• Missermajser

Har du förtroende för regeringen?

nihka skrev 2021-03-02 19:02:02 följande:
    Fast din variant av höger tror på individens ansvar och kollektiv shaming. Det är skillnaden på ytterkants höger och normalhögern. Din variant skulle inte få kallas höger och dra skam över dito.

Genom kollektiv shaming så blir han ju dessutom nyttig idiot åt den vänster han menar skyller på strukturer genom att upprätta sådana strukturer. 

• KN75
    nihka skrev 2021-03-02 18:43:21 följande:
    Sådärja. Tåghatare också. Och vad skulle du INTE klaga på?

Fler flyg? Fler privatbilar? Eller skulle möjligen mjölktåg funka för dig?
    Jag hatar inte tåg, jag snarare älskar tåg.

Men jag hatar att inkompetenta politiker fattar vansinniga beslut på känslomässig grund i stället för beslut grundade på fakta.
    Och framförallt hatar jag att inkompetenta politiker fattar beslut som kommer att kosta skattebetalarna 250 - 500 tusen miljoner kronor!
    Det står inte i någon som helst rimlig proportion till nyttan för skattebetalarna och innevånarna, inte i rimlig proportion till någon miljönytta eller någon nytta överhuvudtaget, detta oavsett att jag alltså älskar tåg.

Om jag har fel kan väl du nikka förklara för mig och andra hur finansieringen ser ut och hur man räknar hem den ekonomiska nyttan?
  • nattuw
    Missermajser skrev 2021-02-27 20:39:17 följande:

Så vad du verkar mena är att ett organiserat samhälle med demokrati är totalitärt.

Nix. Men det krävs att du vågar dig utanför din egen bubbla för att du skall kunna förstå att det finns andra sätt att bygga samhällen.
  • nattuw
    nihka skrev 2021-03-02 18:43:21 följande:
    Fler flyg? Fler privatbilar?
    Fler kronor till den befintliga järnvägen så att man inte behöver ta flyg eller bil om man har en tid att passa?
  • nihka
    KN75 skrev 2021-03-02 21:17:58 följande:

Men jag hatar att inkompetenta politiker fattar vansinniga beslut på känslomässig grund i stället för beslut grundade på fakta.
    Och framförallt hatar jag att inkompetenta politiker fattar beslut som kommer att kosta skattebetalarna 250 - 500 tusen miljoner kronor!
    Det står inte i någon som helst rimlig proportion till nyttan för skattebetalarna och innevånarna, inte i rimlig proportion till någon miljönytta eller någon nytta överhuvudtaget, detta oavsett att jag alltså älskar tåg.

Om jag har fel kan väl du nikka förklara för mig och andra hur finansieringen ser ut och hur man räknar hem den ekonomiska nyttan?
    Jag förstår din känsloreaktion. Det får inte kosta. Hade man resonerat som dig när man byggde den existerande rälsen i landet så hade vi fortfarande åkt häst och vagn. Det behövs framåttänkande personer för att föra oss framåt.

https://www.gp.se/debatt/d%C3%A4rf%C3%B6r-tror-vi-att-h%C3%B6ghastighetst%C3%A5g-beh%C3%B6vs-1.5578598?gclid=Cj0KCQiA4feBBhC9ARIsABp_nbVkehIcKHF0ru8cbAITbwSV_65_06QDZ2utow0lxbgB8OfotYZOI5YaAinFEALw_wcB
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2021-03-02 22:52:01 följande:
    Fler kronor till den befintliga järnvägen så att man inte behöver ta flyg eller bil om man har en tid att passa?
    Fler kronor till den befintliga järnvägen ger inte så snabba tåg vilket behövs för att vi i ska välja tåget i ännu högre utsträckning. Det måste kunna konkurrera med flyget för att bli riktigt intressant.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KostasSonawj
    FDFMGA skrev 2021-03-01 08:20:59 följande:

Det var längesen.

Numer är det identitetspolitik som  gäller för högern. Man kan inte bortse från att Donald Trumps identitetspolitiska framtoning har påverkat högern även globalt.

Undrar hur det går med det där hangarfartyget som Trumps fanclub i Sverige profeterade skulle bygga till Trumps namn och i hans ära.,

Plockepinn, kanske.

Varför ska inte högern (vita män) använda sig av idpol? Alla andra gör det med stor framgång och har tvingat oss in i ett hörn. Självfallet måste man bekämpa eld med eld. Samhällets slavklass (jobba jobba jobba betala merparten i skatt och bli trots det utskälld av varenda universitet och tidning som djävulen själv) måste börja hålla ihop och kräva sin rätt.

Men det är klart, många tjänar bra och lever i överdådig komfort som ett resultat av att vita män är slavklass, och att då se dessa börja utmana strukturen som upprätthåller den eviga semestern med gratis pengar måste vara oerhört läskigt, jämlikhet upplevs trots allt som orättvisa för den förfördelade.
  • Flash Gordon
    KN75 skrev 2021-03-02 21:17:58 följande:

Hela tanken med snabbtågen är att man ska utöka den pendlignsbara zonen från "storstäderna". Trafiken MELLAN Stockholm, Göteborg och Malmö är minimal i jämförelse.

Den gamla 90-talsidén om att folk skulle bo en bit bort och pendla till jobbet i Stockholm.

Kommuner som Köping, Örebro, Västerås, Uppsala, Gävle och Nyköping tävlade om att erbjuda bäst boendemiljö för Stockholms småbarnsfamiljer som tröttnat på storstadens jäkt och stress.

Vissa städer byggde hela stadsdelar nära järnvägsstationen baserat på tron att Stockholmare skulle flytta dit och sedan pendla till jobbet i 08.

I alla fall Nyköping körde länge en reklamkampanj i tunnelbanan för att man skulle flytta dit.

Sedan kom en pandemi och alla de som har de där pendligsbara jobben började jobba hemifrån.

Snipp, snapp, slut så var behovet av långpendling väck.

295 miljarder gör mycket större nytta i exempelvis den storstadsnära, lokala spårtrafiken. Eller i enstaka nybyggnadsprojekt som ostkustbanan och sträckan Borås-Göteborg. Plus i det löpande, eftersatta underhållet förstås.

Höghastighetståg (i måttliga 230 km/h) är bara ännu ett miljöpartistiskt prestigeprojekt som slutar i fiasko.

Socialdemokraterna låter dem hållas för att få behålla makten.
  • KostasSonawj
    nihka skrev 2021-03-03 01:27:35 följande:

Fler kronor till den befintliga järnvägen ger inte så snabba tåg vilket behövs för att vi i ska välja tåget i ännu högre utsträckning. Det måste kunna konkurrera med flyget för att bli riktigt intressant.

Ja, eller så bygger vi ut kärnkraften och går över till elbilar och fortsätter med det etablerade och vinnnde konceptet? Har till och med hört om elflyg, så även den trafiken går att ersätta utan att förändra särskilt mycket. Men då måste man upp vakna ur lyckodrömmen om solceller och vindkraftverk som är fina komplement men som troligtvis inte ens på lång sikt kan ersätta kärnkraften.
  • K Markatta

Regeringen Löfvens kriminalpolitik, en stilstudie:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nu-flyttar-fangar-in-i-egna-villor-i-halsingland-fullt-overallt

Fullt på anstalterna - nu flyttar fångar in i egna villor i Hälsingland

Det är fullt på landets anstalter och nu blir Kriminalvårdens kursgård i Gruvberget, mellan Alfta och Ockelbo, ett renodlat fängelse. Dömda fångar kommer att flytta in i färgglada villor där dörrarna är olåsta på dagtid.

Anstalten får säkerhetsklass 3, vilket innebär att de som kommer hit inte bedöms vara rymningsbenägna, för något stängsel kring Gruvberget finns inte.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?