• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Vinterankan
    nevermind skrev 2015-03-26 07:30:41 följande:

Det är inte höga inkomster som gör dig rik, det är låga utgifter som gör det. Jag har fått ut 12 000 netto i både februari och mars. Går hur bra som helst. Min sambo får mindre. Vi prioriterar livet.

Ja man brukar säga så, men det stämmer ju faktiskt inte. När jag pluggade levde jag sjukt snålt och gick plus ca 1000 kr i månaden. Nu lever vi rätt ordentligt slösaktigt, utgifterna för familjen är många gånger högre än mina studentutgifter, och sparar en normal månad ca 15 000 gemensamt plus 3000 var i eget sparande. Så vårt gemensamma sparande nu är ju högre än vad våra gemensamma inkomster var när vi träffades.
  • nevermind
    traveler skrev 2015-03-26 08:11:12 följande:
    Hej. Kul att ni mår bra men ag vet inte riktigt om jag håller med om att "låga utgifter gör dig rik", det låter snarare som att ni nöjer er med mindre eller inte har lika stora behov av att konsumera.
    Vi har inte något behov alls av att konsumera. Vi har behov av syre, vatten, mat, sex, vänner, kärlek etc. Ja du fattar. Vi är väl bohemer eller hippies kanske.

Men visst köper vi saker ibland, vi gillar inredning och detaljer som illrött knivset som matchar kaffeburken. Och vi reser en hel del. Dessutom gillar vi att hänga på barer och sånt. Hitta Sthlms bästa Irish coffee!

Nu citerade jag det där med att bli rik, det kanske var en felformulering egentligen. Kanske bättre att säga "det är inte de låga inkomsterna som gör dig fattig utan de höga utgifterna".
  • nevermind
    Vinterankan skrev 2015-03-26 10:46:56 följande:
    Ja man brukar säga så, men det stämmer ju faktiskt inte. När jag pluggade levde jag sjukt snålt och gick plus ca 1000 kr i månaden. Nu lever vi rätt ordentligt slösaktigt, utgifterna för familjen är många gånger högre än mina studentutgifter, och sparar en normal månad ca 15 000 gemensamt plus 3000 var i eget sparande. Så vårt gemensamma sparande nu är ju högre än vad våra gemensamma inkomster var när vi träffades.
    Upprepar:

Nu citerade jag det där med att bli rik, det kanske var en felformulering egentligen. Kanske bättre att säga "det är inte de låga inkomsterna som gör dig fattig utan de höga utgifterna".

Jag har en bekant som har en månadslön på kanske 25 000 kr. Han har haft heltidsjobb sen vi slutade gymnasiet. Till skillnad från de flesta andra därhemma på landet.

Nu tio år senare så har han 0 kr i sparpengar. Han ägde en lägenhet med sitt ex, han hade 2 000 i buffert när han flyttade därifrån. De hade lånat till kontantinsatsen av exets mamma. Han skaffade sen en hyresrätt för 3 500 kr/månaden. Hade krediter på 80 000, köpte en bil för 120 000, har nu sålt bilen och köpt en sprillans ny med nya tjejen för 400 000 kr. Herrejävlar! :-O

När han blev sjukskriven var han så pank så han inte ens hade råd att ha kvar NetFlix.

Nu är det här ett extremt exempel, både han och jag. Men faktum är att jag har "levt" (definiera "leva"...) mer, har mer sparpengar och jobbar bara varannan vecka. Märkligt så det kan bli...

Jag har bara väldigt svårt att förstå varför man väljer att jobba 50 timmar i veckan för att kunna köpa en jäkla massa prylar.

Pappa valde jobb med hjärtat (vården...), mamma gick ner till 75% när ungarna var små (pappa "behövde" inte för han hade lediga dagar mitt i veckan ibland att vara med oss). Vi var fyra syskon i en stor villa. Vi hade det inte fett men samtidigt inte fattigt. Hellre närvarande föräldrar än en video, haha! För inte ens det hade vi, eller TV1000 etc.

Ser tillbaka på barndomen med mycket värme i hjärtat.
  • Tacksamt
    nevermind skrev 2015-03-26 19:10:09 följande:
    Upprepar:

Jag har en bekant som har en månadslön på kanske 25 000 kr. Han har haft heltidsjobb sen vi slutade gymnasiet. Till skillnad från de flesta andra därhemma på landet.

Nu tio år senare så har han 0 kr i sparpengar. Han ägde en lägenhet med sitt ex, han hade 2 000 i buffert när han flyttade därifrån. De hade lånat till kontantinsatsen av exets mamma. Han skaffade sen en hyresrätt för 3 500 kr/månaden. Hade krediter på 80 000, köpte en bil för 120 000, har nu sålt bilen och köpt en sprillans ny med nya tjejen för 400 000 kr. Herrejävlar! :-O

När han blev sjukskriven var han så pank så han inte ens hade råd att ha kvar NetFlix.

Nu är det här ett extremt exempel, både han och jag. Men faktum är att jag har "levt" (definiera "leva"...) mer, har mer sparpengar och jobbar bara varannan vecka. Märkligt så det kan bli...

Jag har bara väldigt svårt att förstå varför man väljer att jobba 50 timmar i veckan för att kunna köpa en jäkla massa prylar.

Pappa valde jobb med hjärtat (vården...), mamma gick ner till 75% när ungarna var små (pappa "behövde" inte för han hade lediga dagar mitt i veckan ibland att vara med oss). Vi var fyra syskon i en stor villa. Vi hade det inte fett men samtidigt inte fattigt. Hellre närvarande föräldrar än en video, haha! För inte ens det hade vi, eller TV1000 etc.

Ser tillbaka på barndomen med mycket värme i hjärtat.
    Och det här inlägget påminde mig omatt ikväll är det dags för ännu ett avsnitt utav LYXFÄLLAN!! :)
  • nevermind
    Tacksamt skrev 2015-03-26 19:20:13 följande:
    Och det här inlägget påminde mig omatt ikväll är det dags för ännu ett avsnitt utav LYXFÄLLAN!! :)
    Haha!

Killen jag skrev om brukar faktiskt se på det och håna folk.
  • KiaL
    modsey skrev 2015-03-25 19:34:47 följande:
    fast din man behöver ju inte ha eget företag, utan han kan väl som alla andra du undrar över välja familjen mer och jobbet mindre? Eller gäller det bara kvinnorna??
    Men snälla vill ni inte förstå eller.. Jag har ju sagt att jag fortfarande har svårt att förstå hur man väljer jobbet före familjen och det gäller min sambo också..

Men bara för det så tänker jag inte tvinga honom att tänka annorlunda. Det är hans val även om jag inte håller med.

Å andra sidan så förstår jag honom också. Han startade det här företaget innan han fick familj och det är nåt han alltid velat göra. Så att sälja det och börja va bara anställd finns liksom inte på kartan.

Så istället har han som jag skrivit tidigare anpassat jobbet så han kan va mer ledig när barnen är det för att på så sätt få mer tid med familjen.
  • John D
    Jesssssica skrev 2015-03-22 20:37:40 följande:

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

Finns inget enkelt svar på den frågan, men för att nämna några anledningar så yrkesstolthet, arbetsmoral, bekräftelsebehov, att jag gillar mitt jobb, gemenskap, och helt enkelt brist på något annat vettigt att göra.

Jag gillar mitt jobb.
    Jag gillar att folk behöver mig, att dom uppskattar vad jag gör.
    Jag blir bekräftad på ett sätt jag inte blir någon annanstans.
    Jag får användning av min kompetens och min erfarenhet.
    Jag gillar att umgås med mina kollegor och den gemenskap det innebär.

Andra väljer att åka hem och sätta sig framför TV'n och låta iq-poängen sjunka i takt med att Paradise Hotell eller Melodifestivalen sätter nya bottenrekord vad gäller dålig underhållning. Jag väljer att istället hjälpa andra, lära mig saker, träffa nya människor och samtidigt tjäna pengar.
    Folk får gärna kalla mig arbetsnarkoman om dom vill, det gör mig absolut ingenting då jag inte kan se vad som skulle vara dåligt i det.

Skulle jag dö och folk sa "han jobbade jättemycket" så kan jag inte tänka mig en bättre komplimang. Jag gjorde någonting med mitt liv, jag satt inte framför TV'n eller i en solstol och brände tid.

Jag har full förståelse för dom som prioriterar tid med sin familj, det gör faktiskt jag också, men handen på hjärtat, hur många är det som egentligen spenderar tid *med* sin familj, och inte bara i närheten av den? Jag ser hur många som helst som säger att dom ska hem till "familjen" för att sedan åka hem, säga hej till partnern, lägga ungarna och sedan sitta framför tv'n eller datorn resten av kvällen. Ofta då med ena partnern framför tv'n och den andra framför datorn, så inte ens det delar man.
    Sådan "dötid" spenderar jag hellre på jobbet, så att när jag umgås med min familj så umgås vi verkligen! Kvalitet framför kvantitet!

• Tacksamt
    John D skrev 2015-03-27 17:09:08 följande:
    Finns inget enkelt svar på den frågan, men för att nämna några anledningar så yrkesstolthet, arbetsmoral, bekräftelsebehov, att jag gillar mitt jobb, gemenskap, och helt enkelt brist på något annat vettigt att göra.

Jag gillar mitt jobb.
    Jag gillar att folk behöver mig, att dom uppskattar vad jag gör.
    Jag blir bekräftad på ett sätt jag inte blir någon annanstans.
    Jag får användning av min kompetens och min erfarenhet.
    Jag gillar att umgås med mina kollegor och den gemenskap det innebär.

Andra väljer att åka hem och sätta sig framför TV'n och låta iq-poängen sjunka i takt med att Paradise Hotell eller Melodifestivalen sätter nya bottenrekord vad gäller dålig underhållning. Jag väljer att istället hjälpa andra, lära mig saker, träffa nya människor och samtidigt tjäna pengar.
    Folk får gärna kalla mig arbetsnarkoman om dom vill, det gör mig absolut ingenting då jag inte kan se vad som skulle vara dåligt i det.

Skulle jag dö och folk sa "han jobbade jättemycket" så kan jag inte tänka mig en bättre komplimang. Jag gjorde någonting med mitt liv, jag satt inte framför TV'n eller i en solstol och brände tid.

Jag har full förståelse för dom som prioriterar tid med sin familj, det gör faktiskt jag också, men handen på hjärtat, hur många är det som egentligen spenderar tid *med* sin familj, och inte bara i närheten av den? Jag ser hur många som helst som säger att dom ska hem till "familjen" för att sedan åka hem, säga hej till partnern, lägga ungarna och sedan sitta framför tv'n eller datorn resten av kvällen. Ofta då med ena partnern framför tv'n och den andra framför datorn, så inte ens det delar man.
    Sådan "dötid" spenderar jag hellre på jobbet, så att när jag umgås med min familj så umgås vi verkligen! Kvalitet framför kvantitet!
    Tänk till nu ;)
    Dina 3sista ord.....
    Kvalitet före kvantitet....

Ja kvalitet är väl att umgås med nära/kära/familj.
    Inte jobba jämt.
  • MEE83
    Tacksamt skrev 2015-03-27 18:22:06 följande:
    Tänk till nu ;)
    Dina 3sista ord.....
    Kvalitet före kvantitet....

Ja kvalitet är väl att umgås med nära/kära/familj.
    Inte jobba jämt.
    Jag tycker du missar poängen, jag gör också hellre något konstruktivt än att titta på tv. Människor kollar i snitt på TV 4 timmar om dagen. Jag kollar kanske på TV 4 timmar i veckan, jag försöker alltid att se Tottenhams matcher plus en timme här och där om det är någon TV serie min flickvän följer. Inget ont om människor som gillar att kolla på TV, spela dataspel, kolla film etc, men jag, väljer hellre att göra något annat. 

Det går att jobba mer än normalt och även ha tid över för familjen, det finns tidsspill i alla möjliga situationer, bara att ta sig till och från arbetsplatsen kostar tid, då kan man till exempel välja att bo nära sin arbetsplats, minimalt med tid läggs då på att röra sig från A->B->A. Det finns tid att spara in på väldigt mycket, så en sak utesluter inte en annan, det handlar i slutändan om hur effektiv man är och hur mycket av vardagens tidsspill man fixar att eliminera.  

• Tacksamt
    MEE83 skrev 2015-03-27 20:02:50 följande:
    Jag tycker du missar poängen, jag gör också hellre något konstruktivt än att titta på tv. Människor kollar i snitt på TV 4 timmar om dagen. Jag kollar kanske på TV 4 timmar i veckan, jag försöker alltid att se Tottenhams matcher plus en timme här och där om det är någon TV serie min flickvän följer. Inget ont om människor som gillar att kolla på TV, spela dataspel, kolla film etc, men jag, väljer hellre att göra något annat. 

Det går att jobba mer än normalt och även ha tid över för familjen, det finns tidsspill i alla möjliga situationer, bara att ta sig till och från arbetsplatsen kostar tid, då kan man till exempel välja att bo nära sin arbetsplats, minimalt med tid läggs då på att röra sig från A->B->A. Det finns tid att spara in på väldigt mycket, så en sak utesluter inte en annan, det handlar i slutändan om hur effektiv man är och hur mycket av vardagens tidsspill man fixar att eliminera.  

Jaha,lika konstruktivt som att sitta här på FL en fredagkväll menar du? ;)

Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?