• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • MEE83
    Tacksamt skrev 2015-03-27 20:09:08 följande:
    Jaha,lika konstruktivt som att sitta här på FL en fredagkväll menar du? ;)
    Nej det är inte vidare konstruktivt, jag jobbar dock just nu(hemifrån), vilket jag oftast gör när jag är online. Glad
  • John D
    Tacksamt skrev 2015-03-27 18:22:06 följande:
    Tänk till nu ;)
    Dina 3sista ord.....
    Kvalitet före kvantitet....

Ja kvalitet är väl att umgås med nära/kära/familj.
    Inte jobba jämt.
    Om umgås med familjen är att man sitter i samma soffa och glor på nån iq-befriad dokusåpa så nej, det är fan inte kvalitet.
    Då jobbar jag hellre den kvällen, tjänar pengar och tar med mig hela min familj på något riktigt roligt över helgen istället. DET är kvalitet.
  • Illusion

Jag tänker som John D. Däremot har jag för små barn (6-7 år) för att kunna utesluta tid och det är inte alltid man orkar vara aktiverad speciellt inte när man jobbar heltid. Det kan vara väldigt tacksamt att titta på gladiatorerna en lördagkväll tex. Jobba heltid måste jag inte men gillar att ha ett förhållandevis stort kapital att röra mig kring.

• Mrs Green

Jag har svårt att se heltid (40 tim/v) som att man jobbar mycket. Jag tycker det är helt normalt och inget jag funderar över. Mycket för mig är om man mer eller mindre konstant jobbar över 60-80 tim/vecka.

• snedtak
    Mrs Green skrev 2015-03-31 20:47:53 följande:

Jag har svårt att se heltid (40 tim/v) som att man jobbar mycket. Jag tycker det är helt normalt och inget jag funderar över. Mycket för mig är om man mer eller mindre konstant jobbar över 60-80 tim/vecka.

Mer än 55-60 timmar i veckan i långa loppet är mycket. Jag känner nog ingen som gör mer än 60 timmars-veckor i snitt över ett åt, och få som gör mer än 60 h-veckor även ibland. 50-55 är dock ganska vanligt inom mitt skrå.

Sedan är det ju en enorm skillnad om man jobbar 10 timmars-pass som typ brandvakt där man sitter still eller 10 timmar som key account manager där du träffar kunder/planerar/levererar 24/7.
  • modsey
    Mrs Green skrev 2015-03-31 20:47:53 följande:

jag håller faktiskt med, tycker inte 40 timmar är ett jobb som går stick i stäv med ett fungerande familjeliv. Lite beroende på tider och upplägg kan man till och med få det bättre hemma. Jag jobbar i snitt 44 -45 timmar per vecka varav en del timmar är hemma. Jag kan börja nästan när jag vill på morgonen 7.30-9.00) nästan varje dag, självklart måste jobbet göras men jag kan få det att passa perfekt mot makens jobbtider.
    Skulle jag byta till ett deltidsjobb med mer strikta tider skulle det vara slut med frukostätning hemma med och för barnen innan skolan. Slut med att kunna jobba hemma vid lov, stängningsdagar etc.
    Så allt är inte helt svart eller vitt...
  • Thotis90

Just nu jobbar jag enbart för att jag ska få pengar i plånboken och någonting i CV:t, för jag har en tjänst med världens sämsta villkort! Min tjänst är inte a-kassagrundande, inte pensionsgrundande, har inte rätt till semester, ingen möjlighet att få vara kvar när mitt kontrakt har gått ut och en skandalös lön...

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Flashbulb

När ni är döende och påväg att dö kommer ni ångra att ni la så mkt tid på att arbeta. Den tiden skulle ha gått till nära o kära.

• nevermind
    Thotis90 skrev 2015-03-31 21:49:34 följande:

Just nu jobbar jag enbart för att jag ska få pengar i plånboken och någonting i CV:t, för jag har en tjänst med världens sämsta villkort! Min tjänst är inte a-kassagrundande, inte pensionsgrundande, har inte rätt till semester, ingen möjlighet att få vara kvar när mitt kontrakt har gått ut och en skandalös lön...

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
    Hemmafru..?
  • John D
    Flashbulb skrev 2015-04-07 00:50:39 följande:

När ni är döende och påväg att dö kommer ni ångra att ni la så mkt tid på att arbeta. Den tiden skulle ha gått till nära o kära.

Det tvivlar jag faktiskt på.
    Har mycket svårt att tänka mig att när jag dör kommer att tänka "jag önskar att jag häckat framför tv'n mer medans barnen spelade dataspel."
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?