• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

RebeckaZ70 skrev 2019-09-25 07:14:35 följande:

Jag läste om förtroendet för partiledarna,

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-matning-ebba-busch-thor-storst-fortroende-bland-valjarna

Ebba Busch Thor har störst förtroende, 35 %, eller ca 5 gånger så manga som röstade på KD har förtroende för KD's partiledare.

bara 29 % har förtroende för statsministern, dvs ungefär lika manga som röstade S har förtroende för deras partiledare.

Trots socialdemokratiska ledarsidors hatkampanj mot KD och EBT har hon ganska mycket högre förtroende än statsministern.
    Det är glädjande.

Flash Gordon skrev 2019-09-25 08:20:15 följande:

Och ändå samlar hon inte ens hela det blå-gula blocket och deras ca 45% bakom sig.

Att den mest betrodda partiledaren bara har förtroende från var tredje väljare är en katastrof för dagens politiska system.

Tiden för prat, prat, prat är över om folket ska börja tro på politikerna igen.

De enda som börjat våga agera är några enstaka kommunpolitiker.

Det förvånar inte, IQ hos befolkningen har ju minskat sedan 1990-talet och detta tillsammans med sociala mediers uppsving innebär att diverse tokigheter blir till sanningar bland personer med begränsad förmåga till källkritik.

När Ebba Busch Thor pratar om "verklighetens folk" eller att det är förfärligt att Ica säljer skinka som helgskinka och inte julskinka i april så slår hon an en sträng hos de klenaste förstånden.

Man kan se samma fenomen här på FL då skrikhögern närmast får krupp då någon ställer risken att skadas eller dödas i gängskjutningar i relation till andra risker.

Populismen har tyvärr kommit för att stanna, vilket iofs inte innebär att man inte ska försöka begränsa dess skadeverkningar genom att oförtrutet försöka förklara sammanhang.

Alltså - politikerförakt är ju en central del av populismen.

https://www.svd.se/darfor-har-80-talisterna-lagre-iq-an-sina-foraldrar
  • RebeckaZ70

Nu är ni väl ganska onödiga, båda två...Rynkar på näsan

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-09-25 14:31:27 följande:

Nu är ni väl ganska onödiga, båda två...Rynkar på näsan

Säg inte det. Om Rataxes blir lite mer tillfreds om hen får kalla mig byfåne så bjuder jag gärna på detSkrattande

Artikeln jag länkade till är dessutom intressant. Det var inget jag kände till iallafall - d v s att den genomsnittliga intelligensen har minskat så pass markant sen 1990-talet - även om jag ser vissa tecken på detta här på FL

Att Ebba Busch Thor har så stort förtroende beror ju på att hon är populär inte bara bland KD-väljare utan att hon går hem bland stora delar av M- och SD-väljarna.

Jag tror att tiden då en partiledare även bemöttes med respekt och förtroende från meningsmotståndare är förbi - den epoken upphörde i och med att Reinfeldt försvann från politiken.

Och det faktum att många föraktar partiledare från partier långt från den egna politiska tillhörigheten blev knappast bättre av partierna inte ens kunde enas om en gemensam åtgärdsplan mot gängkriminaliteten.
  • K Markatta

https://tt.omni.se/strid-i-riksdagen-om-livstid-for-mord/a/EW575K

Strid i riksdagen om livstid för mord

Det kan bli strid i riksdagen om hur mycket straffet för mord ska skärpas - en fortsättning på oenigheten i samtalen mot gängkriminalitet. En majoritet i justitieutskottet, bestående av L, M, KD och SD, är inne på att riksdagen ska skriva om lagtexten i regeringens proposition.

... Liberalerna har inte lämnat någon motion. Men Johan Pehrson säger att L vill att livstid för mord ska vara grundregel, men att rätten sedan kan ta hänsyn till eventuella förmildrande omständigheter. Huvudsaken är dock, enligt Johan Pehrson, att lagförslaget blir skarpare än det regeringen lagt fram och det är också något som KD och SD anslutit sig till.

Johan Pehrson anser, något Moderaterna också har fört fram efter avhoppen från regeringens samtal om åtgärder mot gängkriminalitet, att det är fullt möjligt för justitieutskottet att ändra i regeringens lagtext. Riksdagen får göra det regeringen inte förmått, resonerar de.

• K Markatta

En liten berättelse om Regeringen Löfven, deras "löften" och den grova brottsligheten:

https://www.expressen.se/kvallsposten/flera-vittnen-till-mordet-pa-karolin-har-inte-forhorts/

När Karolin Hakim mördades på Sergels väg i Malmö lovade justitieminister Morgan Johansson att alla tillgängliga resurser skulle sättas in för att gripa gärningsmännen.

Så blev det inte. En månad efter mordet har förhör med cirka 100 personer blivit liggande eftersom det saknas utredare.

- Flera vittnen till händelsen har bara hörts inledningsvis, säger chefsåklagare Pär Andersson.

• FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-09-27 11:59:43 följande:

tt.omni.se/strid-i-riksdagen-om-livstid-for-mord/a/EW575K

Strid i riksdagen om livstid för mord

Det kan bli strid i riksdagen om hur mycket straffet för mord ska skärpas - en fortsättning på oenigheten i samtalen mot gängkriminalitet. En majoritet i justitieutskottet, bestående av L, M, KD och SD, är inne på att riksdagen ska skriva om lagtexten i regeringens proposition.

... Liberalerna har inte lämnat någon motion. Men Johan Pehrson säger att L vill att livstid för mord ska vara grundregel, men att rätten sedan kan ta hänsyn till eventuella förmildrande omständigheter. Huvudsaken är dock, enligt Johan Pehrson, att lagförslaget blir skarpare än det regeringen lagt fram och det är också något som KD och SD anslutit sig till.

Johan Pehrson anser, något Moderaterna också har fört fram efter avhoppen från regeringens samtal om åtgärder mot gängkriminalitet, att det är fullt möjligt för justitieutskottet att ändra i regeringens lagtext. Riksdagen får göra det regeringen inte förmått, resonerar de.

Ja, det är beklagligt. Jag kan ju ha förståelse för att vissa partiledare ansåg att det var viktigare med Bindeleldts födelsedagskalas än en partigemensam överenskommelse om åtgärder mot gängkriminalitet.

Men nog kunde väl ändå Bindefeldt ha sagt till partiledarna på skarpen att de skulle se till att underhuggarna som var kvar i Sverige inte skulle sabba förhandlingarna.

Han hade ju ett hot mer effektivt än kärnvapen - han kunde ha hotat dem med att de annars inte skulle få sola sig i hans glans och att han skulle rätta dem och kalla dem ytliga bekanta i stället för de bästa vänner han någonsin möttSkrattande
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-09-27 14:42:11 följande:

Ja, det är beklagligt. Jag kan ju ha förståelse för att vissa partiledare ansåg att det var viktigare med Bindeleldts födelsedagskalas än en partigemensam överenskommelse om åtgärder mot gängkriminalitet.

Men nog kunde väl ändå Bindefeldt ha sagt till partiledarna på skarpen att de skulle se till att underhuggarna som var kvar i Sverige inte skulle sabba förhandlingarna.

Han hade ju ett hot mer effektivt än kärnvapen - han kunde ha hotat dem med att de annars inte skulle få sola sig i hans glans och att han skulle rätta dem och kalla dem ytliga bekanta i stället för de bästa vänner han någonsin mött

Precis. Hade nu Sabuni och co stannat hemma från krökandet, så hade allt varit frid och fröjd.

Inga strandade förhandlingar här inte. Och gängkrigen ett dunkelt minne blott.

Sicka jävla rövhål som inte begrep bättre...
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-09-27 19:59:39 följande:
    Precis. Hade nu Sabuni och co stannat hemma från krökandet, så hade allt varit frid och fröjd.

Nja, det vore mig främmande att kalla K Markatta för rövhål.

Tror du förresten att hans signatur anspelar på livsmedelsföretaget eller berättelsen om Kung Markatta.

Nåja, det var en utvikning från ubenämningen rövhål. Är inte det ett uttryck som mest används av gossebarn vars blöjor är så högervridna att de inte täcker avsedd kroppsdelSkrattande

Jag begär heller inte att alla ska förstå vikten av en långsiktig partiövergripande uppgörelse. Emellertid är det inte ovanligt att partierna gör sådana överenskommelser i frågor de anser vara av särskild vikt. Och det verkar ju som åtminstone Kristersson hade vett att skämmas en aning när han kom hem från kändispartyt. Tyvärr tycks hans ställning inom M vara rätt svag, så han blev raskt överkörd.

Vem tror du tar över efter Kristersson - knappast Bali väl?

Själv tippar jag på att Svantesson elelr Forssell är mest troliga.
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-09-27 20:20:48 följande:

Nja, det vore mig främmande att kalla K Markatta för rövhål.

Tror du förresten att hans signatur anspelar på livsmedelsföretaget eller berättelsen om Kung Markatta.

Nåja, det var en utvikning från ubenämningen rövhål. Är inte det ett uttryck som mest används av gossebarn vars blöjor är så högervridna att de inte täcker avsedd kroppsdel

Jag begär heller inte att alla ska förstå vikten av en långsiktig partiövergripande uppgörelse. Emellertid är det inte ovanligt att partierna gör sådana överenskommelser i frågor de anser vara av särskild vikt. Och det verkar ju som åtminstone Kristersson hade vett att skämmas en aning när han kom hem från kändispartyt. Tyvärr tycks hans ställning inom M vara rätt svag, så han blev raskt överkörd.

Vem tror du tar över efter Kristersson - knappast Bali väl?

Själv tippar jag på att Svantesson elelr Forssell är mest troliga.

Samma här, skulle aldrig få för mig att kalla Kung Markatta för rövhål.

Men du är ju en av FL's mest otrevliga medlemmar när det handlar om påhopp i diverse dimensioner så din kommentar är knappast oväntad....

Vad gäller Kristerssons efterträdare så tror jag inte ett skit.

Vem tror du tar Löfvens plats?
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-09-27 20:49:02 följande:
    Samma här, skulle aldrig få för mig att kalla Kung Markatta för rövhål.

Men du är ju en av FL's mest otrevliga medlemmar när det handlar om påhopp i diverse dimensioner så din kommentar är knappast oväntad....

Vad gäller Kristerssons efterträdare så tror jag inte ett skit.

Vem tror du tar Löfvens plats?
    Det verkar som att du har vissa gränser, alltså att det är duktigt av dig att inte kalla Kung Markatta för ett rövhål - och detta oavsett om du syftar på lföretaget som producerar ekologiska livsmedel eller på den gamla kinesiska berättelsen.

Men menar du verkligen att detvar dessa du kallade rövhål. Jag skulle ha gissat på K Markatta, hen som skriver här på FL eller möjligen på de partiledare som föredrog Bindefeldts kändisjippo framför den bistra svenska verkligheten.

Fast om det var de senare. Det är skillnad på fantasilådan och verklighten. Oavsett om man kommer fram till en partigemensam överenskommelse för åtgärdet mot kriminalitet eller inte så är det inte som i fantasilådan - att åtgärderna har omedelbar effekt.
    Anton Chigurh skrev 2019-09-27 19:59:39 följande:

Ha nu en alldeles underbar lördag - men var gärna lite försiktig med användningen av rövhålSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?