• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Mentat skrev 2019-09-16 16:22:35 följande:

Jo, det är väl därför jag med jämna mellanrum tröttnar på att vara här. Ändå hoppas man på att en dialog faktiskt skall vara möjlig. Hoppet är väl det sista som överger en antar jag.

Samma här... men det är som det är.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • gabi1969
    K Markatta skrev 2019-09-16 15:26:08 följande:

Biståndsmyndigheten Sida har en årlig budget på hisnande 42,3 miljarder kronor. Den senaste tiden har omfattande korruption uppdagats och en stor del av dessa pengar når inte dit det var tänkt.

Regeringen Löfvens lösning: Sida behöver mer pengar för att bekämpa sin egen korruption! Öka Sidas budget med 175 miljoner!

Källa: https://omni.se/sida-far-175-miljoner-extra-mot-bistandskorruption/a/EW5bXG

Tänk er alla dessa miljarder som Sverige har skänkt till u-länder genom åren.

År efter år bara skänka skänka utan någon större kontroll

Ändå är det fattigt och eländigt. Varför bara inte ge upp och låta pengarna gå till oss själva. Alternativet kunde ju vara att bygga byggnader, vägar järnvägar dra elledningar bygga kraftverk utbilda människorna satsa på infrastruktur. FN och EU skickar militärer som skyddar och övervakar allt.

Men tyvärr politiker och tjänstemän som med ett pennstreck kunde påbörja detta har inte förmågan. De ser världen akademiskt aldrig praktiskt. De får aldrig något att hända.

Sista utvägen är att bomba dessa länder sönder och samman. Förinta dem totalt. Då hade vi sluppit mycket elände. Men det är givetvis fel och fruktansvärt. Men jag har gett upp hoppet för oss människor. Vi kan inte globalt bli överens om något.
  • KillBill
    gabi1969 skrev 2019-09-16 20:58:53 följande:
    Tänk er alla dessa miljarder som Sverige har skänkt till u-länder genom åren.

År efter år bara skänka skänka utan någon större kontroll

Ändå är det fattigt och eländigt. Varför bara inte ge upp och låta pengarna gå till oss själva. Alternativet kunde ju vara att bygga byggnader, vägar järnvägar dra elledningar bygga kraftverk utbilda människorna satsa på infrastruktur. FN och EU skickar militärer som skyddar och övervakar allt.

Men tyvärr politiker och tjänstemän som med ett pennstreck kunde påbörja detta har inte förmågan. De ser världen akademiskt aldrig praktiskt. De får aldrig något att hända.

Sista utvägen är att bomba dessa länder sönder och samman. Förinta dem totalt. Då hade vi sluppit mycket elände. Men det är givetvis fel och fruktansvärt. Men jag har gett upp hoppet för oss människor. Vi kan inte globalt bli överens om något.

Bistånd från världens rikaste länder till fattiga länder har bidragit till minskad barndödlighet, att fler barn går i skolan, demokratisering och utbyggd hälsovård och självklart är det bra om bistånd också kan bidra till att minska korruption.

Många av världens fattiga länder har de senaste 50 åren utvecklats i rätt riktning och bistånd är en förklaring till att det blivit bättre.  Utan bistånd är det inte otänkbart att konflikterna och antal flyktingar hade varit fler.

Att bomba fattiga länder sönder och samman låter som ren fascism och det är inte första gången som du ger uttryck för den typen av tankar.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-09-16 15:04:20 följande:
    Jag är inte intresserad av hårklyverierna och pajkastningen men vill bara påpeka att din fråga är besvarad för länge sedan.
    Det anser jag inte att du har gjort.

Du utgår från att andra ska acceptera de sedvänjor som finns i den åsiktskorridor du frekventerar.

Men vill du ha ett samtal med personer utanför din egen korridor så måste du höja blickenSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-09-16 15:31:24 följande:
    Du är för snäll när du tolkar vederbörande och som du märker får du absolut ingenting för det.
    Fast Mentat är ovanligt verserad.

Jag har svårt att tänka mig att han skulle ta till de uttryck som annars kännetecknar åsiktskorridorens lite mer affekterade begåvningar.

Vem vet. Han kanske så småningom inser att man måste ha en gemensam diskurs om man ska kunna före en dialog.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-09-17 07:17:16 följande:

Fast Mentat är ovanligt verserad.

Jag har svårt att tänka mig att han skulle ta till de uttryck som annars kännetecknar åsiktskorridorens lite mer affekterade begåvningar.

Vem vet. Han kanske så småningom inser att man måste ha en gemensam diskurs om man ska kunna före en dialog.

Så du tycker att Mentat har varit för snål med inbjudningar till gemensam diskurs?

Själv kan jag tycka att man är vänligt inställd på den punkten när man postar citat av den som myntade/etablerade begreppet >>åsiktskorridor<< för att reda ut missförstånd kring definitionen av det samma.

Tror dock inte att Mentat var helt beredd på att diverse skribenter på Familjeliv skulle se sig som en högre auktoritet än så.

Men, men... du, Padriac och KillBill kan alltid ha en diskussion om det som ni själva och personligen väljer att klistra fast ordet åsiktskorridor på - så kliver de som vet vad begreppet betyder åt sidan. God speed.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • nattuw
    KillBill skrev 2019-09-17 07:07:59 följande:

Bistånd från världens rikaste länder till fattiga länder har bidragit till minskad barndödlighet, att fler barn går i skolan, demokratisering och utbyggd hälsovård och självklart är det bra om bistånd också kan bidra till att minska korruption.

Många av världens fattiga länder har de senaste 50 åren utvecklats i rätt riktning och bistånd är en förklaring till att det blivit bättre.  Utan bistånd är det inte otänkbart att konflikterna och antal flyktingar hade varit fler.

Biståndsfrågan är komplex och det är många som lever synnerligen väl på biståndsindustrin. De lever så pass väl att de inte har något intresse av att någon utomstående skall börja granska biståndsindustrin.

Biståndet har dessutom tyvärr ofta använts för att hålla olämpliga ledare under armarna och i många fall har biståndet även lett till att länder bromsats i sin utveckling då biståndet i sig lett till att det inte funnits några incitament till verklig förändring.
  • Lena1979
    KillBill skrev 2019-09-17 07:07:59 följande:

Att bomba fattiga länder sönder och samman låter som ren fascism och det är inte första gången som du ger uttryck för den typen av tankar.

När Sverige en gång för inte alltför länge sedan gick från att vara ett av Europas fattigaste och minst utvecklade länder till att bli motsatsen,
    gjorde man det tack vare bistånd???

Bistånd är extremt överreklamerat och det finns inga vetenskapliga bevis för det du påstår att, bistånd är det som bidragit till framgång.
    Hur kan du veta hur stora framsteg skulle ha gjorts om man t ex hade fått hälften så mycket i ekonomiskt bistånd och man i stället gjort andra satsningar? Har du facit på det?

Om det är bevisat att bistånd bidrar till korruption hur kan du då påstå att ökat bistånd skulle medföra minskad korruption?

Tänk dig exemplet:
    Om FN, USA, Ryssland, Kina och andra framstående organ, organisationer och länder i världen gemensamt hade enats och beslutat att direkt ekonomiskt bistånd skulle upphöra och att man i stället gemensamt satsade alla resurser på att krig skulle upphöra och på att länderna själva skulle börja att bygga upp sin egen samhällsutveckling och sitt välstånd, i stället för att ensidigt prioritera ekonomiskt bistånd.
    Tror du att detta skulle vara ett bättre eller sämre alternativ?

Det är min åsikt att effekterna av ekonomiskt bistånd är extremt överreklamerat. Krig är den enskilt största orsaken till svält och fattigdom.
    Kanske tom den enda orsaken?
    Så snart människor upphör att vilja döda varandra så har man startat utvecklingen mot att utrota fattigdom och svält. 
    Ekonomiskt bistånd kan dock aldrig någonsin utrota fattigdom och svält!

Men hur får man vissa människogrupper att vilja sluta döda andra människor? Det är problemet och det problemet kan aldrig lösas genom ekonomiska bistånd. Tvärtom är det flera gånger visat att bistånd ger ökad lust att döda och ger ökade resurser till att döda andra människor.
  • KillBill
    K Markatta skrev 2019-09-16 15:26:08 följande:

Biståndsmyndigheten Sida har en årlig budget på hisnande 42,3 miljarder kronor. Den senaste tiden har omfattande korruption uppdagats och en stor del av dessa pengar når inte dit det var tänkt.

Regeringen Löfvens lösning: Sida behöver mer pengar för att bekämpa sin egen korruption! Öka Sidas budget med 175 miljoner!

Källa: omni.se/sida-far-175-miljoner-extra-mot-bistandskorruption/a/EW5bXG

Om ja har förstått saken rätt har regeringen bestämt att öronmärka 175 miljoner för att bekämpa korruption som kan kopplas till bistånd. Pengarna kommer tas från biståndsbudgeten och den totala biståndsbudgeten förändras således inte.

Är du emot att regeringen använder en del av  biståndsbudgeten för att bekämpa korruption?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2019-09-17 14:11:42 följande:
    Om ja har förstått saken rätt har regeringen bestämt att öronmärka 175 miljoner för att bekämpa korruption som kan kopplas till bistånd. Pengarna kommer tas från biståndsbudgeten och den totala biståndsbudgeten förändras således inte.

Är du emot att regeringen använder en del av  biståndsbudgeten för att bekämpa korruption?
    Så står det inte i artikeln jag länkade till. Var har du hört det?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?