Digestive skrev 2019-09-17 21:30:38 följande:
Används >>åsiktskorridor<< i den utökade betydelsen som du vill göra gällande så blir det blott en synonym för helt andra vedertagna begrepp. Exakt vilken funktion skulle begreppet fylla då menar du?
Nej. Det är inte en kamp mellan olika åsiktskorridorer utan det är - med hänsyn till din högst verkliga observation - en kamp om åsiktskorridorEN.
Hur kan du ha så svårt med att ha fel? Jag kan inte ens räkna alla de gånger som jag har erkänt sakfel i detta forum...
Jag har haft fel många gånger och kommer att ha det många gånger igen - det är väl ingenting som är konstigt att alla människor har det så.
Vad bra att du förtydligade med att du menar att det är en kamp
OM åsiktskorridorEN,
det förklarar lite mer vad du menar och hur du tänker.
Jag menar ändå att alla kriterier som ställs upp av HEO för vad som utgör en
åsiktskorridor i det offentliga rummet är uppfyllda på fler håll. det offentliga rummet är betydligt mycket större än det var förr i tiden.
Jag tror att en del av det som skiljer våra uppfattningar åt är att jag dels gör en principiell tolkning av HEOs begrepp och ser att det går att tillämpa begreppet på fler platser och att jag menar att det finns fler offentliga rum. Jag uppfattar det som att du gör en bildlig tolkning av just det HEO skriver, eller hur det beskrivs på wikipedia.
Jag tolkar och förstår nästan allt utifrån de principer som påståenden bygger på - det är därför jag vill dekonstruera argument och premisser - jag ser inte att det inte går att göra detsamma med HEOs begrepp - jag menar att för att ett begrepp ska begripas måste det dekonstrueras.
Appropå Dunning Kruger så skrivs detta:
Dunning–Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.
David Dunning och Justin Kruger (Cornell University) sammanfattar:
"Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."