• nattuw

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-05-17 07:40:49 följande:

Jag har förklarat för att jag anser att en curator, som en vanlig twittrare, ska kunna agera inom ramen för Sweden kontot och vid behov blockera användare som lämnar hot på kontot eller sprider hat på kontot. Blocklistan bör emellertid nollställas varje vecka.

Självklart är det är fel om någon har blivit uthängd men jag tycker också att det är tråkigt att många nu är hysteriska och verkar betrakta sweden kontot/curatorn som myndighet/myndighetsperson trots att de lånat kontot tillfälligt av myndigheten. Detta kommer troligtvis resulterar i att SI lägger ner Sweden kontot som myndigheten skapade under den förra alliansregeringens tid vid makten.

Eftersom det är ett officiellt twitterkonto som skall förmedla bilden av Sverige till utlandet så får blocklistor till följd att bilden av Sverige kommer att bli av ett land där censur är en officiell ståndpunkt. Vilket naturligtvis inte är något problem om man är för censur men kan vara lite problematiskt om man anser att det fria ordet är viktigt.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-05-17 15:06:27 följande:
    Gissar att det handlar om semantik.

Om jag skriver att det var synd att man tog bort alla blockeringar så behöver det inte innebära att jag tycker att det var fel att ta bort blockeringar avseende konton som inte spridit hat och hot på myndighetens utlånade twitterkonto.

Ja, det handlar mycket riktigt om semantik. Du vill att ditt uttryck ska betyda något det inte betyder.

Om vi har 100 bollar i alla möjliga färger och vi ska rensa ut lite. Vi kommer överens om kriterier och utefter dessa är det alla blå bollar som ska bort.
    Men Sune tycker alla färgerna är fula utom gult, så han behåller gula och rensar bort alla de andra.
    Har då Sune gjort rätt?
    Svarar man ja på frågan så kan man inte göra det med argumentet att blå bollar skulle bort, utan man måste även se till läget att även röda, gröna, vita, svarta, orangea, rosa och lila bollar försvann och ta ställning till det i sitt svar. Vilka hållbara argument finns för att rensa på det sätt Sune gjorde, trots överenskomna kriterier?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-17 07:08:25 följande:
    Vet du verkligen inte vad som är objektivitet i det här fallet?

Om jag skulle skriva att jag vill  förinta skrikhögern  som förpestar debatten med sina abnorma agendor så skulle jag inte förhålla mig objektiv till skrikhögern,  det förstår du väl? Samma sak gäller om jag uttalar mig negativ om någon annan politisk riktning exempelvis vänstern. 

Diskussionen om objektivitet gäller en tjänsteman på SI som Flash menar inte är objektiv då han har retweetat inlägg av Erman/Ramberg.

Den stora skillnaden är väl hur det påverkar hur man sköter sitt jobb. I SI's fall finns en direkt koppling mellan tjänstemans politiska åsikter och förfarandet i nämnda fall med blockering av konton.
    Jag tror du får svårt att hitta fall där Springare som tjänsteman agerat mot vad han uppfattar som vänsterextrema journalister på samma vis.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-05-17 10:19:30 följande:
    Vilket utmärkt exempel på hur olika man kan bedöma exakt samma text du ger. För min del tycker jag att svaret på dina frågor framgår av inlägget du citerar. Testar att citera och markera, inlägget är ju flera rader långt och kan säkert te sig oöverskådligt.
    KillBill skrev 2017-05-17 07:40:49 följande:

Jag har förklarat för att jag anser att en curator, som en vanlig twittrare, ska kunna agera inom ramen för Sweden kontot och vid behov blockera användare som lämnar hot på kontot eller sprider hat på kontot. Blocklistan bör emellertid nollställas varje vecka.

Självklart är det är fel om någon har blivit uthängd men jag tycker också att det är tråkigt att många nu är hysteriska och verkar betrakta sweden kontot/curatorn som myndighet/myndighetsperson trots att de lånat kontot tillfälligt av myndigheten. Detta kommer troligtvis resulterar i att SI lägger ner Sweden kontot som myndigheten skapade under den förra alliansregeringens tid vid makten. 

Enklare är väl om man svarar rakt på frågan, om man försvarar agerandet som uppenbarligen brustit i kontroll över att det uppfyller nämnda kriterier?
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-17 16:08:43 följande:
    Ja, det handlar mycket riktigt om semantik. Du vill att ditt uttryck ska betyda något det inte betyder.

Om vi har 100 bollar i alla möjliga färger och vi ska rensa ut lite. Vi kommer överens om kriterier och utefter dessa är det alla blå bollar som ska bort.
    Men Sune tycker alla färgerna är fula utom gult, så han behåller gula och rensar bort alla de andra.
    Har då Sune gjort rätt?
    Svarar man ja på frågan så kan man inte göra det med argumentet att blå bollar skulle bort, utan man måste även se till läget att även röda, gröna, vita, svarta, orangea, rosa och lila bollar försvann och ta ställning till det i sitt svar. Vilka hållbara argument finns för att rensa på det sätt Sune gjorde, trots överenskomna kriterier?
    Mm, jag har förstått att du och några med dig upprörs över hur blockningen av konton gick till - någon så mycket att hen inte kunde skilja på regeringen och ett utlånat myndigheteskonto.

För min del ligger fokus snarare på den omständighet att hat och hot har blivit så vanligt på nätet att det blivit en del av den politiska övertalningskulturen i vissa kretsar, särskilt hårt drabbar det kvinnor i och med att de här kretsarna har en mycket förvriden kvinnosyn.

Nej, jag upprörs inte över att ett antal konton som inte borde ha blockats blev blockade. Jag känner närmast löje över gråten att konton som aldrig varit i närheten av Svenska Institutets utlånade twitterkonto blev blockade.

Vadå - har man inte ens kommenterat där förut så är det en ren skitsak att man under en begränsad period inte hade möjlighet att kommentera.

Jag tycker att det allt vanligare fenomenet att försöka tysta röster som ligger utanför högerextremismens förkrympta åsiktskorridor är ett långt allvarligare demokratiskt samhällsproblem än att några petimetrar känner sig kränkta.

Regeringen, 2017, Östtyskland som någon skrev. Jag skäms faktiskt lite över okunnigheten att jämföra Sverige med Östtyskland och det om något är en kränkning mot alla östtyskar som tvingades leva under förtryck och konstaterar samtidigt att det snattras alldeles förfärligt i ankdammen för närvarande.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    nattuw skrev 2017-05-17 15:27:13 följande:
    OM det är en officiell ståndpunkt så har vi nog hittat en god kandidat för nästa års besparingar.
    Som andra insett så var det ett skämtsamt fotomontage..
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-05-17 16:44:34 följande:
    Mm, jag har förstått att du och några med dig upprörs över hur blockningen av konton gick till - någon så mycket att hen inte kunde skilja på regeringen och ett utlånat myndigheteskonto.
    Man kan inte skilja på en myndighet och ett konto som står under myndighetens namn och myndighetens kontroll genom att "låna ut" det.
    För min del ligger fokus snarare på den omständighet att hat och hot har blivit så vanligt på nätet att det blivit en del av den politiska övertalningskulturen i vissa kretsar, särskilt hårt drabbar det kvinnor i och med att de här kretsarna har en mycket förvriden kvinnosyn.
    Du har alltså lite svårt att fokusera på det upptagna fallet och den kritik som framförs? Det säger i så fall mer om dig än fallet ifråga.

Du talar om "de här kretsarna" utan att egentligen veta vilka du talar om och vad de uttrycker på sociala media.
    Nej, jag upprörs inte över att ett antal konton som inte borde ha blockats blev blockade. Jag känner närmast löje över gråten att konton som aldrig varit i närheten av Svenska Institutets utlånade twitterkonto blev blockade.
    "Gråten" är taget ur luften. Reaktionen handlar om ett allvarligt övergrepp av en myndighet, något man borde uppröras över om man står för demokrati, de fri- och rättigheter vi har.

Vad skulle du själv tycka om att bli utpekad som näthatare eller rasist?
    Vadå - har man inte ens kommenterat där förut så är det en ren skitsak att man under en begränsad period inte hade möjlighet att kommentera.
    Att blockeringen varat under en begränsad period är ju för att det uppmärksammats och kritiserats, inte för att folk tycker det är en skitsak.
    Jag tycker att det allt vanligare fenomenet att försöka tysta röster som ligger utanför högerextremismens förkrympta åsiktskorridor är ett långt allvarligare demokratiskt samhällsproblem än att några petimetrar känner sig kränkta.
    Uppmärksamma oss gärna när det när en myndighet ägnar sig åt det, så diskuterar vi det då. Nu handlar det om detta fall och hur vi förhåller oss till det.

Är "några petimetrar som känner sig kränkta" din definition på de som hamnar utanför extremvänsterns åsiktskorridor?

Regeringen, 2017, Östtyskland som någon skrev. Jag skäms faktiskt lite över okunnigheten att jämföra Sverige med Östtyskland och det om något är en kränkning mot alla östtyskar som tvingades leva under förtryck och konstaterar samtidigt att det snattras alldeles förfärligt i ankdammen för närvarande.
    Ja, du fortsätter hänga upp dig på detta, som om det vore ett försvar av vad som skett på en svensk myndighet.

Nu var det inte jag som gjorde jämförelsen och jag är inte heller så förtjust i den, men den är inte särskilt långt ifrån de jämförelser med nazi-Tyskland som gärna görs från vänsterhåll för att bemöta åsikter, personer och partier från högerhållet.
    I vilket fall som helst är ältandet om detta ett patetiskt sätt att försöka förminska den befogade kritiken av ett allvarligt fall, helt grundat på att din ideologi gör fallet obekvämt för dig att diskutera. Sluta bara skriv om fallet inte intresserar dig och du inte har något vettigt att komma med, så kanske du kan behålla lite trovärdighet som debattör.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-17 00:35:36 följande:
    Försök med en annan källa än vänsterextremismens svar på Fria tider m.fl.
    Funkar Dagens nyheter?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polistjansteman-anmald-for-facebookinlagg/

Sedan tycker jag att du är helt ute och cyklar när du jämför aktuellt i fokus med Fria tider, en högerextrem sajt som bl. a spridit "rasbioligisk" propaganda.
  • KillBill

Bra inlägg, jag är helt enig med dig.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

Detta var ett mycket bra inslag i Expressen. Tänk om skrikhögern hade riktat samma ilska mot mäns hat och hot mot kvinnor på sociala medier som den riktar mot sweden kontots  blocklista, Då kanske situationen för kvinnor på sociala medier hade blivit bättre. 

http://www.expressen.se/nyheter/atta-kvinnor-om-hatet-fran-mannen-pa-natet-ingen-av-oss-ar-ensam/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?