• KN75

Har du förtroende för regeringen?

nihka skrev 2021-03-03 01:13:52 följande:
    Jag förstår din känsloreaktion. Det får inte kosta. Hade man resonerat som dig när man byggde den existerande rälsen i landet så hade vi fortfarande åkt häst och vagn. Det behövs framåttänkande personer för att föra oss framåt.

https://www.gp.se/debatt/d%C3%A4rf%C3%B6r-tror-vi-att-h%C3%B6ghastighetst%C3%A5g-beh%C3%B6vs-1.5578598?gclid=Cj0KCQiA4feBBhC9ARIsABp_nbVkehIcKHF0ru8cbAITbwSV_65_06QDZ2utow0lxbgB8OfotYZOI5YaAinFEALw_wcB
    Återigen fel av dig.

De investeringar i räls som skett historiskt har generellt och i huvudsak varit ekonomiskt rimliga.
    Även om det i vissa stycken har blivit onödigt dyrt för skattebetalarna så har det i huvudsak funnits rimlighet totalt sett.
    Är du överhuvudtaget insatt i hur de historiska investeringarna har gått till och hur de står s a s i rimlig proportion?

Det som de mindre vetande nu har sådana känslor att de vill besluta om handlar om 250 - 500 tusen miljoner skattekronor.

Alla med minsta lilla förstånd och verklighetsförankring inser att det saknar alla rimliga proportioner.

Hur har du det nikka med din verklighetsförankring? Har du någon relation till vad 250 - 500 tusen miljoner skattekronor är?
    Hur ser finansiering ut enligt dig? Hur mycket kommer skattebetalarna belastas  för det här?
    Om du nu är insatt i dessa frågor, hur ser proportionerna ut i jämförelse med historiska investeringar i räls? 

För det kan väl inte vara så att du är som en politiker?
    Att 250 - 500 tusen miljoner skattekronor okritiskt KÄNNS rätt för dig, bara för att det är god vänster-politik, och för du har ingen möjlighet relatera till hur mycket pengar det är?
  • nihka
    KostasSonawj skrev 2021-03-03 08:44:44 följande:
    Ja, eller så bygger vi ut kärnkraften och går över till elbilar och fortsätter med det etablerade och vinnnde konceptet? Har till och med hört om elflyg, så även den trafiken går att ersätta utan att förändra särskilt mycket. Men då måste man upp vakna ur lyckodrömmen om solceller och vindkraftverk som är fina komplement men som troligtvis inte ens på lång sikt kan ersätta kärnkraften.
    Eller så satsar vi på höghastighetståg som konkurrerar med flyget, vilket ingen bil kommer att kunna göra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KN75 skrev 2021-03-03 14:52:14 följande:
    Återigen fel av dig.

De investeringar i räls som skett historiskt har generellt och i huvudsak varit ekonomiskt rimliga.
    Även om det i vissa stycken har blivit onödigt dyrt för skattebetalarna så har det i huvudsak funnits rimlighet totalt sett.
    Är du överhuvudtaget insatt i hur de historiska investeringarna har gått till och hur de står s a s i rimlig proportion?

Det som de mindre vetande nu har sådana känslor att de vill besluta om handlar om 250 - 500 tusen miljoner skattekronor.

Alla med minsta lilla förstånd och verklighetsförankring inser att det saknar alla rimliga proportioner.

Hur har du det nikka med din verklighetsförankring? Har du någon relation till vad 250 - 500 tusen miljoner skattekronor är?
    Hur ser finansiering ut enligt dig? Hur mycket kommer skattebetalarna belastas  för det här?
    Om du nu är insatt i dessa frågor, hur ser proportionerna ut i jämförelse med historiska investeringar i räls? 

För det kan väl inte vara så att du är som en politiker?
    Att 250 - 500 tusen miljoner skattekronor okritiskt KÄNNS rätt för dig, bara för att det är god vänster-politik, och för du har ingen möjlighet relatera till hur mycket pengar det är?
    Nu var det inte jag som skrev debattartikeln som jag länkade till  så jag kan knappast ha fel i något som står i den.

Jag förstår att det känns jobbigt för dig och när det känns jobbigt för dig vill du som vanligt prata om personerna du pratar med istället för att hålla dig till någon slags sakfråga.

Jag kan svara dig med sakinnehåll när du klarar av att skriva ett inlägg som inte till stora delar handlar om mig.
  • Missermajser
    KN75 skrev 2021-03-02 17:40:40 följande:
    Vi har kanske några gemensamma beröringspunkter.

Men i mycket så är du helt ute och cyklar.
    Jag tror du drömmer om ett utopiskt land, i en utopisk omvärld, med en utopisk ledning av landet och du verkar tro att det där utopiska är något som är möjligt att förverkliga.
    ...............................................................................................................................
    Det är arbetskraftsinvandring för mig och så fungerar det i många länder i världen.
    Hur menar du att dessa individer skulle kunna ställa till med några särskilda samhällsproblem och kriminalitet?

Island och Norge är alltså kommunistländer? Skämt och sidor de är ju med i EES avtalet så även de åker ju fritt omkring och jobbar mm. Det må vara utopiskt att ha upplevt Sverige innan EU inträdet och och 90-talskrisen som kom några år efter avregleringen av kreditmarknaden. Men du har så rätt, jag är en av de som motsätter mig en allt för skattefinansierad offentlig sektor. Jag ser hellre att staten äger fler tillgångar så att vi kan ha lägre skatter istället. Liberala skendemokratier är allt för beroende av intäkter från de privata företagen och därmed höga skatter på både arbete, handel och företag. Rena oligarkin skulle jag säga att det leder till. Politikerna blir ju mer lojala mot framträdande personer i näringslivet än de kan vara mot väljarna under de förutsättningarna.

Nu anser inte jag att man kan göra så grov generalisering på verken arbetskraftsinvandringen eller asylinvandrarna. Det finns analfabeter och högutbildade i båda grupperna. Båda grupperna har anhöriga och enligt statistiken är anhöriginvandringen ungefär lika hög från båda grupperna.

Personligen så tror jag tyvärr att välfärdskapitalismen går mot sitt slut. Varken vänster, sossar eller högerns version av borgerlig skattefinansierad välfärd kommer att överleva så länge till. Näringslivet kommer inte att få så mycket tillväxt och då satsar de på att maximera kapitalvinsterna genom att konkurrera och få ner omkostnader. Till följd det vill de så klart få ner skatter och produktionskostnader. Jag påstår inte heller att företagen sänker löner. I vissa branscher så används det förvisso en hel del riktigt billig arbetskraft. I det stora hela har vi en väldigt bred, välbetald och stor medelklass i hela västvärlden. Jag är helt övertygad om att denna kommer att minska. Det fungerar bara så länge man har tillväxt och stora nya marknader att tillgå. 

• nihka
    K Markatta skrev 2021-03-03 13:52:59 följande:

Regeringen Löfvens kriminalpolitik, en stilstudie:

www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nu-flyttar-fangar-in-i-egna-villor-i-halsingland-fullt-overallt

Fullt på anstalterna - nu flyttar fångar in i egna villor i Hälsingland

Det är fullt på landets anstalter och nu blir Kriminalvårdens kursgård i Gruvberget, mellan Alfta och Ockelbo, ett renodlat fängelse. Dömda fångar kommer att flytta in i färgglada villor där dörrarna är olåsta på dagtid.

Anstalten får säkerhetsklass 3, vilket innebär att de som kommer hit inte bedöms vara rymningsbenägna, för något stängsel kring Gruvberget finns inte.

Den 1 oktober 2019 fanns 4 834 inskrivna på Kriminalvårdens anstalter varav 94 % män och 6 % kvinnor. 156 av dem var livstidsdömda. Ska vi verkligen bygga fler anstalter till personer som bedöms som låg säkerhetsrisk?
  • nattuw
    nihka skrev 2021-03-03 01:27:35 följande:
    Fler kronor till den befintliga järnvägen ger inte så snabba tåg vilket behövs för att vi i ska välja tåget i ännu högre utsträckning. Det måste kunna konkurrera med flyget för att bli riktigt intressant.
    Ett pålitligt järnvägsnät där tågen kommer och går i tid skulle få fler att välja tåget och det finns ingen anledning att tro att de som idag inte lyckas ta hand om den befintliga järnvägen skulle göra ett bättre jobb med ett snabbspår. Så det mest rationella vore att först se till att de järnvägar vi har fungerar. Sedan kan vi, om det behövs, bygga snabbjärnvägar.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-03-03 19:56:01 följande:
    Ett pålitligt järnvägsnät där tågen kommer och går i tid skulle få fler att välja tåget och det finns ingen anledning att tro att de som idag inte lyckas ta hand om den befintliga järnvägen skulle göra ett bättre jobb med ett snabbspår. Så det mest rationella vore att först se till att de järnvägar vi har fungerar. Sedan kan vi, om det behövs, bygga snabbjärnvägar.
    Pålitligt och långsamt kommer inte att få flygresenärer att välja tåg över flyg. Pålitligt och långsamt kommer inte heller att få resenärer att hoppa taxin eller ställa bilen i någon stötte utsträckning än vad man gör idag. Nu tar det bara 17 minuter mellan Centralstationen och Arlanda så inte så mycket att vinna där, men mellan flygplatser som Arlanda och Landvetter skulle jag välja ett höghastighetståg framför flyget och även mellan städerna. Två timmar skulle den resan ta med höghastighetståg. 

"Världens snabbaste tåg i trafik
     är maglevtåget Transrapid SMT som kör mellan Shanghai i Kina och stadens internationella flygplats. På den 30 km långa sträckan når tåget som mest 431 km/h. Tågresan tar bara åtta minuter, medan samma sträcka kan ta uppåt en timme i taxi."

Blir du inte bara sugen?

• Pilsner

Stefan Löfvén fördömer givetvis dagens dåd, men vi alla vet att det är en kalkylerad risk de folkvalda tagit. Som statsminister är han den högste ansvarige för detta, men han och övriga regeringen gör i praktiken inget åt det hela utan bygger bara på problemet.

• Padirac
    nattuw skrev 2021-03-03 19:56:01 följande:
    Den gamla banan behövs för godståg. Bankapaciteten räcker inte till för alla tåg idag. Såväl godståg som persontåg står still och väntar på lediga spår, en del 40 minuterm andra 4 timmar, sen kommer helt plötsligt ett persontåg med planerade 120 km/h ikapp ett godståg som kör 40 km/h (för att det inte ska komma in för tidigt till spårområden där omlastning ska ske..

Under de förutsättningarna finns det inte möjlighet att skapa ett fungerande serviceschema för underhåll, reparationer och byten. 

Nya spår för persontrafiken kunde få persontrafik, godstrafik och underhåll att fungera. Dessutom skulle en del transporter kunna flyttas från vägnätet.

Jag uppfattar det som att nya spår med höghastighetståg skulle göra tåg trafiken säkrare på fler olika sätt.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?