• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Lena1979 skrev 2019-09-17 22:36:35 följande:
    "Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra".
    Om någon här inte skulle ha koll på om han själv är den inkompetente eller den kompetente, eller helt enkelt inbillar sig själv att alla andra är inkompetenta, finns då anledning mht vissa inlägg i denna tråden reflektera över Dissociativ identitetsstörning?
    hahaha...

äntligen kom diagnoserna  Solig

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dissociativ_identitetsst%C3%B6rning

"personlighetsklyvning eller multipel personlighetsstörning, är en dissociativ störning, som är en formell psykiatrisk diagnos. Den beskriver ett tillstånd där en enskild individ uppvisar distinkta flertaliga personligheter (kallade alter egonlatin för "ett andra jag"), där varje alter ego har olika mönster vad gäller uppfattningar och interaktion med sin omgivning."

och tidigare har vi haft denna diagnos i tråden
    Digestive skrev 2019-09-17 20:50:22 följande:
    Nej, du med flera har missförstått begreppet >>åsiktskorridor<< och tror det är synonymt med begrepp som >>paradigm<<, >>hegemoni<< et cetera.

Nej, ni har bara förväxlat begreppet med gammal skåpmat/någonting annat.

Det är fantastiskt att se någon som indirekt argumenterar emot definitionen av ett begrepp med upphovsmakaren för begreppet.

Förstår du verkligen inte att det inte någonstans... vare sig i vårt kända eller hitintills okända Universum... finns en högre auktoritet på den här punkten än Henrik Ekengren Oscarsson? Vi pratar om FADER >>åsiktskorridor<< här...

Jag är ett hårsmån från att åberopa Dunning Kruger-effekten på ett sådant här hopplöst fall.

Vad är sitt nästa drag Padriac... att ifrågasätta reglerna i Schack för att du och några som du har hittat på nätet använder andra regler när ni spelar?
    Dunning Kruger-effekten: "Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra".

"Dunning–Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra."
  • Lena1979
    Padirac skrev 2019-09-17 22:52:26 följande:
    hahaha...

äntligen kom diagnoserna  Solighttps://sv.wikipedia.org/wiki/Dissociativ_identitetsst%C3%B6rning

"personlighetsklyvning eller multipel personlighetsstörning, är en dissociativ störning, som är en formell psykiatrisk diagnos. Den beskriver ett tillstånd där en enskild individ uppvisar distinkta flertaliga personligheter (kallade alter egonlatin för "ett andra jag"), där varje alter ego har olika mönster vad gäller uppfattningar och interaktion med sin omgivning."

och tidigare har vi haft denna diagnos i tråden
    Digestive skrev 2019-09-17 20:50:22 följande:
    Nej, du med flera har missförstått begreppet >>åsiktskorridor<< och tror det är synonymt med begrepp som >>paradigm<<, >>hegemoni<< et cetera.

Nej, ni har bara förväxlat begreppet med gammal skåpmat/någonting annat.

Det är fantastiskt att se någon som indirekt argumenterar emot definitionen av ett begrepp med upphovsmakaren för begreppet.

Förstår du verkligen inte att det inte någonstans... vare sig i vårt kända eller hitintills okända Universum... finns en högre auktoritet på den här punkten än Henrik Ekengren Oscarsson? Vi pratar om FADER >>åsiktskorridor<< här...

Jag är ett hårsmån från att åberopa Dunning Kruger-effekten på ett sådant här hopplöst fall.

Vad är sitt nästa drag Padriac... att ifrågasätta reglerna i Schack för att du och några som du har hittat på nätet använder andra regler när ni spelar?
    Dunning Kruger-effekten: "Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra".

"Dunning?Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra."
    Oj, skapade mitt inlägg känslor och reaktioner hos dig som gjorde att du valde att citera och svara på mitt inlägg?
    Intressant och jag undrar hur det kunde komma sig?
    Tur då att jag inte missade skriva frågetecknet när jag allmänt undrade över en sak utan att påstå något och utan att direkt rikta mig till någon ...
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-09-17 23:00:45 följande:

Oj, skapade mitt inlägg känslor och reaktioner hos dig som gjorde att du valde att citera och svara på mitt inlägg?

Intressant och jag undrar hur det kunde komma sig?

Tur då att jag inte missade skriva frågetecknet när jag allmänt undrade över en sak utan att påstå något och utan att direkt rikta mig till någon ...

Yes, jag skrattade en del. Jag är en ganska glad skit

Det som roade mig var att det diskuterats en del om det som kallades diagnoshögern och efter två diagnoser på kort tid i samma tråd kan man se en del diagnosskribenter om de är höger eller vänster framgår inte av diagnosställandet. Men likväl var det något som triggade diagnosställandereflexen.

Did har stora likheter med de texter den stora dadaisten på FLs samhällssidor brukade framställa. I en och samma tråd, i efterföljande inlägg till och med, kastades olika påståenden om sig själv fram tillsammans med förnekande av tidigare inläggs påståenden. Allt kryddat med underförstådda ogrundade uppfattningar om andra skribenter.

Dadaisten kommer med jämna mellanrum kort tillbaks, de längre perioderna är nu sällsynta och de dadaistiska texterna finns därför i huvudsak i de äldre texterna.

Nöjet från att ta del av de dadaistiska texterna blixtrade förbi då då jag läste ditt diagnosinlägg, det gav mig som sagt ett gott skratt.

Tack

?
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-09-17 23:10:59 följande:

God natt Padirac, hoppas du känner dig både uppfylld och tillfreds med dig själv och dina fantastiska prestationer i kväll. Hoppas du finner skäl att inför dig själv betrakta dig som den kompetente. Men om du gör det, hoppas också att du inte behöver tvivla på din egen förmåga att förstå, eller tvivla på din egen förmåga själv bedöma, om det är du själv eller någon annan som verkligen är den kompetente.

För det kan väl inte vara möjligt att du har ett alter ego som tror sig vara den kompetente när det i själva verket skulle kunna vara motsatsen? Nåja, fundera nu inte alltför mycket över detta eller över meningen med livet så att du får en störd nattsömn, oavsett om det är du själv eller ditt alter ego som stå för dessa funderingar.

Har du f ö reflekterat över trådstarten på sistone, har du förtroende för regeringen?

Vem av oss menar du.

Notera att inget frågetecken skrivits
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-17 21:44:05 följande:

Jag har haft fel många gånger och kommer att ha det många gånger igen - det är väl ingenting som är konstigt att alla människor har det så.

Vad bra att du förtydligade med att du menar att det är en kamp OM åsiktskorridorEN, 

det förklarar lite mer vad du menar och hur du tänker.

Jag menar ändå att alla kriterier som ställs upp av HEO för vad som utgör en åsiktskorridor i det offentliga rummet är uppfyllda på fler håll. det offentliga rummet är betydligt mycket större än det var förr i tiden. 

Jag tror att en del av det som skiljer våra uppfattningar åt är att jag dels gör en principiell tolkning av HEOs begrepp och ser att det går att tillämpa begreppet på fler platser och att jag menar att det finns fler offentliga rum. Jag uppfattar det som att du gör en bildlig tolkning av just det HEO skriver, eller hur det beskrivs på wikipedia. 

Jag tolkar och förstår nästan allt utifrån de principer som påståenden bygger på - det är därför jag vill dekonstruera argument och premisser - jag ser inte att det inte går att göra detsamma med HEOs begrepp - jag menar att för att ett begrepp ska begripas måste det dekonstrueras.

Appropå Dunning Kruger så skrivs detta:Dunning?Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

David Dunning och Justin Kruger (Cornell University) sammanfattar:

"Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."

Du gör ett logiskt felslut. Oavsett storleken, komplexiteten, om det växer eller krymper så är den offentliga debatten fortfarande en (1) till antalet. Det är det här området som begreppet >>åsiktskorridor<< är menat att träffa och för det mer komplexa finns det andra begreppsapparater.

I övrigt lyckades du få mig tillräckligt ödmjuk här för att få klumpar i magen... tack.

Fy fan vad destruktivt bitter jag kan vara/bli. Dessa demoner måste bort.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Knappast nu

Ja faktiskt oavsett vem som styr Sverige. Märker ingen skillnad oavsett vem som har regerat de senaste 30 åren.

• Padirac
    Digestive skrev 2019-09-17 23:38:23 följande:

Du gör ett logiskt felslut. Oavsett storleken, komplexiteten, om det växer eller krymper så är den offentliga debatten fortfarande en (1) till antalet. Det är det här området som begreppet >>åsiktskorridor<< är menat att träffa och för det mer komplexa finns det andra begreppsapparater.

I övrigt lyckades du få mig tillräckligt ödmjuk här för att få klumpar i magen... tack.

Fy fan vad destruktivt bitter jag kan vara/bli. Dessa demoner måste bort.

Men om det är som du säger att det bara kan finnas en åsiktskorridor så blir SDsvans, skrikhöger och alt right helt plötsligt PK de också... Och korridoren är snarare en boulevard eller ett fält, landskap, region - och kampen står i detta nu om vem som ska få tvinga in den andre i sin tänkta korridor.

Och likväl så finns det då fler virtuella korridorer som vill begränsa det öppna området till en korridor. Det är min logiska slutsats om jag skulle acceptera dina premisser.
  • FDFMGA

Noterar att schack blev ämne för gårdagens sena diskussion - tillsammans men diagnoser - och apropå dissociativ identitetsstörning så kalals ju detta multipla personligheter lite mer populärt. Här på FL tycks fenomenet vara kopplat till multipla nick och inte helt ovanligt bland högerdebattörer. Därmed inte sagt att det är ett krav inom högerns åsiktskorridor att debattörer ge sin åsikt mesta möjliga stöd genom att trolla.

Scahack tror jag annars att åsiktskorridorhögern skulle kunna använda i utbildningssyfte för att få bättre förståelse för åsikter utanför den egna korridoren. Man blir aldrig en bra schackspelare om man utgår från fördigtuggade teser om hur motståndaren tänker i stället för att verkligen försöka förstå hens avsikter.

• nattuw
    Knappast nu skrev 2019-09-17 23:51:08 följande:

Märker ingen skillnad oavsett vem som har regerat de senaste 30 åren.

Att det inte märks någon skillnad oavsett vem som styr beror på att ingen vågar sticka foten utanför åsiktskorridoren. De flesta vågar inte ens nudda väggarna. Vad svensk politik skulle behöva är lite mer jävlar anamma.
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-09-17 22:36:35 följande:
    ,finns då anledning mht vissa inlägg i denna tråden reflektera över Dissociativ identitetsstörning?
    Tror att man ska undvika diagnoser på andra deltagare på FL.

Det räcker gott att konstatera att vi har några SD-aktivister som skapar multipla nick på FL och i denna tråd.

Men att därifrån börja ställa diagnoser är väl lite väl magstarkt.

Men visst är det tröttsamt med personer som inte kan ta seden dit de kommer och anpassa sig därefter.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?