• Anonym (ledsen)

Förlorat körkort

Körde lite över 30 km för fort på en 80 sträcka o polisen tog mitt körkort.

Är det särskilda skäl att man har 4 barn att skjutsa till dagis o skola o att jag dessutom går i skola & har ingen a-kassa jag kan ta.

Jag måste isf sluta skolan bli utan inkomst o barnen sluta dagis.

Går inte bussar som skulle passa
    bor på landet

• Svar på tråden Förlorat körkort
  • Sweet Sofia
    Anonym (ledsen) skrev 2015-03-10 12:30:27 följande:

Vi körde den där vägen häromdagen. Vi låg på 80 o alla körde om.

Så den lilla skara som kör lagligt finns antagligen här på fl men inte i verligheten.

Din sambo körde i 80 på en 90 väg och alla körde om? Är det så konstigt? Din sambo körde för sakta.
    Anonym (ledsen) skrev 2015-03-10 12:29:08 följande:

På en 110 väg då? Vågar ni köra 110 då eller är ni så rädda så ni ligger på 90?

Jag hade absolut inte kört i 90 eller under på en 110 väg. Det kan vara farligt.
  • slutdiskuterat

Hastigheten är anpassad efter förhållandena. På en vägsträcka med 110 km/h har man gjort bedömningen att det är färre faror än på en vägsträcka med 80 km/h.
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi inte tycker om.
  • slutdiskuterat
    Anonym (ledsen) skrev 2015-03-10 12:30:27 följande:

Vi körde den där vägen häromdagen. Vi låg på 80 o alla körde om.

Så den lilla skara som kör lagligt finns antagligen här på fl men inte i verligheten.

Så bara för att "alla" andra gör fel så är det ok för dig också?
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi inte tycker om.
  • Anonym (ledsen)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-10 12:37:09 följande:
    Din sambo körde i 80 på en 90 väg och alla körde om? Är det så konstigt? Din sambo körde för sakta.

Jag hade absolut inte kört i 90 eller under på en 110 väg. Det kan vara farligt.
    Nej det var en 80 väg.
    slutdiskuterat skrev 2015-03-10 12:38:30 följande:
    Hastigheten är anpassad efter förhållandena. På en vägsträcka med 110 km/h har man gjort bedömningen att det är färre faror än på en vägsträcka med 80 km/h.
    löjligt. det kan hoppa ut djur även på en 110 väg
    slutdiskuterat skrev 2015-03-10 12:39:29 följande:
    Nej jag menar att ni ska verka så präktiga men man ser fan aldrig präktigt folk i trafiken så det är nog mest hemma bakom skärmen ni är präktiga

• Sweet Sofia
    Anonym (ledsen) skrev 2015-03-10 12:51:51 följande:

Nej det var en 80 väg.löjligt. det kan hoppa ut djur även på en 110 vägNej jag menar att ni ska verka så präktiga men man ser fan aldrig präktigt folk i trafiken så det är nog mest hemma bakom skärmen ni är präktiga

Det kan hoppa ut en älg eller ett barn på en 30 väg med...

På en 110 väg har de bedömt att risken för olyckor ä mindre pga omgivningen, oftast motorväg. Kör man då i 110 så är risken mindre för olyckor för att man har samma fartrytm som alla andra. Kör man då lägre så blir man en trafikfara eftersom man inte har samma fartrytm som andra. Kör man högre än 110 (säg 130) så är man en trafikfara för att man riskerar att få slapp.

Bästa är att hålla hastigheten.

Men bara för att alla andra kört fort innebär inte att du ska göra det. Du blev av med ditt körkort för att du körde för fort, det är helt och hållet ditt fel! Ingen tvingade dig att köra fort! Du gjorde det helt frivilligt och själv, och du får stå för konsekvenserna. Hjälper inte att skylla på att alla andra gör så osv osv.
  • slutdiskuterat
    Anonym (ledsen) skrev 2015-03-10 12:51:51 följande:
    löjligt. det kan hoppa ut djur även på en 110 väg
    slutdiskuterat skrev 2015-03-10 12:39:29 följande:

Visst kan det göra det, men på 110-vägar har man ofta viltstängsel på dom avsnitt där man bedömer att det finns risk för att vilt kan korsa. Men vad har det med saken att göra? Du körde i 117 på en 80-sträcka. På 80-sträckor kan det t.ex. finnas mötande trafik utan avgränsning, korsande trafik, större risk för vilt m.m.

Kan du inte bara ta konsekvenserna av ditt handlande och sluta gnälla? Du gjorde fel. Dom tog ditt kort. Dom borde uppenbarligen behålla det betydligt längre. Punkt.
  • Aikido
    Anonym (ledsen) skrev 2015-03-10 12:09:22 följande:

Vårdslöst fort är väl om man kör typ 150 men 117 är väl ingen hastighet!?

känns ju skit sakta

Ja det är bara att kolla turlistan så ser man att det går inte bussar.

Även om det går en buss till dagis hur ska jag ta mig vidare därifrån då till skolan? bussen lär ju inte vänta...

2 månader fick ja

117 på 80-väg är väl ganska mastigt för då har de väl redan skrivit ner det lite. Men visst känns det sakta när fartblindheten träder in. Jag kan tänka mig att din hastighetsmätare låg på 130 vid tillfället du togs.

Du svarade inte ens på mitt förslag om att leta efter körhjälp. Var det så knasigt?

Ingen i närheten (1-2 mil) som också har ungar på samma dagis och/eller skola?

• Anonym (rätt)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-03-10 07:36:06 följande:
    Ja synd att du inte fattar bättre.
    Kanske ska sälja huset så har jag några mille att åka taxi för...
    Några mille? Du menar att du inte kan gå en väg och åka taxi en väg? Eller åka båda vägarna? Det kostar ca 200 per mil så ca 400 per dag men det är både påsklov och annat så du kommer nog undan med ca 6000 om du promenerar till dagis från skolan.

Har ni 4 barn, dyr bil, hus och mannen arbetar borta men inte 6000 att lägga på (enligt dig) nödvändiga resor, så har ni nog problem att få ekonomin att gå ihop.
  • Anonym (rätt)

Det beror på förhållandena... Basic learning när man tar körkort.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (rätt) skrev 2015-03-10 13:33:23 följande:
    Några mille? Du menar att du inte kan gå en väg och åka taxi en väg? Eller åka båda vägarna? Det kostar ca 200 per mil så ca 400 per dag men det är både påsklov och annat så du kommer nog undan med ca 6000 om du promenerar till dagis från skolan.

Har ni 4 barn, dyr bil, hus och mannen arbetar borta men inte 6000 att lägga på (enligt dig) nödvändiga resor, så har ni nog problem att få ekonomin att gå ihop.
    Även om vi har råd kommer jag inte spendera 6000:- på att åka taxi. Då är vi hellre hemma
Svar på tråden Förlorat körkort