• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-09-15 17:32:22 följande:

Nja, jag menade att du inte tycktes se samma mekanism när den skapar en åsiktskorridor för motparten. Jag var dock inte beredd på att du helt medvetet upprätthåller en åsiktskorridor för dina meningsmotståndare.

Hur intolerant vill du att den här allmänna åsiktskorridoren ska vara i Sverige? Var det exempelvis bra att Jessica Holmeberg inte fick tala på Metoo-manifestationen i Uppsala och berätta om de sexuella övergrepp som hon har varit med om, då hon är medlem i SD?

Personligen så försöker jag undvika tillmälen och andra medel som bidrar till att individer marginaliseras i en åsiktskorridor - men använder >>etablissemangsvänliga<< som ett samlingsbegrepp för folk som stödjer rådande ordning på olika vis.

I övrigt så har du nog missförstått hur >>skrikhöger<< och >>SDsvans<används. Det första är ett tillmäle som används mot folk som kritiserar att/hur SD stängs ute av övriga riksdagspartier. Medan det andra ett tillmäle som används mot folk vars resonemang anses vara/är hämtade ur alternativa medier.

Nejdå, det är åter igen din egen underförstådda uppfattning om att jag inte skulle veta vad paradigm är och hur de funkar. Paradigm käkar jag till frukost sen 30 år tillbaks så att säga

Det handlar inte om meningsmotståndare heller, utan om att det finns fler paradigm helt enkelt. Jag lever i ett, och i den finns det fler parallella och olika paradigm som omfattar olika rörelser i samhället.

Jag är inte insatt i fallet med JH för att kunna säga något om det. Däremot vet jag att SD i sig har en minsta sagt problematisk ställning iom deras ledning, företrädare och historia. Jag tycker att SD skulle göra sig och medlemmarna en tjänst om de gjorde sig av med ledning och principprogram. De har en del smutsig byk som förstör för dem. Men det går ju inte då det är deras smuts som är den bärande ideologin.

Det jag sett så är det en lika stor samstämmighet mellan skrikhöger, Sdsvans och alt right som i åsiktskorridoren där de normala politiska partierna och den större delen av mailstream media finns. Så du skulle lika gärna kunna anklaga mig för att inte kunna skilja på C och L och S.. Just de, det är ju alla I samma åsiktskorridorer så anklagandet kanske finns där i form av PK stämpeln som svansens korridor satt.

Appropå att reflektera då...
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-15 18:52:06 följande:
    Och jag menar att det är mycket tydligt att det finns fler åsiktskorridorer. Det är inte heller enbart en åsikt som förs fram i mainstream media. Det finns dessutom en tydlig alternativ mediekanal där just skrikhöger, sdsvans och alt right har andra saker och tankar som är politiskt korrekta o h som jag ser det är denna korridor betydligt hårdare och smalare med mindre tolerans.
    Jo, men det beror ju just på att du definierar en åsiktskorridor som tillhörig ett visst begränsat sammanhang och inte som den övergripande offentliga debatten. 

Med det resonemanget har förstås stenkastarvänstern och Gulagkramarna sin åsiktskorridor, skall jag börja referera till alla med något som ens liknar vänsteråsikter på det viset? I varje inlägg jag skriver? Jag vill nog föreslå att vi alla försöker oss på ett litet mer nyanserat uttryckssätt. Det vore trevligt kunde jag få gehör för den tanken.
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-15 19:15:34 följande:

Jo, men det beror ju just på att du definierar en åsiktskorridor som tillhörig ett visst begränsat sammanhang och inte som den övergripande offentliga debatten. 

Med det resonemanget har förstås stenkastarvänstern och Gulagkramarna sin åsiktskorridor, skall jag börja referera till alla med något som ens liknar vänsteråsikter på det viset? I varje inlägg jag skriver? Jag vill nog föreslå att vi alla försöker oss på ett litet mer nyanserat uttryckssätt. Det vore trevligt kunde jag få gehör för den tanken.

Ja, nyanserad i meningen att det faktiskt finns en övergripande offentlig debatt i den just nu över hela världen aktuella alt rightrörelsen, och dit räknar jag SDsvansen och skrikhögern.

Den är tillräckligt stor för att göra avtryck i den offentliga debatten och bli representerad som president i usa, Brasilien, vara statsledade i wizegradlänzerna mm. Att bortse från detta vore nonchalant och en smula ignorant.
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-15 19:33:04 följande:
    Ja, nyanserad i meningen att det faktiskt finns en övergripande offentlig debatt i den just nu över hela världen aktuella alt rightrörelsen, och dit räknar jag SDsvansen och skrikhögern.

Den är tillräckligt stor för att göra avtryck i den offentliga debatten och bli representerad som president i usa, Brasilien, vara statsledade i wizegradlänzerna mm. Att bortse från detta vore nonchalant och en smula ignorant.
    Jag skrev tidigare att vad som är politiskt korrekt skiljer sig åt i olika länder, det glömde du visst. Bevisligen är det alltså inte jag som är ignorant.

Här hade jag kunnat lägga till något om att dylik von-oben-attityd är typisk för stenkastarvänstern och Gulagkramarna men jag hade hoppats kunna slippa det.
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-15 19:38:39 följande:

Jag skrev tidigare att vad som är politiskt korrekt skiljer sig åt i olika länder, det glömde du visst. Bevisligen är det alltså inte jag som är ignorant.

Här hade jag kunnat lägga till något om att dylik von-oben-attityd är typisk för stenkastarvänstern och Gulagkramarna men jag hade hoppats kunna slippa det.

Du behöver inte ta medhåll som kritik.

Sen kan man skilja på subkulturer och paradigm.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-15 19:06:36 följande:

Nejdå, det är åter igen din egen underförstådda uppfattning om att jag inte skulle veta vad paradigm är och hur de funkar. Paradigm käkar jag till frukost sen 30 år tillbaks så att säga

Det handlar inte om meningsmotståndare heller, utan om att det finns fler paradigm helt enkelt. Jag lever i ett, och i den finns det fler parallella och olika paradigm som omfattar olika rörelser i samhället.

Jag är inte insatt i fallet med JH för att kunna säga något om det. Däremot vet jag att SD i sig har en minsta sagt problematisk ställning iom deras ledning, företrädare och historia. Jag tycker att SD skulle göra sig och medlemmarna en tjänst om de gjorde sig av med ledning och principprogram. De har en del smutsig byk som förstör för dem. Men det går ju inte då det är deras smuts som är den bärande ideologin.

Det jag sett så är det en lika stor samstämmighet mellan skrikhöger, Sdsvans och alt right som i åsiktskorridoren där de normala politiska partierna och den större delen av mailstream media finns. Så du skulle lika gärna kunna anklaga mig för att inte kunna skilja på C och L och S.. Just de, det är ju alla I samma åsiktskorridorer så anklagandet kanske finns där i form av PK stämpeln som svansens korridor satt.

Appropå att reflektera då...

Men nu är inte begreppet åsiktskorridor och paradigm helt jämförbara.

Det har tidigare i tråden hänvisats till en Wikipedia-artikel som berör begreppet åsiktskorridor och den artikeln borde du uppdatera dig med... istället för att äta samma frukost som du har ätit i 30 år.

Du avgör själv hur relevant du ska vara i diskussionen.

Här kan du läsa om fallet Jessica Holmeberg: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ville-beratta-om-overgrepp-nekas

Såhär motiverade arrangören beslutet:

>>- Som Sverigedemokrat står hon i viss mån för åsikter som går rakt emot den värdegrund som vi som arrangerar det här står för. Och då valde vi att plocka bort henne från talarlistan. Jag hoppas att hon får berätta sin historia men i ett annat forum, säger Sara Fälting.<<

Och som det framkommer i artikeln så fanns det inget partipolitiskt material i hennes tal utan hon ströks från talarlistan på grund av sin politiska hemvist/enligt överstående motivering allena.

Det här är ett exempel på hur åsiktskorridoren - i en direkt mening - marginaliserar individer i den offentliga debatten.

Bu eller bä? Flipp eller flopp?
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-15 19:38:39 följande:

Att lägga til det du du hoppade slippa har du nu gjort.

Så fort det upplevs att det inte stryks medhårs så verkar det vara så kränkt att skribenter måste kallas olika invektiv med vänster.... Har sett det förr. Det görs av de i svansens korridor.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-09-15 19:45:00 följande:

Det har tidigare i tråden hänvisats till en Wikipedia-artikel som berör begreppet åsiktskorridor och den artikeln borde du uppdatera dig med... istället för att äta samma frukost som du har ätit i 30 år.

Här kan du läsa om fallet Jessica Holmeberg: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ville-beratta-om-overgrepp-nekas

>>- Som Sverigedemokrat står hon i viss mån för åsikter som går rakt emot den värdegrund som vi som arrangerar det här står för. Och då valde vi att plocka bort henne från talarlistan. Jag hoppas att hon får berätta sin historia men i ett annat forum, säger Sara Fälting.<<

Och som det framkommer i artikeln så fanns det inget partipolitiskt material i hennes tal utan hon ströks från talarlistan på grund av sin politiska hemvist/enligt överstående motivering allena.

Det här är ett exempel på hur åsiktskorridoren - i en direkt mening - marginaliserar individer i den offentliga debatten.

Halvsekunds googling gjorde 30års frukost relevant.

https://www.hn.se/%C3%A5sikter/ordet-%C3%A4r-fritt/flera-%C3%A5siktskorridorer-samsas-i-v%C3%A5r-demokrati-1.1787539

'En åsiktskorridor bygger på det som vetenskapligt kallas paradigm. Paradigm är en samling tankar, syn på samhälle och människor som bestämmer hur verkligheten skall förstås, vilka idéer och livsstilar som är relevanta och riktiga. I vårt demokratiska samhälle är situationen flerparadigmatiskt, det vill säga det förekommer ett antal separata åskådningar från höger och vänster.'
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-15 19:51:11 följande:
    Att lägga til det du du hoppade slippa har du nu gjort.

Så fort det upplevs att det inte stryks medhårs så verkar det vara så kränkt att skribenter måste kallas olika invektiv med vänster.... Har sett det förr. Det görs av de i svansens korridor.
    Uppenbarligen inser du inte ens att det är exakt det du håller på med i inlägg efter inlägg efter inlägg. Försök se grandet!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-09-15 19:45:00 följande:

I Kristdemokraternas Sverige får man inte längre döpa förskolor till Regnbågen

Enligt Kristdemokraternas representant i Årjäng i Värmland, ska inte förskolor ha religiöst eller politiskt laddade namn. Tydligen är ordet regnbåge väldigt laddat politiskt för en person som är representant för Kristdemokraterna. Snacka om att vara lättkränkt..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?