Har du förtroende för regeringen?
Rataxes skrev 2022-03-26 16:27:06 följande:
Ja du, bränslepriserna beror ju till stor del på skatter och den reduktionsplikt, som de folkvalda valt att återigen i prussiluskanda sätta "bäst i klassen" = dyrt. Om man ville skulle det gå att sänka momsen på energi, vilket andra länder redan har gjort. Med eller utan lov av storebror EU.Sen är ju ytterligare ett problem.för våra lantbrukare att priset på handelsgödsel ( i den mån det öht går att uppbringa) skenar iväg.
Men gemene man kommer inte bry sig, inte förrän det märks i hyllorna i icabutiken på Södermalm.
Men jag antar att det handlar om vad man prioriterar, i slutändan.
Det är många bäckar små av problem för våra bönder. Jag önskar att vi - genom det gemensamma - hade stöttat dem liksom kringliggande och nödvändiga verksamheter bättre genom åren som har gått, så att de idag hade haft en bättre position i allmänhet. För det kan - om det vill sig riktigt illa - bli ytterst tydligt hur mycket den inhemska matproduktionen faktiskt ligger i vårt gemensamma intresse.
Tycker det hela är så konstigt då vi genom matproduktionen kan föregå med mycket goda exempel, på våra villkor, med standarden som vi vill se och så vidare. Förmodligen betydligt effektivare än skatter på plastpåsar och dylikt och framförallt meningsfullt i flera bemärkelser (inte minst i bemärkelsen kris).
Landstället blir bara heligare och heligare i mina ögon. Vilket egentligen är tragiskt men det är såklart mina egna problem att tampas med (att alltså inte se det egentliga värdet som självklart).