• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-05-17 23:26:28 följande:
    Det hela handlar om privatpersoner som efter att ha lånat swedenkontot har ökat på en blocklista, Syftet har varit förhindra hat och hot mot dem som lånar kontot (och inte om någon registrering).
    Hur vet du vad syftet var?
    Vad har du för källa på att listan kom till och växte på det sätt du beskriver?
     Att listan, sedan i höstas, inte har raderats efter varje vecka är fel och SI bär det yttersta ansvaret för detta men att påstå att en svensk myndighet har haft som mål att registrera oliktänkande betraktar jag inte som seriös kritik utan är bara löjligt.
    Att myndigheten har låtit detta ske är allvarligt nog.
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-05-17 16:56:14 följande:
    Som andra insett så var det ett skämtsamt fotomontage..
    Därav betoningen av OM.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-18 02:58:52 följande:
    För att vara en som tycker att en myndighets agerande är OT går du nu väldigt långt utanför trådens ämne. Starta en ny tråd!

Nja, den här tråden handlar om förtroendet för denna regering.

Starta gärna en ny tråd där du beskriver hur ditt förtroende för alliansregeringen har minskat sedan du förstått att de tillsatte en generldirektör som var ansvarig för att ett twitterkonto upprättades.

Mitt förtroende för den här regeringen påverkas inte av att det återigen stormar i skrikhögerns ankdamm.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

Mitt förtroende för regeringen rubbas något av att man ännu inte på ett seriöst sätt försökt rätta till den skada som drabbade Posten i och med den ekonomiskpolitiska katastrofen maud Olofssons beslut.

Det är för enkelt att bara skylla på alliansregeringen, visst den katastrofala sammanslagningen av Posten i Danmark och Sverige är rimligen mycket svår att hantera, men alliansens tillsättande av en inkompetent chef för Postnord kan man enkelt åtgärda.

Nu senast ljög han om postens tillförlitlighet och posten försökte också hindra Svenska Dagbladet att få del av uppgifterna att man inte har en susning om vart miljontals brev som skickades förra året tog vägen.

Innan Maud Olofsson saboterade Vattenfall och Posten brukade man säga "som ett brev på posten" som ett exempel på något man kan lita på.

Dags för lite socialdemokratisk styrning så att tiden man talesättet blev ett skämt begränsas till en effekt av Maud Olofsson och alliansregeringens tid.

Mitt förtroende för regeringen skulle stärkas om man sparkar Håkan Ericsson, vd och koncernchef PostNord.

Ett av de största bekymren för Postnords ledning är att media utifrån språkregler vägrar skriva PostNord - de borde ha annat att syssla med.

• kvarnfot
    KillBill skrev 2017-05-17 19:53:18 följande:

Detta var ett mycket bra inslag i Expressen. Tänk om skrikhögern hade riktat samma ilska mot mäns hat och hot mot kvinnor på sociala medier som den riktar mot sweden kontots  blocklista, Då kanske situationen för kvinnor på sociala medier hade blivit bättre. 

www.expressen.se/nyheter/atta-kvinnor-om-hatet-fran-mannen-pa-natet-ingen-av-oss-ar-ensam/

Det är ju märkligt att när vänsterkvinnor inom feminismen skriver om hur det hatar män så är det fasen ingen som reagerar....
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-18 03:09:29 följande:
    Hur vet du vad syftet var?
    Vad har du för källa på att listan kom till och växte på det sätt du beskriver?
     Att listan, sedan i höstas, inte har raderats efter varje vecka är fel och SI bär det yttersta ansvaret för detta men att påstå att en svensk myndighet har haft som mål att registrera oliktänkande betraktar jag inte som seriös kritik utan är bara löjligt.
    Att myndigheten har låtit detta ske är allvarligt nog.

Menar du att du inte har kontrollerat bakgrunden till blocklistan innan du uttalarat dig?

Bakgrunden är att Svenska institutet sedan 2012 (när alliansen regerade)  lånat ut ett twitterkonto till olika svenskar. Dessa personer har ibland valt att blocka personer som har gjort hatiska inlägg. Fram till oktober i fjol valde Svenska institutets att rensa blocklistan efter varje avslutad vecka. Men blocklistorna är alltså ingen ny företeelse utan har funnits sedan 2012.

Då hat och hot har blivit ett växande problem valde Svenska Institutet för drygt 6 månaders sedan   att ändra rutinen för blocklistan och sedan dess så rensas inte kontots blocklista varje vecka. I stället måste de som hamnat på blocklistan kontakta SI om de anser att de på felaktiga grunder har blivit blockerade. Den som förra veckan hade tillgång till Sweden kontot valde att lägga till ca 14 000 personer på blocklistan, personer som inte ens hade interagerat med  sweden kontot. Detta var första gången som någon som lånat kontot valt att blockera i så stor skala. Svenska institutet har insett att det blev fel och har valt att plocka bort blocklistan från kontot.

Att twitterkontos blocklista verkar vara högerkantens störa politiska fråga för dagen indikerar att vi har det rätt bra i Sverige för tillfället. Jag hade dock önskat att ilskan hade riktats mot det hat och hot som är så vanligt på sociala medier nuförtiden. Det är ju det som var bakgrunden till listans tillblivelse.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • kvarnfot
    FDFMGA skrev 2017-05-17 20:33:57 följande:
    Vi gör inte samma bedömning. Den här tråden handlar om förtroendet för regeringen. Twitterkontot startades under alliansregeringen, Svenska Institutets gd tillsattes av alliansregeringen.

Jag kom in i den här tråden när någon okunnig började tuta om att östtyska metoder av regeringen i och med blockningen på kontot. Därefter var det någon annan som postade en fotomontage där Stefan Löfven stod inför att avrättas som landsförrädare.

Om du vill ha mig som socialdemokrat till "extremvänstern" så visst.

Allt handlar ju om din position, politiskt och i synen på näthat.

I inslaget om kvinnorna som drabbas av dödshot, våldtäktshot eller bara kommentarer som att "du är för ful att knullas", det KillBill länkar till säger kvinnorna att de anmäler hoten som sedan läggs ner av polisen.

Nej, jag kan bara känna ett visst förakt för de prinsar på ärten som anser sig vara såååååå drabbade av att ett twitterkonto blockats för näthatare och förmodligen somliga oskyldiga.

För övrigt så anser jag att Svenska Institutet borde lägga ner kontot i och med att det inte verkar vara möjligt att blocka hatare längre. 
    Du får väl finna dej i att bli kallad för det när du själv kallar alla som kritiserar vänstern för "skrikhögern"....
  • KillBill
    kvarnfot skrev 2017-05-18 08:18:59 följande:
    Det är ju märkligt att när vänsterkvinnor inom feminismen skriver om hur det hatar män så är det fasen ingen som reagerar....

Menar du att vänsterkvinnor brukar trakassera enskilda mäns konton på sociala medier? Självklart är allt hat och hot mot enskilda oacceptabelt men jag ifrågasätter att det är ett särskilt stort problem att vänsterkvinnor brukar trakassera enskilda män på sociala medier. Kan du ge några exempel på när detta ska ha skett?

Här är  intressanta artiklar. Läsning rekommenderas:

http://www.expressen.se/nyheter/atta-kvinnor-om-hatet-fran-mannen-pa-natet-ingen-av-oss-ar-ensam/

http://www.expressen.se/nyheter/han-domdes-for-hoten-mot-elin-21-ville-skrammas-lite/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    kvarnfot skrev 2017-05-18 08:20:38 följande:
    Du får väl finna dej i att bli kallad för det när du själv kallar alla som kritiserar vänstern för "skrikhögern"....
    Självklart, jag är inte bortskämd så jag finner mig i mycket, vilket inte nödvändigtvis innebär att jag inte kommenterar att den som definierar en socialdemokrat som extremvänster avslöjar sin egen position på den politiska skalan.

Jag är inte ens särskilt vänster inom S, utan betraktar mig som socialliberal och S som det parti som bäst förvaltar socialliberalismen.

Mdn iofs har ju den politiska skalan flera dimensioner nuförtiden, på goda grunder kan man påstå att socialliberalismen och skrikhögerpopulismen är diametrala motsatser - så för en skrikhögeraktivist kan jag mycket väl framstå som extremvänsterSkrattande
  • kvarnfot
    KillBill skrev 2017-05-18 08:27:33 följande:

Menar du att vänsterkvinnor brukar trakassera enskilda mäns konton på sociala medier? Självklart är allt hat och hot mot enskilda oacceptabelt men jag ifrågasätter att det är ett särskilt stort problem att vänsterkvinnor brukar trakassera enskilda män på sociala medier. Kan du ge några exempel på när detta ska ha skett?

Här är  intressanta artiklar. Läsning rekommenderas:

www.expressen.se/nyheter/atta-kvinnor-om-hatet-fran-mannen-pa-natet-ingen-av-oss-ar-ensam/

www.expressen.se/nyheter/han-domdes-for-hoten-mot-elin-21-ville-skrammas-lite/

Det finns många exempel, det första som slår mej är den där professorn (?) Ström som stod upp mot vissa tokiga idéer från feminister för något år sedan. 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?