• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • guinevere

Fick pengar till halk-körningen. Annars inget särskilt.

Det du fick ÄR oerhört mycket men det är skitlöjligt av dina vänner att bli sura för det.

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (va?) skrev 2015-04-09 14:28:52 följande:

Ska man få nåt när man fyller 18??
    Då hade jag bott i egen lägenhet ett år ungefär.
    Jag bjöd på tårta och kaffe minns jag.

Långt ifrån alla föräldrar som er sina barn pengar på det sätt som dina föräldrar
    gjort TS! Så va djäkligt tacksam.

Har ts visat sig otacksam? Problemet var ju att vännerna betedde sig väldigt omoget.
  • Kereza

Inte en spänn. Men då är, och var, min familj förstås fattig också, så det fanns helt enkelt inga pengar till det.

• Anonym (Inget)

0kr och någon liten sak i present. Varför skulle man få en massa pengar när man blir 18 annat än att man blir myndig och får själv bestämma över de pengar som finns knutna till en själv??

• lövet2

Av mina föräldrar fick jag ett armbandsur och två körlektioner, har jag för mig. Jag fick antagligen ett par presenter av mina bröder också, men det minns jag inte riktigt.

• Anonym (va?)
    Kereza skrev 2015-04-09 14:41:10 följande:

Inte en spänn. Men då är, och var, min familj förstås fattig också, så det fanns helt enkelt inga pengar till det.

Och så är det för många familjer,så absolut inget ovanligt.

• Anonym (Kaka)
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-04-09 14:35:30 följande:
    Har ts visat sig otacksam? Problemet var ju att vännerna betedde sig väldigt omoget.
    Jaså? Nu antar jag att du simmar på samma ekonomiska nivå som ts. Jag tror inte att vännerna betedde sig väldigt omoget. Bara svårt att umgås med någon som skryter om att få 400 000 plus bil och körkort plus 2000 varje månad av sina föräldrar.
  • Olyckan

Fick någon liten present och kuvert med några hundralappar från diverse släktingar. Pappa hade sparat i fonder till mig men det fick jag ta över när jag flyttade hemifrån några år tidigare, ca 20000 i värde.

• En PantherTant

Inget speciellt på födelsedagen, fyllde på en påsklördag, men mina föräldrar betalade bilskolan och köpte en billig bil åt mig, och när jag efter påskhelgen körde upp och blev godkänd genast så tog pappa vägen hem via en guldsmedsaffär där han köpte en guldklocka åt mig.

I mitt barndomshem var det fattigt, så jag var och är väldigt tacksam för allt detta.

Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?