äventyrar knappast sitt barns hälsa då barnet får i sig från djurriket med även om det inte blir i from av musklerna från djuret. Dock är det knappast viktigt att proteiner måste komma från köttet. Köttprotein finns i de flesta animaliska produkter  även om de nu inte är en saftig blodig biff på tallriken.
    Dessa barn får även i sig B12 (ägg har en jävla massa B12, är väl i särklass en av de mest rika källorna för B12), och kalcium och andra viktiga näringsämnen som behövs för en normal tillväxt.  Omega3 och Omega6 kan man få i sig om man använder rapsolja, så man behöver inte ens röra en fisk för att få i sig det.  Resten av vitaminer och mineraler och andra närings ämnen kan också tillgodoses på en bra balanserad Lakto-ovo kost.

Jag kan ju säga så här. Du har hävdat att det finns "forskning" som stödjer att det inte är nyttigt att ge barn under 15 år vegetarsk käk. Men du vägra hårdnackat att lägga fram en källa på det när folk ber om det. Undra varför du konsekvent vägra att stödja ditt påstånde med underbyggd fakta?  Det är du som påstår detta då ligger bevisbördan på dig med.

Nej du. Om du vill att ditt barn skall börja äta kött igen så får du verkligen se över hur du underbygger dina argument.
    Det är bara befängt av en förälder att bygga sina argument på att "vegetarisk mat är dyrare", då det är en direkt lögn. Eller är det detta du vill lära ditt barn under uppväxten att det är okey att underbygga sina argument med direkta lögner?

Och att "dra in veckopengen" är ju bara sjukt barnsligt tilltag.
    Vad fan du är en förälder agera vuxet och moget i stället för ett tjurigt barn.
    För när man läser dina inlägg så vill du ju verkligen leva kvar med dina direkta fördomar (fördomar bygger på okunskap) för att du är för lat och bekväm för att lära dig fakta.

Det är väl just detta som är så negativt för dig, att bli tvingad att lära dig något nytt utan för dina mycket snäva referensramar på rätt och fel matvanor. 

Jag hoppas att din fru/sambo är mycket vuxnare och mognare och tar reda på lite verklig fakta i stället och fortsätter som hon gör nu.. Och bemöter dina fördomar med verklig fakta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • neverpreggo
    EnAnonumius skrev 2015-01-26 23:56:17 följande:
    Va ursäkta?
    Jag själv är en omnivor, så som människan är skapt i naturen. Det är befängt att säga att människan är carnivore eller herbivor.  Äter allt mellan olika rätter med kött som bas, men även en del vegetariskt...  Men ej vegan mat, om nu jag inte blir bjuden på vegankäk, då äter jag det.

En Lakt-ovo vegetarian, äter inte kött, men kan äta ändå från djurriket  i form av mejeriprodukter, ägg etc etc.
    Det finns även omnivorer som endast äter kött som de skjuter själva. Så deras huvudsakliga kost är Lakto-ovo vegetariskt men i bland inslag av vilt kött det har skjutit själva.
    En familj som lever på Lakto-ovo vegetariskt äventyrar knappast sitt barns hälsa då barnet får i sig från djurriket med även om det inte blir i from av musklerna från djuret. Dock är det knappast viktigt att proteiner måste komma från köttet. Köttprotein finns i de flesta animaliska produkter  även om de nu inte är en saftig blodig biff på tallriken.
    Dessa barn får även i sig B12 (ägg har en jävla massa B12, är väl i särklass en av de mest rika källorna för B12), och kalcium och andra viktiga näringsämnen som behövs för en normal tillväxt.  Omega3 och Omega6 kan man få i sig om man använder rapsolja, så man behöver inte ens röra en fisk för att få i sig det.  Resten av vitaminer och mineraler och andra närings ämnen kan också tillgodoses på en bra balanserad Lakto-ovo kost.

Jag kan ju säga så här. Du har hävdat att det finns "forskning" som stödjer att det inte är nyttigt att ge barn under 15 år vegetarsk käk. Men du vägra hårdnackat att lägga fram en källa på det när folk ber om det. Undra varför du konsekvent vägra att stödja ditt påstånde med underbyggd fakta?  Det är du som påstår detta då ligger bevisbördan på dig med.

Nej du. Om du vill att ditt barn skall börja äta kött igen så får du verkligen se över hur du underbygger dina argument.
    Det är bara befängt av en förälder att bygga sina argument på att "vegetarisk mat är dyrare", då det är en direkt lögn. Eller är det detta du vill lära ditt barn under uppväxten att det är okey att underbygga sina argument med direkta lögner?

För när man läser dina inlägg så vill du ju verkligen leva kvar med dina direkta fördomar (fördomar bygger på okunskap) för att du är för lat och bekväm för att lära dig fakta.

Det är väl just detta som är så negativt för dig, att bli tvingad att lära dig något nytt utan för dina mycket snäva referensramar på rätt och fel matvanor. 

Jag hoppas att din fru/sambo är mycket vuxnare och mognare och tar reda på lite verklig fakta i stället och fortsätter som hon gör nu.. Och bemöter dina fördomar med verklig fakta.
    Hej! Du citerade väldigt fel person nu. Bra inlägg annars men posta om ;)
  • EnAnonumius
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:52:29 följande:
    Nu ville jag inte ha dessa påhopp på mig utan hjälp att på ett smärtfritt sätt få henne att äta kött. Istället är 90 procent av kommentarerna påhopp. Jag får säkert bättre svar om jag hade frågat på flashback...
    Det är inga garantier på att du hade fått bättre svar på Flashback. Jag själv vet detta då jag är Flashbackare själv. Och där är det mycket blandat kriterier där.. Och DU sitter ooch hänvisar till Flashback, då borde du ju veta hur viktigt det är med att underbygga påståenden med källor.  Flashback klienteriet är lite mer kåta på detta med källhänvisningar än Familjelivs klienteriet. 

Och DU det finns en hel del vegetarianer och veganer där också som inte räds för att att dra en fight med en fördomsfull och barnsligt agerande personlighet som dig. Som sagt Flashback är Flashback. Där kan du kallt räkna med att du även skulle kunna få en och annan käftsmäll/högerkrok (verbala sådan så klart) också på helt andra nivåer än vad FL någonsin skulle tillåta...Demon

Men men, alla som inte tycker som dig och inte håller med dig, är väl per se en moraltant. 
    Det är ju så viktigt att du skall ha rätt till varje pris och får utöva makt. *whistle*

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2015-01-26 23:56:17 följande:
    Va ursäkta?

Jag ber om ursäkt till neverpreggo.,

Jag citerade FEL person...

Detta skulle vara Svar till "Anonym(Hjälp)".

• vegetarian12

Hej,
    Är 22 årig tjej som blev vegetarian när jag var 7 år. Kommer från en familj där alla äter kött.

Vegetarisk mat kostar faktiskt mindre än kött! :) Iaf om du lagar den från grunden (dvs. ingen quorn, färdiga biffar osv. det kostar ofta mer än kött). Det behöver absolut inte vara skadligt för en ung person att inte äta kött men man kanske måste hålla ett extra öga på henne så att hon får i sig tillräckligt m järn, proteiner osv.

Jag har klarat mig bra med min vegetariska kost i 15 år. Har kollat blodprov ett par gånger för att dubbelkolla att jag får i mig allt. 

Hjälper er gärna med recept/råd hur ni ska hantera det om du vill.. självklart är det svårt när någon helt bestämmer sig för att gå mot normen! Men jag tror att man bör uppmuntra allas rätt att fatta individuella beslut.. sen om hon bestämmer sig för att äta kött igen om en vecka eller om hon håller fast vid det i 15 år är en annan sak ;)

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!