• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • John D
    Tacksamt skrev 2015-04-08 04:06:21 följande:
    Så i din värld är det bara de alternativen som finns? Antingen jobba ihjäl sig pch missa familjeliv,vänner,släkt osv eller sitta framför tvn?
    Finns ju ganska mycket mer i livet att göra om man vill.
    Läs mina tidigare inlägg.
    Jag tycker att jag ganska klart förklarat att jag föredrar kvalitetstid med familjen framför att häcka framför tv'n.
  • Tacksamt
    John D skrev 2015-04-08 13:27:02 följande:
    Läs mina tidigare inlägg.
    Jag tycker att jag ganska klart förklarat att jag föredrar kvalitetstid med familjen framför att häcka framför tv'n.
    Så att sitta vid tvn och hålla om frugan och ha barnen i soffan och titta på en bra film eller program som hela familjen uppskattar,tända lite ljus, ta en fika och kanske tända i brasan, är inte kvalitetstid enligt dig??
    Nähä,det är det för mig.

• John D
    Tacksamt skrev 2015-04-08 13:35:48 följande:
    Så att sitta vid tvn och hålla om frugan och ha barnen i soffan och titta på en bra film eller program som hela familjen uppskattar,tända lite ljus, ta en fika och kanske tända i brasan, är inte kvalitetstid enligt dig??
    Nähä,det är det för mig.
    Det har jag aldrig sagt, men jag märker att du redan har bestämt dig för vad mina åsikter är så jag släpper detta nu. Inget jag säger verkar ändå gå fram. :)
  • Tacksamt
    John D skrev 2015-04-08 13:44:33 följande:
    Det har jag aldrig sagt, men jag märker att du redan har bestämt dig för vad mina åsikter är så jag släpper detta nu. Inget jag säger verkar ändå gå fram. :)
    Öh va?? Du talade ju om dina åsikter,och jag sa mina.
    Jag ändrar väl inte åsikt för att du tycker annorlunda!?

• nanneN
    Tacksamt skrev 2015-04-08 13:48:20 följande:
    Öh va?? Du talade ju om dina åsikter,och jag sa mina.
    Jag ändrar väl inte åsikt för att du tycker annorlunda!?
    Jag tror John reagerar på att du faktiskt likställde "sitta vid tvn och hålla om frugan och ha barnen i soffan och titta på en bra film eller program som hela familjen uppskattar,tända lite ljus, ta en fika och kanske tända i brasan" med "häcka framför tv'n".

Som jag ser det är det två extremt skilda saker, och hela diskussionen blir totalt meningslös om du inte kan se skillnaden.
    Det är en enorm skillnad på att umgås med familjen framför tv'n, vilket är vad du syftar på, och att i ren lathet slänga åt ungarna en platta och själv sjunka ner framför någon hjärndöd dokusåpa, vilket är vad John pratar om. När du likställer dom två situationerna bara för att dom båda innehåller ordet tv så försvinner liksom poängen med att försöka diskutera med dig.

John pratar om "kvalitetstid" vilket för dig mycket väl kan vara att ha hela familjen framför tv'n, så ni pratar egentligen om samma sak. Du verkar dock ha reagerat på att John råkade nämna ordet "tv" som något negativt och verkar nu försöka försvara något som aldrig ens varit ifrågasatt.
  • Tacksamt
    nanneN skrev 2015-04-08 14:06:51 följande:
    Jag tror John reagerar på att du faktiskt likställde "sitta vid tvn och hålla om frugan och ha barnen i soffan och titta på en bra film eller program som hela familjen uppskattar,tända lite ljus, ta en fika och kanske tända i brasan" med "häcka framför tv'n".

Som jag ser det är det två extremt skilda saker, och hela diskussionen blir totalt meningslös om du inte kan se skillnaden.
    Det är en enorm skillnad på att umgås med familjen framför tv'n, vilket är vad du syftar på, och att i ren lathet slänga åt ungarna en platta och själv sjunka ner framför någon hjärndöd dokusåpa, vilket är vad John pratar om. När du likställer dom två situationerna bara för att dom båda innehåller ordet tv så försvinner liksom poängen med att försöka diskutera med dig.

John pratar om "kvalitetstid" vilket för dig mycket väl kan vara att ha hela familjen framför tv'n, så ni pratar egentligen om samma sak. Du verkar dock ha reagerat på att John råkade nämna ordet "tv" som något negativt och verkar nu försöka försvara något som aldrig ens varit ifrågasatt.
    Ja när han skrev "häcka framför tv:n" så tolkade jag att han tycker det är något negativt ja..men som jag beskrev behöver det ju inte vara det.
     :)

• LaOtona
    nanneN skrev 2015-04-07 16:33:38 följande:
    Då håller du ju i princip med John, det är ju exakt vad han säger.
    Om valet står mellan att sitta i koma framför tv'n eller att jobba och tjäna pengar, så jobbar han hellre och bränner sedan pengarna han tjänat på en kvalitetshelg med familjen.

Just det var något som fick mig att vakna till, jag har faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet. För mig har tid med familjen alltid varit något positivt, men när han jämförde att sitta framför tv'n/datorn med att kanske åka bort en helg hela gänget, då insåg jag att det är ju faktiskt skillnad på tid och tid.
    Jag har alltid sett det som att dom som väljer att jobba sena kvällar alltid väljer bort sin familj. Att dom väljer bort "dödtiden" för att sedan få mer "kvalitetstid" med familjen var för mig en riktig tankeställare, och jag måste erkänna att jag nog faktiskt har haft en väldigt enkelspårig inställning i den här frågan.

Absolut. Hellre kvalitetstid med familjen.
    Jag håller både med John och inte. Jag tycker att det är urviktigt att ha pengar att röra sig med men jag vill inte lägga 40 timmar i veckan på att arbeta för trots att jag har ett väldigt roligt och utvecklande arbete så finns det så himla mycket mer i livet. För mig vore egentligen 50% arbete perfekt. Men då krävs det antingen att man tjänar väldigt bra eller att man har andra inkomstkällor.

• knegare91

Jag arbetar heltid med mycket övertid (som jag får ta ut i ledig tid när jag har möjlighet) och trivs bra med det! Varför jag jobbar mycket, och inte till exempel deltid, är för att tjäna så mycket pengar som möjligt så jag kan åka ut på mina längre resor emellanåt. Jag vill se världen och lönen jag har gör det möjligt för mig! Jag har gott om tid på kvällarna till aktiviteter för mig och sambon så självklart väljer jag att hinna resa så mycket som möjligt när jag är ung.

• Flashbulb
    John D skrev 2015-04-07 09:18:45 följande:
    Det tvivlar jag faktiskt på.
    Har mycket svårt att tänka mig att när jag dör kommer att tänka "jag önskar att jag häckat framför tv'n mer medans barnen spelade dataspel."
    www.aftonbladet.se/nyheter/article14312905.ab

Förstod du ens mitt inlägg?  Man umgås inte med sina barn när de spelar tv spel och man själv glor på tv.
  • Flashbulb
    Tow2Mater skrev 2015-04-08 04:02:07 följande:
    Varför det? Skulle du ångra att du t ex la tid på studier eller reste också? Att du spenderade så mycket tid med att gå ut med hunden istället för att spela datorspel med sonen?
    Har jag barn, partner och en familj så ja, då spenderar jag hellre den tiden med dem. Är jag ensam är det en annan sak.

Att spela datorspel med sin son och att gå ut med hunden är samma sak. Man umgås med familjemedlemmar. Det finns inget att ångra.
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?