• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • Skånetjej01
    emeliess skrev 2015-08-15 14:53:15 följande:
    Vissa går lättare upp i vikt. Så är det ju bara. Gravid eller ej. Vad gör det så länge du och bebis mår bra?! :)
    Ja, men förra gången så gick jag inte upp så här fort. Men det kanske stannar av sen.
  • liinaH

Hej tjejer! Nu har jag varit på mitt besök hos bm, lyssnade på hjärtljuden, tog mått på magen och kollade proverna osv. Låg blodvärde och lågt blodtryck. Måste börja med järn tabletter.. suck. Men en annan fråga, jag och beisen har tydligen olika blodgrupper, jag är negativ och han är positiv. Så detta innebär nu att jag måste ta någon profylax spruta i v.28 för att förhindra någonting med blodkropparna.. någon mer som har det så? Det ska ju tydligen inte vara farligt men någon som kanske har varit med om samma? Kram

• BowserSchnauzer
    liinaH skrev 2015-08-18 16:40:28 följande:

Hej tjejer! Nu har jag varit på mitt besök hos bm, lyssnade på hjärtljuden, tog mått på magen och kollade proverna osv. Låg blodvärde och lågt blodtryck. Måste börja med järn tabletter.. suck. Men en annan fråga, jag och beisen har tydligen olika blodgrupper, jag är negativ och han är positiv. Så detta innebär nu att jag måste ta någon profylax spruta i v.28 för att förhindra någonting med blodkropparna.. någon mer som har det så? Det ska ju tydligen inte vara farligt men någon som kanske har varit med om samma? Kram

Har inte samma men det du pratar om är sk Rh-profylax och det brukar inte vara något problem i första graviditeten men däremot vad jag förstår kan man få problem om man vill få fler barn (om man inte tar sprutan alltså). Iaf om det är samma pappa eftersom det är hans "fel" att barnet är positivt. Detta eftersom din kropp bildar antikroppar mot fostrets blodkroppar och fostret behöver ju blod så det kan bli komplikationer vid andra barnet om man inte tar sprutan vid tidigare graviditet.

Så det är ju bra att du får sprutan nu :), tror man får en efter förlossningen också.
  • Mallanmillis
    emeliess skrev 2015-08-15 14:27:14 följande:
    Ja det är ju det och det borde egentligen kvitta om det är 1-2 besök kvar, det är ju viktigt att man trivs. Är också rädd att jag kommer till en ännu likadan. Hur går jag tillväga för att byta? Kram
    Man kan nog bara ring till mvc och berätta att man vill byta så man inte behöver ta det själv med barnmorskan man har.
  • Mallanmillis
    liinaH skrev 2015-08-18 16:40:28 följande:

Hur vet man att barnet har en annan blodgrupp?
  • liinaH
    BowserSchnauzer skrev 2015-08-19 07:53:55 följande:

Har inte samma men det du pratar om är sk Rh-profylax och det brukar inte vara något problem i första graviditeten men däremot vad jag förstår kan man få problem om man vill få fler barn (om man inte tar sprutan alltså). Iaf om det är samma pappa eftersom det är hans "fel" att barnet är positivt. Detta eftersom din kropp bildar antikroppar mot fostrets blodkroppar och fostret behöver ju blod så det kan bli komplikationer vid andra barnet om man inte tar sprutan vid tidigare graviditet.

Så det är ju bra att du får sprutan nu :), tror man får en efter förlossningen också.

Tack så mycket för ditt svar! :) då får vi hoppas att det inte blir några komplikationer vid nästa barn bara!
  • liinaH
    Mallanmillis skrev 2015-08-19 10:23:33 följande:

Hur vet man att barnet har en annan blodgrupp?

Dom fick fram det när dom tog blodprover för min blodgrupp. Tydligen kan dom se om barnet har någon annan blodgrupp där igenom! :)
  • Mallanmillis
    liinaH skrev 2015-08-19 14:39:39 följande:
    Dom fick fram det när dom tog blodprover för min blodgrupp. Tydligen kan dom se om barnet har någon annan blodgrupp där igenom! :)
    Okej :) hade faktiskt ingen aning om det. Häftigt att man kan få reda på det ju :)
  • emeliess
    Mallanmillis skrev 2015-08-20 17:44:12 följande:

Har börjat klia en del på magen. Smörjer ni med någon olja eller kräm?

Inte på mig. Men det ska hjälpa med vanlig lotion :)
Svar på tråden BF slutet av december :)