• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • guinevere

Fick pengar till halk-körningen. Annars inget särskilt.

Det du fick ÄR oerhört mycket men det är skitlöjligt av dina vänner att bli sura för det.

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (va?) skrev 2015-04-09 14:28:52 följande:

Ska man få nåt när man fyller 18??
    Då hade jag bott i egen lägenhet ett år ungefär.
    Jag bjöd på tårta och kaffe minns jag.

Långt ifrån alla föräldrar som er sina barn pengar på det sätt som dina föräldrar
    gjort TS! Så va djäkligt tacksam.

Har ts visat sig otacksam? Problemet var ju att vännerna betedde sig väldigt omoget.
  • Kereza

Inte en spänn. Men då är, och var, min familj förstås fattig också, så det fanns helt enkelt inga pengar till det.

• Anonym (Inget)

0kr och någon liten sak i present. Varför skulle man få en massa pengar när man blir 18 annat än att man blir myndig och får själv bestämma över de pengar som finns knutna till en själv??

• lövet2