• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2019-04-27 12:25:08 följande:

Ursäkta men nu tycker jag att du svamlar. Maria Ripenberg är ledarskribent. Hon skriver ledare viket är något annat än att bedriva undersökande journalistik. Du hävdar att tidningen får presstöd. Vad jag kan se så får denna tidning inte detta år 2019 och tidningen driver också linjen att presstödet borde avskaffas.

På vilket sätt bryter Maria mot pressheder när hon skriver sina liberalt inriktade ledare och vidhåller du att Uppsala Nya Tidning idag får presstöd?

Nej, UNT får inget presstöd, men det är iofs ovidkommande. Eller relevant ur ett anant perspektiv - man kan inte gärna diskvalificera alla dem som arbetar inom skattefinansierad verksamhet från att ha åsikter, exempelvis så kan man inte avfärda Ebba Busch Thor med att hon lever på bidrag från oss skattebetalare.

Däremot är det relevant att högerpopulismen så ofta saknar förmåga eller vilja att skilja mellan åsikt och person.

Det går säkert att argumentera mot de åsikter UNT:s ledarskribent framför - om man har den förmågan.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-27 12:25:08 följande:

Ursäkta men nu tycker jag att du svamlar. Maria Ripenberg är ledarskribent. Hon skriver ledare viket är något annat än att bedriva undersökande journalistik. Du hävdar att tidningen får presstöd. Vad jag kan se så får denna tidning inte detta år 2019 och tidningen driver också linjen att presstödet borde avskaffas.

På vilket sätt bryter Maria mot pressheder när hon skriver sina liberalt inriktade ledare och vidhåller du att Uppsala Nya Tidning idag får presstöd?

Visst, det köper jag, och Maria Ripenberg som svamlar lika gott när hon hittar på vad offentliga figurer skulle ha menat.

Är det hederligt att hitta på vad andra har menat som journalist? Går det inte att skriva ledare utan sådant?

Givetvis är det ohederligt att lägga ord i munnen på andra. Är det hederligt enligt dig eller vad vill du komma fram till?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-27 12:42:34 följande:

Du lyfter alltså fram Navid Modiri som exempel på någon med pressheder?

Navid Modiri som på förintelsens minnesdag publicerade en intervju med den profilerade högerextremisten och nazistkramaren Ingrid Carlqvist där Modiri anses ha förhållit sig alldeles för okritiskt och följsamt gentemot Ingrid Carlqvists påståenden som bl.a. gick ut på att mångkulturella samhället är en judisk komplott.

Här kan du läsa vad Jens Liljestrand anser om Navid Modiris intervjumetoder och hans daltande med extremister.

Omständigheterna kring den intervjun har ingenting med saken att göra. Att folk orkar bry sig... du använder det till och med som ett angrepp på karaktär. Du får predika för egen mobb om du vill att sådant ska få gehör. Folket utanför den här identitetsvänstern - som slänger vem som helst under bussen för sin sak - har tröttnat för länge sen.

Varför ska jag bry mig om vad Jens Liljestrand tycker? Det är vilken tycker som helst... du kan lika gärna hänvisa till Navid Modiris kommentarsfält - där tycker folk också negativa saker om vederbörande och hans intervjumetoder.

Det säger sig självt att det är hederligare att ta reda på vad någon menar - jämfört med att hitta på vad någon menar. Inga som helst konstigheter.
  • Armborst
    Digestive skrev 2019-04-27 15:02:48 följande:
    Visst, det köper jag, och Maria Ripenberg som svamlar lika gott när hon hittar på vad offentliga figurer skulle ha menat.

Är det hederligt att hitta på vad andra har menat som journalist? Går det inte att skriva ledare utan sådant?

Givetvis är det ohederligt att lägga ord i munnen på andra. Är det hederligt enligt dig eller vad vill du komma fram till?
    Bra där Digestive!

Är det egentligen intressant  och av ett allmänintresse vad politiska journalister skriver? Att föra en debatt är en sak men att faktiskt återge vad människor säger och vad som har hänt är enligt mig journalistik. Att lägga sin egen sunda/sjuka värdering till vad andra säger är ju bara ett försök till att styra andra till sin egen åsikt. De som vill pyssla med det kan ju bli politiker istället.

Någon har blivit felbehandlad av sjukvården - Rapportera
    Någon har blivit utsatt för ett brott men polisen mäktar inte utreda det - Rapportera
    Det brinner i Kaknästornet - Rapportera
    Stefan Lövfen säger som vanligt något skräp- Rapportera vad han sagt och gå till nästa nyhet. Skiter fullständigt i vad den enskilda journalisten har för politisk uppfattning eller syn på det som sägs. Vill bara veta va karl har sagt och sedan bilda mig en egen uppfattning.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-04-27 15:20:09 följande:
    Omständigheterna kring den intervjun har ingenting med saken att göra. Att folk orkar bry sig... du använder det till och med som ett angrepp på karaktär. Du får predika för egen mobb om du vill att sådant ska få gehör. Folket utanför den här identitetsvänstern - som slänger vem som helst under bussen för sin sak - har tröttnat för länge sen.

Varför ska jag bry mig om vad Jens Liljestrand tycker? Det är vilken tycker som helst... du kan lika gärna hänvisa till Navid Modiris kommentarsfält - där tycker folk också negativa saker om vederbörande och hans intervjumetoder.

Det säger sig självt att det är hederligare att ta reda på vad någon menar - jämfört med att hitta på vad någon menar. Inga som helst konstigheter.

Inga konstigheter? Du beskyller en ledarskribent för bristande pressheder och det verkar som att du inte förstår skillnaden mellan tidningarnas undersökande journalistik och tidningarnas ledarsidor. Därefter lyfter du fram Navid Modiri som exempel på pressheder trots att han från många håll kritiserats för att förhålla sig följsamt och okritiskt när har intervjuar folk.  Navid Modiri ställde inte motfrågor eller sa emot när Ingrid Carlqvist gjorde antisemitiska uttalanden om att det mångkulturella samhället är en judisk komplott. Det är för mig ett tydligt tecken på bristande pressetik och motsatsen till pressheder.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-04-27 15:20:09 följande:

Här kan du läsa mer om Modiris haveri i intervjun med nazistkramaren Ingrid Carlqvist

https://arbetet.se/2019/01/29/modiris-podd-om-forintelsen-ar-ett-fullstandigt-haveri/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-27 15:55:49 följande:

Inga konstigheter? Du beskyller en ledarskribent för bristande pressheder och det verkar som att du inte förstår skillnaden mellan tidningarnas undersökande journalistik och tidningarnas ledarsidor. Därefter lyfter du fram Navid Modiri som exempel på pressheder trots att han från många håll kritiserats för att förhålla sig följsamt och okritiskt när har intervjuar folk.  Navid Modiri ställde inte motfrågor eller sa emot när Ingrid Carlqvist gjorde antisemitiska uttalanden om att det mångkulturella samhället är en judisk komplott. Det är för mig ett tydligt tecken på bristande pressetik och motsatsen till pressheder.

Jag menade inte riktigt så hårt va, finner det bara ohederligt och tråkigt överlag. Om de dock har tagit sig fram genom marknadskrafterna för egen hand - som FDFMGA vill mena - är det säkert en bra tidning... varför det känns lite extra tråkigt, men på andra sätt.

Han skulle ställa frågor och driva hennes historia framåt - hans roll som värd i ett samtalsprogram. Han bjöd in till intervju, inte en lynch. Som Skavlan med omnejd.

Det går inte att samtala på många andra sätt än vad Navid Modiri gör och brukar göra.

Jämför med ledaren. Vilka samtals skapas av att ena partern får säga lika lite som motsvarar Ebbas Busch Thors citat, medan den andra får säga lika mycket som ledarskribenten?

Ledarskribenten skrev dock en ledarartikel och höll ingen intervju. En dialog och intervjuer har dock sina regler...

Han har samtalet på det viset med över 50 olika människor tidigare, från Gudrun Schyman (FI) till En Arg Blatte talar till Stina Oscarsson. Aktuell händelse säger orättvust lite och med tanke på Navid Modiri så känns det möjligt - det är nämligen busenkelt att förstå att Navid Modiri inte sympatiserar med åsikterna.

Aja, ska kolla mer på Nya Uppsala Tidningen, blev nyfiken... ska läsa mer av ledarna och bilda mig en bättre uppfattning. Bättre så.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-04-27 16:34:28 följande:
    Jag menade inte riktigt så hårt va, finner det bara ohederligt och tråkigt överlag. Om de dock har tagit sig fram genom marknadskrafterna för egen hand - som FDFMGA vill mena - är det säkert en bra tidning... varför det känns lite extra tråkigt, men på andra sätt.

Han skulle ställa frågor och driva hennes historia framåt - hans roll som värd i ett samtalsprogram. Han bjöd in till intervju, inte en lynch. Som Skavlan med omnejd.

Det går inte att samtala på många andra sätt än vad Navid Modiri gör och brukar göra.

Jämför med ledaren. Vilka samtals skapas av att ena partern får säga lika lite som motsvarar Ebbas Busch Thors citat, medan den andra får säga lika mycket som ledarskribenten?

Ledarskribenten skrev dock en ledarartikel och höll ingen intervju. En dialog och intervjuer har dock sina regler...

Han har samtalet på det viset med över 50 olika människor tidigare, från Gudrun Schyman (FI) till En Arg Blatte talar till Stina Oscarsson. Aktuell händelse säger orättvust lite och med tanke på Navid Modiri så känns det möjligt - det är nämligen busenkelt att förstå att Navid Modiri inte sympatiserar med åsikterna.

Aja, ska kolla mer på Nya Uppsala Tidningen, blev nyfiken... ska läsa mer av ledarna och bilda mig en bättre uppfattning. Bättre så.
    Det finns numer bara några enstaka stora "landsortstidningar kvar. UNT med en upplaga kring 40.000 ex är en av dessa, utöver UNT är det nästan bara Corren och Nya Wermlandstidningen som fortfarande har en stark ställning inom täckningsområdet.

UNT är stiftelseägd och klarade sig undan Stampens härjningar (Stampen förköpte sig på lokaltidningar men överlever tack vare presstöd och skuldavskrivningar. så ska du vara skeptisk mot bidragsjournalistik så rikta den mot GP i stället).

UNT grundades i slutet på 1800-talet och ser man till kvaliten på journalistiken så är den fortfarande förvånansvärt hög.
  • Armborst
    FDFMGA skrev 2019-04-27 18:13:21 följande:
    Det finns numer bara några enstaka stora "landsortstidningar kvar. UNT med en upplaga kring 40.000 ex är en av dessa, utöver UNT är det nästan bara Corren och Nya Wermlandstidningen som fortfarande har en stark ställning inom täckningsområdet.

UNT är stiftelseägd och klarade sig undan Stampens härjningar (Stampen förköpte sig på lokaltidningar men överlever tack vare presstöd och skuldavskrivningar. så ska du vara skeptisk mot bidragsjournalistik så rikta den mot GP i stället).

UNT grundades i slutet på 1800-talet och ser man till kvaliten på journalistiken så är den fortfarande förvånansvärt hög.
    Ok, försöker ställa er båda "Digestive och FDFMGA"  på  randen till fallet över jordens platta yttre kant. Man trillar ju ner, hua!!!
    Det är det några päron som tror att jorden är platt och några tror på dem:) Men tänk om den är platt!!! De säger ju det!!!!

Men vad man än tror och anser så är det väl viktigast att det som händer och sker återges med 100% fakta. Det är ju både löjligt och rent naivt att tro att sanningen kommer fram på annat sätt...
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2019-04-26 18:39:09 följande:
    Jag tog dig på orden och sökte på internet. Storleken på den judiska befolkningen i Malmö verkar vara större än du anger. 500 avser bara antalet judiska församlingsmedlemmar men de flesta judar i Malmö är tydligen inte engagerad församlingen. Nåja jag tycker att det är fruktansvärt att judiska innevånare i Sverige inte känner sig trygga. Så ska det självklart inte vara, det är en självklarhet inom den svenska socialdemokratin och med all sannolikhet även bland tyska kristdemokrater.
    Nä, församlingen i Malmö tycks inte vara så populär bland befokningen. En ledtråd kanske kan vara skönmålningen av utsattheten.
    Alla är nog överens om att det flyttat en hel del judar från Malmö, jag säger inte att vanstyret är ensamt orsak till det, men det bidrar.
    Den där självklarheten du beskriver borde du delge vissa S-profiler istället för mig. De skulle behöva en rejäl uppsträckning.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?