• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2019-11-20 15:08:42 följande:

Så, av de media du räknar upp är de 3 första SD-nära eller SD-media.

Vilka sidor på Facebook är det som sprider detta då?  SD-nära sidor ...kanske?

Du tycker fortfarande att det är förvånande att någon som sprider material, propaganda och tankar från SD-media eller SD-nära media kopplas samman med SDsvansen?

Vem har spridit propaganda och tankar från det du kallar för SD-media?

Det ser verkligen hysteriskt ut när du SD-stämplar betraktandet av en händelse.

Vad vill du ens ha sagt? Att den som hör Morgan Johanssons (S) viskning tillhör SD-svansen? Att den som får nys om viskningen genom alternativmedia tillhör SD-svansen? Att den som betraktar viskningen tillhör SD-svansen?

Förklara.
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-20 14:10:13 följande:
    .

Ok. Jag håller en inövning av kommande anförande som troligast bland spekulationerna här.
    Sorry, jag förstår inte vad du menar.

Gör du det själv?

Min åsikt är att ditt och SD-megafonernas fokus på en viskning får andra psedohändelser att framstå som livsavgörande vid en jämförelse.

Bättre om ni kollar på Ingmar Bergmans "Viskningar och rop".

Vem vet. kanske Bergman kommer med i nästa kulturkanon från KD och kanske Ebba Busch Thor får frågan om hon känner till något av Bergmans produktion och svarar: "jag har det på tungan...men - jo, var det inte han som skrev Barnen från Frostmofjället.
  • Mentat

Själv läser jag ofta Aftonbladets ledarsida. Det innebär dock inte att jag tillhör (s)-svansen, utan att jag gillar att få olika perspektiv på en fråga.

• Padirac
    Digestive skrev 2019-11-20 17:52:13 följande:
    Vem har spridit propaganda och tankar från det du kallar för SD-media?

Det ser verkligen hysteriskt ut när du SD-stämplar betraktandet av en händelse.

Vad vill du ens ha sagt? Att den som hör Morgan Johanssons (S) viskning tillhör SD-svansen? Att den som får nys om viskningen genom alternativmedia tillhör SD-svansen? Att den som betraktar viskningen tillhör SD-svansen?

Förklara.
    Vad menar du själv att MJs viskning var för händelse och vad den relaterade till?

Jag menar att den som sprider SDmedias och SD-nära medias bild av verkligheten hör till SDsvansen eller möjligen löper SDs ärenden utan att vara medveten om att så är fallet och i stället tror att det är de egna intressena som värnas. Detta beteende har använts av bland annat underrättelsetjänster genom att utnyttja övertygelsen hos godtrogna "idealister" eller personer starkt knutna till en politisk lära eller konformism för att sprida propaganda, falska rykten, samla in information, med mera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-20 17:54:09 följande:

Sorry, jag förstår inte vad du menar.

Gör du det själv?

Min åsikt är att ditt och SD-megafonernas fokus på en viskning får andra psedohändelser att framstå som livsavgörande vid en jämförelse.

Bättre om ni kollar på Ingmar Bergmans "Viskningar och rop".

Vem vet. kanske Bergman kommer med i nästa kulturkanon från KD och kanske Ebba Busch Thor får frågan om hon känner till något av Bergmans produktion och svarar: "jag har det på tungan...men - jo, var det inte han som skrev Barnen från Frostmofjället.

Ja, och spekulationen i fråga står även med i begynnande inlägg.

Efter anförandet som viskningen förekom i så höll Morgan Johansson (S) sitt eget i tur och ordning. I det anförandet så inledde han en replik med exakt samma ord: >>Fru talman! För mig spelar det ingen roll om man är svart eller vit.<<.

Jag spekulerar alltså om möjligheten att han råkar mumla medan han mentalt förbereder sig för att leverera den repliken.

Har du lyckats förstå?
    Skriver i E-Prime.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-11-20 18:16:14 följande:
    Ja, och spekulationen i fråga står även med i begynnande inlägg.

Efter anförandet som viskningen förekom i så höll Morgan Johansson (S) sitt eget i tur och ordning. I det anförandet så inledde han en replik med exakt samma ord: >>Fru talman! För mig spelar det ingen roll om man är svart eller vit.<<.

Jag spekulerar alltså om möjligheten att han råkar mumla medan han mentalt förbereder sig för att leverera den repliken.

Har du lyckats förstå?
    Och analysen av MJs viskning är då? 

1. din egen analys
    2. analysen i mediekanalerna du refererar till
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-11-20 18:08:55 följande:

Vad menar du själv att MJs viskning var för händelse och vad den relaterade till?

Jag menar att den som sprider SDmedias och SD-nära medias bild av verkligheten hör till SDsvansen eller möjligen löper SDs ärenden utan att vara medveten om att så är fallet och i stället tror att det är de egna intressena som värnas. Detta beteende har använts av bland annat underrättelsetjänster genom att utnyttja övertygelsen hos godtrogna "idealister" eller personer starkt knutna till en politisk lära eller konformism för att sprida propaganda, falska rykten, samla in information, med mera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot

Se ovan. Den spekulationen håller jag som troligast.

Låt mig tvivla på din förmåga att avgöra vad som ger vatten på SD:s kvarn - när betraktelsen av en händelse kvalar in för din del.

Att dölja verkligheten för att den skulle kunna ge ett parti medvind känns som en sisådär smart väg att gå på. Ingenting för mig, verkligen ingenting för mig, men jag vet exempel där till och med polisen helgar sådana medel i samma syfte.

Observera även att ingen som inte hade sökt sig vidare på saken och bortom mitt inlägg, hade vetat om händelsens mediala ursprung - medan bland annat du såg till att det torgfördes.

Känn dig/er nyttiga.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-11-20 18:25:04 följande:

Och analysen av MJs viskning är då? 

1. din egen analys

2. analysen i mediekanalerna du refererar till

Faktiskt min egen men har hittat motsvarande på både Flashback och Samhällsnytt.

Jag har för vana att leta efter detaljer i sådant material.
    Skriver i E-Prime.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-11-20 18:39:52 följande:
    Se ovan. Den spekulationen håller jag som troligast.

Låt mig tvivla på din förmåga att avgöra vad som ger vatten på SD:s kvarn - när betraktelsen av en händelse kvalar in för din del.

Att dölja verkligheten för att den skulle kunna ge ett parti medvind känns som en sisådär smart väg att gå på. Ingenting för mig, verkligen ingenting för mig, men jag vet exempel där till och med polisen helgar sådana medel i samma syfte.

Observera även att ingen som inte hade sökt sig vidare på saken och bortom mitt inlägg, hade vetat om händelsens mediala ursprung - medan bland annat du såg till att det torgfördes.

Känn dig/er nyttiga.
    Ok, så nu är jag ansvarig för att du inte kunde sprida SDmedias sak utan att avsändaren visades - det kan jag ta på mig.Solig

Kan du förtydliga din spekulation och vad du finner såväl märkligt som olustigt.

Det är för mig otydligt vad du avser i de ursprungliga inläggen.
    Digestive skrev 2019-11-18 15:46:21 följande:
    Den minst sagt märkliga viskningen >>För mig spelar det ingen roll.<< från Morgan Johansson (S) under en interpellationsdebatt med Richard Jomshof (SD) i riksdagen, väcker inget förtroende för regeringen - den väcker snarare frågor om vad som rör sig i justitie- och migrationsministern huvud.

Såhär föll sig viskningen med hänvisningar till protokollordningen:

>>Anf. 13 Richard Jomshof (SD)

Fru talman! Det finns väldigt mycket att säga om det senaste inlägget från statsrådet. Det är anmärkningsvärt. Men jag är inte förvånad för det är så det brukar låta från statsrådet, en i grund och botten ganska otrevlig och oförskämd människa som har svårt att hålla sig till saklig och korrekt retorik.

Nåväl, nytt dystert rekord: 45 sköts ihjäl 2018, kvinna i 30-årsåldern död efter skottlossning i Malmö, pojke i 13-14-årsåldern skjuten i Huskvarna, facket sätter stopp och inga väktare jobbar i Rinkeby, 112 barn har rånats i Göteborg bara i år, 50 ungdomar håller Växjö city som gisslan, misstänkt gruppvåldtäkt i Stockholm.

Den här listan, fru talman, kan göras enormt lång. Det här är bara ett litet urval efter några enkla sökningar som jag gjorde i går kväll. Det är ett litet urval som tydligt visar vad den politik som Morgan Johansson företräder har lett till.
    [Morgan Johansson (S) viskar under en kort paus: >>För mig spelar det ingen roll.<<]
    Det är väldigt tydligt vilket enormt misslyckande det mångkulturella samhället de facto är. Det ökande utanförskapet, den ökade splittringen, den ökade segregationen och det allt våldsammare och otryggare samhället hänger ihop med den politik som Socialdemokraterna och Morgan Johansson företräder.

[...]<<

Här följer en länk till tidpunkten i interpellationsdebatten och till protokollet som visuellt har fått visa tajmingen på den här märkliga viskningen: www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellat...

Vad rör sig i Morgan Johanssons (S) huvud när viskningen placeras på ett sådant vis? Menar han vad tajmingen föreslår? Har han dålig tajming när han mentalt övar lite för högt på en - om än helt ovidkommande - passage i anförandet han skulle hålla strax därpå (i början av tredje stycket nedanför):

>>Anf. 14 Justitie- och migrationsmin. Morgan Johansson (S)

Fru talman! Jag kan nog leva med att Richard Jomshof tycker att jag är otrevlig och oförskämd. Så fort man ger lite mothugg till Sverigedemokraterna får man höra det där. Men det börjar kanske bli dags att sätta ned foten mot er på ett lite tydligare sätt, så att ni får känna på vad det handlar om när man verkligen sätter sig emot er argumentation.

Richard Jomshof, åk till koncentrationslägren i Tyskland och läs listorna över döda socialdemokrater och fackföreningsmän som hamnade där när nazisterna tog över! Sedan kan vi tala om historien. Stå inte här och försök göra någon historieförfalskning, historierevision, för den debatten kommer du att förlora.

Fru talman! För mig spelar det ingen roll om man är svart eller vit. Begår du brott ska du buras in. Det måste vara samma regler som gäller rakt av. Här skiljer vi oss åt, för Sverigedemokraterna bryr sig i praktiken inte om brott som svenskar begår. Jag ser aldrig sverigedemokrater reagera när det är en etnisk svensk som har begått ett brott, utan ni använder kriminalpolitiken för att driva fram frågor i er invandringspolitik. Det är inte brotten ni är emot, utan det är invandringen. Det är det som skiljer oss åt.
    [...]<<

Källan till även detta anförande återfinns i protokollet som tidigare länk leder till.

Det hela känns lika märkligt som olustigt för min del.
    Digestive skrev 2019-11-19 01:08:10 följande:
    Och med det hela menar jag DET HELA - som även hur den här händelsen mottas tämligen okritiskt i sociala medier, hur det görs entydig propaganda av saken, att det inte kommenteras av folk med bättre insikt (som exempelvis befann sig på plats och som har trovärdighet) till saken i sig.

Bara för att förtydliga nu när Familjeliv har kommit upp igen.

Tänkte lägga till det här efter att jag postade inlägget och läste igenom det, men Familjeliv hann få problem.

• Padirac
    Digestive skrev 2019-11-20 18:52:50 följande:
    Faktiskt min egen men har hittat motsvarande på både Flashback och Samhällsnytt.

Jag har för vana att leta efter detaljer i sådant material.
    Är det att MJ övar på sitt anförande om du finner märkligt och olustigt?

Eller vad menade du?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?