Digestive skrev 2022-04-16 14:33:30 följande:
Svartvitt? Du lyckas inte ens förstå att ditt simpla huvudresonemang även gäller kärnkraft - spenderar vi skattepengar på kärnkraft så levererar den också el ska du se, helt oavsett dess lönsamhet.
Jag har dock aldrig påstått att vi inte ska bygga vindkraft. Det där är en liten feberdröm som du har fastnat i och tro mig, jag kan påminna dig om dina fadäser här jag med.
Och oj då, kärnkraftverk är okey att inte vara lönsamma nog, vad beror denna selektivitet på?
För att vi redan har kärnkraften som behövs är argumentet och du har precis läst det (men såklart inte förstått någonting). Vi har fullt fungerande kärnkraft som det bara är att starta igen och som vi vet räcker till. Medan vi inte har färdig vindkraft överallt där det behövs - vi vet inte ens om vi kan få all vindkraft som behövs än.
Det är det här jätteknepiga koncepten redan byggt och behöver byggas som är alldeles för svårt för dig att greppa. Kärnkraften som räcker och blir över existerar redan. Vindkraften som behövs existerar inte än. Jag tar det igen och avskilt markerat.
Kärnkraften som räcker till och blir över existerar.
Vindkraften som behövs existerar inte. än
Igen och med markerad kodning.
Kärnkraften som räcker till och blir över existerar redan.
Vindkraften som behövs existerar inte än.
Har den eminente klyban lyckats förstå?
Det är stor komik att du gör skillnad när det är okey att ha låg lönsamhet och inte.
Dock är en sak hundraprocentig och det är att det är inget argument för nått mer än företag själva, och verkar de ha problem menar du?
Och om så, sakligt i hur de uttrycker detta.
Att fundera på att investera i vindkraft, det betyder att man inte börjat bygga än om det ens var oklart för dig.
För det har aldrig någonsin varit en fråga ens, ha, innan nu helt plötsligt.
Padirac skrev 2022-04-16 16:30:44 följande:
Om du får ont i magen av Jönssons rants så kan du alltid välja att inte titta på dem
Vist råd.
Padirac skrev 2022-04-16 16:36:28 följande:
Kärnkraften behöver väl omfattande moderniseringar för att möta såväl teknisk som driftsäkerhet. Så det är inte så enkelt som att kärnkraften är driftsäker och inte kostar mindre än att bygga nya anläggningar.
Ja, vi kommer att behöva lägga skattepengar på de funktioner som inte har fungerande marknadslösningar, energi kan mycket väl vara en av de samhällsfunktionerna.
Jag uppfattar det du skriver som att du gnäller över vindkraftsatsningar enbart för att det inte satsas på kärnkraft.
Och det kan kännas som att skjuta sig lite i foten och inte invänta den fjärde generationens kärnkraftverk.