• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • KiaL
    modsey skrev 2015-03-24 07:11:22 följande:
    "Har alltid undrat detsamma" skriver du.
    vad säger din man när du undrar det till honom??
    Bara för att min sambo gör det så betyder det väl inte att jag tycker det är okej.

Men det är hans liv som han bestämmer över. Han älskar sitt jobb och älskar att jobba och jag tycker väl det är bra att man gör det  till viss del. Han är egen företagare och kan styra sina tider ganska mycket.

Och skulle han kunna så skulle nog han vara hemma mycket mer men då skulle kanske företaget rasa och det vill han ju heller inte.
  • Curlar
    Illusion skrev 2015-03-24 20:07:04 följande:
    Vilken föräldrar i regel gör. 
    Hur kan du säga att föräldrar gör det? Med alla bidrag, nästan fria förskolor och fria skolor så betalar föräldrarna knappt nåt!
  • modsey
    KiaL skrev 2015-03-24 22:27:05 följande:
    Bara för att min sambo gör det så betyder det väl inte att jag tycker det är okej.

Men det är hans liv som han bestämmer över. Han älskar sitt jobb och älskar att jobba och jag tycker väl det är bra att man gör det  till viss del. Han är egen företagare och kan styra sina tider ganska mycket.

Och skulle han kunna så skulle nog han vara hemma mycket mer men då skulle kanske företaget rasa och det vill han ju heller inte.
    så då förstår du väl egentligen andra som också gör det utan att som du skrev initialt behöva fundera så mycket över det.? Eftersom det till viss del är ok att han gör det måste det det ju vara så även för andra.
  • KiaL
    modsey skrev 2015-03-25 07:35:58 följande:
    så då förstår du väl egentligen andra som också gör det utan att som du skrev initialt behöva fundera så mycket över det.? Eftersom det till viss del är ok att han gör det måste det det ju vara så även för andra.
    Nej jag har svårt att förstå det fortfarande. Dessutom så skrev jag också att min sambo istället tog långledigt över sommaren för att vara med barnen så de slapp långa dagar på dagis/fritids.

Plus att han försökte va ledig under barnens andra lov. Han la upp det så för att få så mycket tid med familjen på sitt sätt. Och att han då måste sköta sitt företag.

Men jag har fortfarande svårt att förstå hur man väljer att jobba mycket om man inte behöver istället för att vara med familjen.
  • MadHatter
    KiaL skrev 2015-03-25 17:04:47 följande:

Nej jag har svårt att förstå det fortfarande. Dessutom så skrev jag också att min sambo istället tog långledigt över sommaren för att vara med barnen så de slapp långa dagar på dagis/fritids.

Plus att han försökte va ledig under barnens andra lov. Han la upp det så för att få så mycket tid med familjen på sitt sätt. Och att han då måste sköta sitt företag.

Men jag har fortfarande svårt att förstå hur man väljer att jobba mycket om man inte behöver istället för att vara med familjen.

Men din man "behöver" väl inte ha eget företag?
  • modsey
    KiaL skrev 2015-03-25 17:04:47 följande:

fast din man behöver ju inte ha eget företag, utan han kan väl som alla andra du undrar över välja familjen mer och jobbet mindre? Eller gäller det bara kvinnorna??
  • 130303

Jag vill egentligen gå ned i tid, för att hinna umgås mer med familjen. Då jag utöver heltidsarbete har ganska lång pendlingssträcka också (2-2,5 timme om dagen). Men jag tror att om jag skulle gå ned i tid så skulle jag bara få göra samma jobb fast på kortare tid. Då skulle jobbet vara ännu stressigare.

Men jag har bestämt mig att hoppa av ekorrhjulet nu. Det är dags att hinna njuta av livet nu istället. Precis börjat läsa en väldigt inspirerande bok "4 timmars arbetsvecka". Någon som läst den, och kanske rent av gjort slag i saken?

/ Nybliven tvåbarnspappa

• MEE83
    Illusion skrev 2015-03-24 20:07:04 följande:
    Vilken föräldrar i regel gör. 
    Det beror sig på hur mycket dom skattar. Om man inte räknar med det som finansieras via skatter, så kostar en unge 1,4 miljoner, dvs 77 000 om året i snitt. Räknar man med det som finansieras av skatter blir det 3,5 miljoner ungefär(Källa: Sveriges Kommuner och Landsting). 16500:- per månad. Har man två barn är kostnaden 7 miljoner, tre barn 10,5 osv...

Två ungar under 18 år kostar alltså 32 500:- ungefär, per månad. En lön på 35 000:- innebär att man skattar runt 8000:- per månad efter jobbskatteavdrag och man har en disponibel lön på ca 26 000:-

Totalt = 8000 + 26 000 = 34 000:-
    Efter kostnad för barnen = 1500:- 

Partnern måste dra in resten som går åt för att täcka boende, livsmedel, räkningar, shopping, nöjen etc, om han/hon inte gör det lever dom på bidrag från andra skattebetalare.  
  • nevermind

Det är inte höga inkomster som gör dig rik, det är låga utgifter som gör det. Jag har fått ut 12 000 netto i både februari och mars. Går hur bra som helst. Min sambo får mindre. Vi prioriterar livet.

• traveler
    nevermind skrev 2015-03-26 07:30:41 följande:

Det är inte höga inkomster som gör dig rik, det är låga utgifter som gör det. Jag har fått ut 12 000 netto i både februari och mars. Går hur bra som helst. Min sambo får mindre. Vi prioriterar livet.

Hej. Kul att ni mår bra men ag vet inte riktigt om jag håller med om att "låga utgifter gör dig rik", det låter snarare som att ni nöjer er med mindre eller inte har lika stora behov av att konsumera.
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?