liinaH skrev 2015-08-18 16:40:28 följande:
Hej tjejer! Nu har jag varit på mitt besök hos bm, lyssnade på hjärtljuden, tog mått på magen och kollade proverna osv. Låg blodvärde och lågt blodtryck. Måste börja med järn tabletter.. suck. Men en annan fråga, jag och beisen har tydligen olika blodgrupper, jag är negativ och han är positiv. Så detta innebär nu att jag måste ta någon profylax spruta i v.28 för att förhindra någonting med blodkropparna.. någon mer som har det så? Det ska ju tydligen inte vara farligt men någon som kanske har varit med om samma? Kram
Har inte samma men det du pratar om är sk Rh-profylax och det brukar inte vara något problem i första graviditeten men däremot vad jag förstår kan man få problem om man vill få fler barn (om man inte tar sprutan alltså). Iaf om det är samma pappa eftersom det är hans "fel" att barnet är positivt. Detta eftersom din kropp bildar antikroppar mot fostrets blodkroppar och fostret behöver ju blod så det kan bli komplikationer vid andra barnet om man inte tar sprutan vid tidigare graviditet.
Så det är ju bra att du får sprutan nu :), tror man får en efter förlossningen också.