• Anton Chigurh

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-09-28 08:45:33 följande:

Det verkar som att du har vissa gränser, alltså att det är duktigt av dig att inte kalla Kung Markatta för ett rövhål - och detta oavsett om du syftar på lföretaget som producerar ekologiska livsmedel eller på den gamla kinesiska berättelsen.

Men menar du verkligen att detvar dessa du kallade rövhål. Jag skulle ha gissat på K Markatta, hen som skriver här på FL eller möjligen på de partiledare som föredrog Bindefeldts kändisjippo framför den bistra svenska verkligheten.

Fast om det var de senare. Det är skillnad på fantasilådan och verklighten. Oavsett om man kommer fram till en partigemensam överenskommelse för åtgärdet mot kriminalitet eller inte så är det inte som i fantasilådan - att åtgärderna har omedelbar effekt.

Ha nu en alldeles underbar lördag - men var gärna lite försiktig med användningen av rövhål

Att du har uppenbara problem med läsförståelse är inget nytt under solen, men nu börjar det bli löjligt.

Och vilken klarsynt iakttagelse du kommer med: Politiska överenskommelser/beslut har INTE omedelbar effekt !!!

SHIIIIT vad du kan, FD, du är fanimej genialisk.

Apropå rövhål.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-09-28 09:48:30 följande:
    Att du har uppenbara problem med läsförståelse är inget nytt under solen, men nu börjar det bli löjligt.

Och vilken klarsynt iakttagelse du kommer med: Politiska överenskommelser/beslut har INTE omedelbar effekt !!!

Apropå rövhål.
    Nja, att läsförståelse ären bristvara kan man enkelt konstatera när knallpulverhögern pangar på - men här rörde det sig förstås om det Tegnér konstaterade för 200 år sedan: att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Du blir så yvig i dina gester att du får prästens lilla kråka att framstå som en mästare på väghållning. Ja du vet - den där barnvisan som lyder: Prästens lilla kråka skulle ut och åka ingen hade hen som körde /.../ och än slank hen hit, och än slank hen dit - och än slank hen ner i diket.

Jag kan ge dig ett exempel på vinglandetSkrattande
    Anton Chigurh skrev 2019-09-27 19:59:39 följande:
    Precis. Hade nu Sabuni och co stannat hemma från krökandet, så hade allt varit frid och fröjd.

Inga strandade förhandlingar här inte. Och gängkrigen ett dunkelt minne blott.

Sicka jävla rövhål som inte begrep bättre...

Anton Chigurh skrev 2019-09-28 09:48:30 följande:

Apropå rövhål.

Missförstå mig inte. Jag tycket att dina inlägg är träffsäkra satirer som parodierar en poserande högeraktivists plågsamma skrivförsök. Och skulle du händelsevis göra detta oavsiktligt sä blir det ju helt obetalbart.

Ha nu en alldeles underbar fortsatt helg. Jag tycker du är jättejättegulligSolig
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-09-28 13:40:11 följande:

Nja, att läsförståelse ären bristvara kan man enkelt konstatera när knallpulverhögern pangar på - men här rörde det sig förstås om det Tegnér konstaterade för 200 år sedan: att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Du blir så yvig i dina gester att du får prästens lilla kråka att framstå som en mästare på väghållning. Ja du vet - den där barnvisan som lyder: Prästens lilla kråka skulle ut och åka ingen hade hen som körde /.../ och än slank hen hit, och än slank hen dit - och än slank hen ner i diket.

Jag kan ge dig ett exempel på vinglandetMissförstå mig inte. Jag tycket att dina inlägg är träffsäkra satirer som parodierar en poserande högeraktivists plågsamma skrivförsök. Och skulle du händelsevis göra detta oavsiktligt sä blir det ju helt obetalbart.

Ha nu en alldeles underbar fortsatt helg. Jag tycker du är jättejättegullig

Du är verkligen en mästare på att personifiera attityden som har drivit på den kopiösa flykten från S och etablissemanget bakom partiet.

Som Familjelivs garant för att så få röster som möjligt ska återvända till S.

Man blir liksom överflödig...
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-17 21:47:25 följande:

Jag ska förtydliga mig, 

Jag tror att en del av det som skiljer våra uppfattningar åt är att jag dels gör en principiell tolkning av HEOs begrepp och ser att det går att tillämpa begreppet på fler platser och att jag menar att det finns fler offentliga rum. Jag uppfattar det som att du gör en bokstavlig eller bildlig tolkning av just det HEO skriver, eller hur det beskrivs på wikipedia. 

Padirac skrev 2019-09-18 06:52:24 följande:

Men om det är som du säger att det bara kan finnas en åsiktskorridor så blir SDsvans, skrikhöger och alt right helt plötsligt PK de också... Och korridoren är snarare en boulevard eller ett fält, landskap, region - och kampen står i detta nu om vem som ska få tvinga in den andre i sin tänkta korridor.

Och likväl så finns det då fler virtuella korridorer som vill begränsa det öppna området till en korridor. Det är min logiska slutsats om jag skulle acceptera dina premisser.

Nej, den operativa definitionen strävar helt enkelt efter att mäta klimatet i den offentliga debatten/det offentliga samtalet.

Det är alltså vad forskningen liksom statistiken kring en >>åsiktskorridor<< berör - en mätning av toleransen i den offentliga debatten/det offentliga samtalet.

Menar du någonting annat så menar du någonting annat... begreppet i fråga har dock en bestämd definition och har haft den sedan 2013.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-09-30 18:44:37 följande:
    Du är verkligen en mästare på att personifiera attityden som har drivit på den kopiösa flykten från S och etablissemanget bakom partiet.

Som Familjelivs garant för att så få röster som möjligt ska återvända till S.

Man blir liksom överflödig...
    Nu, har väl inte jag precis det största av förtroenden för din förmåga att förstå en enkel text, än mindre att kunna följa ett helt replikskifte.

Och argumentet som sådant har ju varit i säck innan det hamnade i diverse uppblåsta småpåsar och kom att  bli en del av skrikhögern mest använda rekvisita. 

Men det är gulligt att du försvarar hen som har för vana att kalla folk för rövhål och liknande.

Nåja, det kanske lugnar sig när knallpulverhögern kommit in i pubertetenSolig
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-09-30 18:58:25 följande:

Nu, har väl inte jag precis det största av förtroenden för din förmåga att förstå en enkel text, än mindre att kunna följa ett helt replikskifte.

Och argumentet som sådant har ju varit i säck innan det hamnade i diverse uppblåsta småpåsar och kom att  bli en del av skrikhögern mest använda rekvisita. 

Men det är gulligt att du försvarar hen som har för vana att kalla folk för rövhål och liknande.

Nåja, det kanske lugnar sig när knallpulverhögern kommit in i puberteten

Kan inte se hur ditt förtroende har någon relevans... det är verkligen sak samma hur det ligger till med det.

Har inte argumenterat för någonting... men du kanske har svårt för att förstå enkel text, tänker jag.

Har inte försvarat någon... men du kanske har svårt att förstå enkel text, tänker jag.

Ok, du jiddrar med förpubertala meningsmotståndare. Vad tufft. Själv lämnar jag folk i den åldern åt sitt...

Jag är nog lite för gammal för dig FDFMGA.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-09-30 20:05:18 följande:
    Kan inte se hur ditt förtroende har någon relevans... det är verkligen sak samma hur det ligger till med det.

Har inte argumenterat för någonting... men du kanske har svårt för att förstå enkel text, tänker jag.
    Hmm, ingen regel utan undantag, egentligen är det min uppfattning att det finns gränser för hur hur mycket som ska serveras fördigtuggat. Men okej, jag ska hjälpa dig den här gången.

Ditt argument eller påstående var att jag är en mästare på att personifiera den attityd som drivit på den kopiösa flykten från S.

Ett påstående som jag bemötte med att jag anser att din förmåga att argumentera är synnerligen begränsad och att påståendet som sådant varit i säck innan det kom i uppblåsta småpåsar.

Jag tycker att det daltas alltför mycket med nyhögern i Sverige och att man åtminstone borde kunna kräva att de förstår vad de blåst upp påsen medSkrattande
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-09-30 20:19:59 följande:

Hmm, ingen regel utan undantag, egentligen är det min uppfattning att det finns gränser för hur hur mycket som ska serveras fördigtuggat. Men okej, jag ska hjälpa dig den här gången.

Ditt argument eller påstående var att jag är en mästare på att personifiera den attityd som drivit på den kopiösa flykten från S.

Ett påstående som jag bemötte med att jag anser att din förmåga att argumentera är synnerligen begränsad och att påståendet som sådant varit i säck innan det kom i uppblåsta småpåsar.

Jag tycker att det daltas alltför mycket med nyhögern i Sverige och att man åtminstone borde kunna kräva att de förstår vad de blåst upp påsen med

När man argumenterar så försvarar/dementerar man en tes...

...man argumenterar inte när man presenterar/läser en tes.

Du försöker vara ett steg före men på fel sätt. Kul. Alternativt så har du aldrig vetat vad begreppet >>argument<< innebär - vilket är svårslaget efter ~8 års aktivitet i ett debattforum.

Klart man ska dalta något med förpubertala. Du är nog ensam om att vilja hävda dig mot 12-åringar och yngre.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-09-30 18:57:35 följande:
    Nej, den operativa definitionen strävar helt enkelt efter att mäta klimatet i den offentliga debatten/det offentliga samtalet.

Det är alltså vad forskningen liksom statistiken kring en >>åsiktskorridor<< berör - en mätning av toleransen i den offentliga debatten/det offentliga samtalet.

Menar du någonting annat så menar du någonting annat... begreppet i fråga har dock en bestämd definition och har haft den sedan 2013.
    Den operativa definitionen? Finns det taktiska eller strategiska definitioner? Eller kanske faktiska definitioner...
    Ostensiva definitioner känner jag igen..

Så den operativa definitionen strävar efter att mäta klimatet i samtalet..

...... näe ...

Om jag uppfattades otydlig eller utsvävande i fråga om mitt språkbruk av vad som beskriver en åsiktskorridor eller kanske till och med vad en åsiktskorridor har för inneboende egenskaper som gör fenomenet i sig till en åsiktskorridor så vad det tiofalt tydligare än att en operativ definition strävar efter att mäta klimatet i ett samtal.

Men OK - du anser att definitionen (av vilken typ det än månde vara) avser och enbart kan avse ett enda fenomen som beskrivs av definitionen.

Med samma resonemang skulle det bara finnas EN MÅNE, de andra himlakropparna som har omloppsbana runt olika planeter kan inte beskrivas som månar då de inte har omloppsbana runt jorden - de har ju omloppsbana runt andra planeter..

Låt oss för ett ögonblick acceptera din definition (av vilken typ det än månde vara) och se om det verkligen är så att det vi kan kalla PK och det vi kan kalla alt.right är behandlas på samma sätt avseende hur från respektive diskurs avvikande meningar bemöts.

Jag menar att det vuxit fram arena för alt.right av avsevärd storlek jämförbar med den arena som PK rör sig i.

Av det drar jag slutsatsen att det finns fler arenor och därmed åsiktskorridorer.

Den teori jag lägger fram är falsifierbar, möjlig att testa och som sådan är det en teori som kan vara sann eller kan vara falsk.

Så, så som debatten ser ut i dag är det fullt möjligt att den operativa definitionens strävan att mäta klimatet i samtalet finner att fler än en korridor existerar.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-30 20:43:50 följande:

Den operativa definitionen? Finns det taktiska eller strategiska definitioner? Eller kanske faktiska definitioner...

Ostensiva definitioner känner jag igen..

Så den operativa definitionen strävar efter att mäta klimatet i samtalet..

...... näe ...

Om jag uppfattades otydlig eller utsvävande i fråga om mitt språkbruk av vad som beskriver en åsiktskorridor eller kanske till och med vad en åsiktskorridor har för inneboende egenskaper som gör fenomenet i sig till en åsiktskorridor så vad det tiofalt tydligare än att en operativ definition strävar efter att mäta klimatet i ett samtal.

Men OK - du anser att definitionen (av vilken typ det än månde vara) avser och enbart kan avse ett enda fenomen som beskrivs av definitionen.

Med samma resonemang skulle det bara finnas EN MÅNE, de andra himlakropparna som har omloppsbana runt olika planeter kan inte beskrivas som månar då de inte har omloppsbana runt jorden - de har ju omloppsbana runt andra planeter..

Låt oss för ett ögonblick acceptera din definition (av vilken typ det än månde vara) och se om det verkligen är så att det vi kan kalla PK och det vi kan kalla alt.right är behandlas på samma sätt avseende hur från respektive diskurs avvikande meningar bemöts.

Jag menar att det vuxit fram arena för alt.right av avsevärd storlek jämförbar med den arena som PK rör sig i.

Av det drar jag slutsatsen att det finns fler arenor och därmed åsiktskorridorer.

Den teori jag lägger fram är falsifierbar, möjlig att testa och som sådan är det en teori som kan vara sann eller kan vara falsk.

Så, så som debatten ser ut i dag är det fullt möjligt att den operativa definitionens strävan att mäta klimatet i samtalet finner att fler än en korridor existerar.

Den operativa definitionen är vad som driver det vetenskapliga arbetet. Det är ramen för vad forskningen ska fokusera på och i ett experiment/en studie så kan det finnas flera operativa definitioner.

Vill du prata om >>åsiktskorridoren<< utanför ett vetenskapligt kontext så har det ingenting med saken att göra. Vi kan inte föra diskussion med två helt olika definitioner och vill du inte hålla dig till definitionen som används inom statsvetenskapen - till förmån för eget påhitt - så kan jag inte se hur det skulle vara relevant.

Som du har kunnat läsa dig till i föregående material och kunnat lista ut genom statistiken som Demoskop har producerat (allt har presenterats och nämnts ett flertal gånger i tråden) - ligger allt fokus på den offentliga debatten/det offentliga samtalet. Absolut inget fokus ligger utanför den offentliga debatten/det offentliga samtalet då det är det här - och ingenting annat - som begreppet >>åsiktskorridor<< ämnas träffa.

Ord för fenomenet som du beskriver (paradigmer som strävar efter social/kulturell dominans) har vi haft sedan vad... 1920-1930-talet?

Om du inte har tänkt på det innan så är det först nu i mänsklighetens historia som vi (med rimligt slit och leda) har kunnat undersöka en fråga som >>Finns det en åsiktskorridor i Sverige?<<. Det är med dagens teknik som vi överhuvudtaget kan få en gedigen överblick över den offentliga debatten/det offentliga samtalet (och kan se huruvida det här skär sig med den faktiska folkopinionen).

Vad du vill åberopa var satt i sten innan vi ens hade färg-TV och här pratar vi om ett vetenskapligt begrepp som såg sitt allra första ljus 2013.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?