• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Lena1979 skrev 2019-09-17 20:59:41 följande:
    Reglerna i schack är inte bara gamla och omoderna, värre än en 30 år gammal frukost, och de präglas dessutom av högerpopulism (som nästan allt annat..?) och kanske har schackreglerna också några tydliga bruna inslag?
    Självfallet måste alla, särskilt då vänsteranhängare, använda några helt egna regler när de spelar schack, så som sådana också väljer ha helt egna tolkningar och regler i så många andra sammanhang.
    Jaha, så du kan spela schack också, vilken är den för fritidsspelare mest okända schacklregeln måntro? Vill du gissa?

Om du både vill spela och äta upp schackbräda/pjäser så finns tipset här. http://bakodyssen.se/skolschack-och-atbart-schackbrade/

Schack kommer från centralasien om jag kommer ihåg rätt. Schack har visserligen varit en del av världspolitik tidigare - men jag tror du har fel om du påstår att schack idag är en politisk kraft inom svensk politik. Men har du sett det så ska jag inte betvivla att du har den uppfattningen. 

Reglerna finns här om du är osäker på vilka regler som gäller för schack http://www.jhsk.se/regler-schack-%E2%80%A8/
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-09-17 20:50:22 följande:
    Nej, du med flera har missförstått begreppet >>åsiktskorridor<< och tror det är synonymt med begrepp som >>paradigm<<, >>hegemoni<< et cetera.

Nej, ni har bara förväxlat begreppet med gammal skåpmat/någonting annat.

Det är fantastiskt att se någon som indirekt argumenterar emot definitionen av ett begrepp med upphovsmakaren för begreppet.

Förstår du verkligen inte att det inte någonstans... vare sig i vårt kända eller hitintills okända Universum... finns en högre auktoritet på den här punkten än Henrik Ekengren Oscarsson? Vi pratar om FADER >>åsiktskorridor<< här...

Jag är ett hårsmån från att åberopa Dunning Kruger-effekten på ett sådant här hopplöst fall.

Vad är sitt nästa drag Padriac... att ifrågasätta reglerna i Schack för att du och några som du har hittat på nätet använder andra regler när ni spelar?
    Hmm, vem har för höga tankar om andra och vem har för låga tankar om andra
  • Lena1979
    Padirac skrev 2019-09-17 21:19:51 följande:
    Jaha, så du kan spela schack också, vilken är den för fritidsspelare mest okända schacklregeln måntro? Vill du gissa?

Om du både vill spela och äta upp schackbräda/pjäser så finns tipset här. http://bakodyssen.se/skolschack-och-atbart-schackbrade/

Schack kommer från centralasien om jag kommer ihåg rätt. Schack har visserligen varit en del av världspolitik tidigare - men jag tror du har fel om du påstår att schack idag är en politisk kraft inom svensk politik. Men har du sett det så ska jag inte betvivla att du har den uppfattningen. 

Reglerna finns här om du är osäker på vilka regler som gäller för schack http://www.jhsk.se/regler-schack-%E2%80%A8/
    Jag ska förklara en enkel sak för dig Padirac, en sak som jag trodde att alla inklusive du förstod:
    Mitt inlägg om schackreglerna var ironiskt.
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-09-17 21:27:19 följande:
    Jag ska förklara en enkel sak för dig Padirac, en sak som jag trodde att alla inklusive du förstod:
    och det var inte mitt inlägg

• Digestive
    Padirac skrev 2019-09-17 21:09:25 följande:

[...]

Begreppet kan användas i en utökad betydelse utan att begreppet för den skull förlorar sitt innehåll.

[...]

I dagens offentliga rum pågår det en kamp om vad som är OK eller inte OK från olika åsiktskorridorer. Du kan inte ha missat det- vi är ju en del av just detta i detta nu.

Används >>åsiktskorridor<< i den utökade betydelsen som du vill göra gällande så blir det blott en synonym för helt andra vedertagna begrepp. Exakt vilken funktion skulle begreppet fylla då menar du?

Nej. Det är inte en kamp mellan olika åsiktskorridorer utan det är - med hänsyn till din högst verkliga observation - en kamp om åsiktskorridorEN.

Hur kan du ha så svårt med att ha fel? Jag kan inte ens räkna alla de gånger som jag har erkänt sakfel i detta forum...
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-09-17 21:27:19 följande:
    Jag ska i förbigående ge dig svaret på min fråga om den mest okända regeln för fritidsspelare

?
    ?
    ?

• Digestive
    Lena1979 skrev 2019-09-17 20:59:41 följande:

Reglerna i schack är inte bara gamla och omoderna, värre än en 30 år gammal frukost, och de präglas dessutom av högerpopulism (som nästan allt annat..?) och kanske har schackreglerna också några tydliga bruna inslag?

Självfallet måste alla, särskilt då vänsteranhängare, använda några helt egna regler när de spelar schack, så som sådana också väljer ha helt egna tolkningar och regler i så många andra sammanhang.

Mmm, allt är relativt och fakta en produkt av Patriarkatet med stort P.

Ironin i det hela är att jag själv är socialkonstruktivistiskt lagd och i mångt och mycket en postmodern tänkare... jag råkar bara vara en icke extrem - och uppfattas därför som en konservativ existentialist i kontrasten.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-09-17 21:30:38 följande:
    Används >>åsiktskorridor<< i den utökade betydelsen som du vill göra gällande så blir det blott en synonym för helt andra vedertagna begrepp. Exakt vilken funktion skulle begreppet fylla då menar du?

Nej. Det är inte en kamp mellan olika åsiktskorridorer utan det är - med hänsyn till din högst verkliga observation - en kamp om åsiktskorridorEN.

Hur kan du ha så svårt med att ha fel? Jag kan inte ens räkna alla de gånger som jag har erkänt sakfel i detta forum...
    Jag har haft fel många gånger och kommer att ha det många gånger igen - det är väl ingenting som är konstigt att alla människor har det så.

Vad bra att du förtydligade med att du menar att det är en kamp OM åsiktskorridorEN, 
    det förklarar lite mer vad du menar och hur du tänker.

Jag menar ändå att alla kriterier som ställs upp av HEO för vad som utgör en åsiktskorridor i det offentliga rummet är uppfyllda på fler håll. det offentliga rummet är betydligt mycket större än det var förr i tiden. 

Jag tror att en del av det som skiljer våra uppfattningar åt är att jag dels gör en principiell tolkning av HEOs begrepp och ser att det går att tillämpa begreppet på fler platser och att jag menar att det finns fler offentliga rum. Jag uppfattar det som att du gör en bildlig tolkning av just det HEO skriver, eller hur det beskrivs på wikipedia. 

Jag tolkar och förstår nästan allt utifrån de principer som påståenden bygger på - det är därför jag vill dekonstruera argument och premisser - jag ser inte att det inte går att göra detsamma med HEOs begrepp - jag menar att för att ett begrepp ska begripas måste det dekonstrueras.

Appropå Dunning Kruger så skrivs detta:

Dunning–Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

David Dunning och Justin Kruger (Cornell University) sammanfattar:

"Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."

• Padirac
    Digestive skrev 2019-09-17 21:30:38 följande:

Padirac skrev 2019-09-17 21:44:05 följande:
    Jag har haft fel många gånger och kommer att ha det många gånger igen - det är väl ingenting som är konstigt att alla människor har det så.

Vad bra att du förtydligade med att du menar att det är en kamp OM åsiktskorridorEN, 
    det förklarar lite mer vad du menar och hur du tänker.

Jag menar ändå att alla kriterier som ställs upp av HEO för vad som utgör en åsiktskorridor i det offentliga rummet är uppfyllda på fler håll. det offentliga rummet är betydligt mycket större än det var förr i tiden. 

Jag tror att en del av det som skiljer våra uppfattningar åt är att jag dels gör en principiell tolkning av HEOs begrepp och ser att det går att tillämpa begreppet på fler platser och att jag menar att det finns fler offentliga rum. Jag uppfattar det som att du gör en bildlig tolkning av just det HEO skriver, eller hur det beskrivs på wikipedia. 

Jag tolkar och förstår nästan allt utifrån de principer som påståenden bygger på - det är därför jag vill dekonstruera argument och premisser - jag ser inte att det inte går att göra detsamma med HEOs begrepp - jag menar att för att ett begrepp ska begripas måste det dekonstrueras.

Appropå Dunning Kruger så skrivs detta:

Dunning?Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

David Dunning och Justin Kruger (Cornell University) sammanfattar:

"Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."

Jag ska förtydliga mig, 

Jag tror att en del av det som skiljer våra uppfattningar åt är att jag dels gör en principiell tolkning av HEOs begrepp och ser att det går att tillämpa begreppet på fler platser och att jag menar att det finns fler offentliga rum. Jag uppfattar det som att du gör en bokstavlig eller bildlig tolkning av just det HEO skriver, eller hur det beskrivs på wikipedia. 

• Lena1979
    "Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra".
    Om någon här inte skulle ha koll på om han själv är den inkompetente eller den kompetente, eller helt enkelt inbillar sig själv att alla andra är inkompetenta, finns då anledning mht vissa inlägg i denna tråden reflektera över Dissociativ identitetsstörning?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?