Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Mallis87 skrev 2015-08-18 11:29:00 följande:

Jag tänker köra på en emmaljunga double Viking 735. Äääälskar Emmaljungas vagnar, har dock inte provkört double vikingen än, bara läst om den på nätet.

Gick in i vecka 19 igår, och i helgen vaknade jag av att jag hade en lång sammandragning. Gjorde inte ont, men var obehagligt. Sen både igår och idag har jag haft ont i magen typ. När jag går/gör saker. Det släpper när jag sitter/vilar. Det borde inte vara någon fara då va? Känner mig helt grön på "ont-problem" då min förra grav var toppen och hade varken ont någonstans eller sammandragningar... Har även fått ont i svanskotan när jag sätter/reser mig, gissar ju också på att det har med grav att göra.

Tycker även fosterrörelserna har minskat, kände en del till vänster på magen innan, nu känns det mer mitt på men mer diffust, kan fostret ha flyttat sig bakom moderkakan eller moderkakan har en "bestämd" plats från början? Gissade innan att moderkakan låg åt höger då jag bara kände bebisen på vänster sida...

Jag älskar också Emmaljunga, har en nu och var helt inställd på en double Viking. När det var rea på den på babyproffsen blev jag överlycklig och tänkte att jag kunde fynda, men fy vad besviken jag blev när jag testade den! Och ännu mer hur enormt stor den var ihopfälld. Säljaren i affären sa också att hon ville vara ärlig om att många var missnöjda med den och att hon personligen inte rekommenderade den vagnen. Mitt råd är dock att du åker till babyproffsen och bildar en egen uppfattning utifrån era behov, be dem demonstrera vagnen för dig!
  • MeEmmA
    Mallis87 skrev 2015-08-18 16:40:20 följande:
    Jaså, va tråkigt! Var det något speciellt folk var missnöjda med? Jag har varit inne lite på bugaboo men har läst/hört att de ska vara ganska trånga i sittdelen, och även att selen på de äldre modellerna är jättesmå. Har en rätt stor (snart) 2 åring så hon måste kunna sitta bra och kunna sitta fast i sele ;) Sen har jag fått för mig att nya sufletter till bugaboon är dubbelt så dyra som till Emmaljungan... Visst köper man väll inte nya sufletter hela tiden, men det kan ju vara kul att byta ut iallafall en gång!
    Jag vet inte specifikt vad dom har klagat på, men jag själv upplevde den tung och klumpig, men som sagt åk o testa och bilda din egna uppfattning :)
    Jag var precis och köpte en donkey i ett skitbra skick till ett väldigt bra pris och den här mamman visste allt om bugaboo! Angående sittdelen om den blir för liten sa hon att Buffalos sittdel på donkeyramen ska fungera till större barn och suffletter finns att köpa till väldigt bra priser på fb-gruppen.
    Jag är redan förälskad i vår nya vagn, ska ut o provköra den imorgon bitti :)
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-08-18 21:47:44 följande:
    Vi är svin nöjda med vår donkey!! Hade buffalon innan och buffalons ram fungerar på donkeyn! Den är rymligare :) sååå skönt med så mycket space nu när man kör den i duo läge, kan ju packa ner hela huset i korgen haha!
    Vår första promenad idag kändes bra iaf, första grejen som är införskaffad åt kommande bebis och jag längtar efter att få sätta på liggdelen nu!
    Angående storleken på sittdelarna så är jag inte så orolig, min lilla plutt ser liten ut i den och en granne som har rätt så stora barn på 2 och 3 år sitter fortfarande bra i sin också. Ska tvätta av min Emmaljunga och sätta ut på blocket nu, har varit väldigt nöjd med den också men jag kommer nog inte att sakna den så mycket.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-08-19 16:12:47 följande:

Gosch, andra dagen på jobbet och jag vill inget annat än att gå hem NU!! Min chef vägrar mig att få gå på RUL, hon tycker att jag måste byta tiden! Lätt att byta en sån tid då, dem har ju för fasen fullt plus att det liksom är sista veckan dem rekommenderar att göra ul. Gud vad jag hatar min chef, vill bara strypa henne! Plus en miljon andra grejer också, precis vad man som gravid kvinna behöver känner jag!!!

Hon kan inte vägra dig att gå på rul, ring facket på en gång om du är med i det och sätt ner foten mot din chef! Hon får bara lösa det, inte ditt ansvar.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-08-19 16:30:37 följande:
    Tyvärr är jag inte med i facket för dem är sjukt mesiga i den här kommunen! Vågar inte säga emot ett skit. Men man borde kanske gå med såhär lite plötsligt!
    När jag jobbade inom vården så var jag först inte med i facket, men sen när jag skulle vara mammaledig slutade min snälla chef och det kom dit en ny som var helt dum i huvudet!! Gick med i facket ganska så omgående då ifall hon skulle ställa till med för mycket problem.
  • MeEmmA
    Hame skrev 2015-08-20 07:53:50 följande:
    Du behöver inte vara med i facket för att få gå på ultraljud, men tjänstledigt med lön tror jag inte du har rätt till..  Däremot har du rätt att ta föräldraledigt för sådant och det kan din arbetsgivare aldrig neka dig.
    Kanske inte behöver gå med i facket för bara ultraljudet såklart, men bra om du är med där om din chef kör på eget race o jävlas. Just för barnmorskebesök har man rätt till ledighet precis som läkarbesök och med vissa avtal har man även rätt till betald arbetstid. Även pappan har rätt till att följa med på några besök, tror min sambo har ca tre ggr han får följa med, andra ggr stämplar han ut under tiden när han vill med. Kolla därför vad som gäller med dina avtal, går att rådfråga facket även om man inte är med! Så kan du ju därefter informera din chef vad som gäller :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-08-20 14:34:40 följande:

Idag fick jag ringa gyn.akuten då jag fick en större blödning inatt. Så oron var ett faktum och ville absolut inte vänta en vecka för att se att allt var ok. Så fick en tid idag vid 13.30. Allt verkade vara bra med bebis, och allt runt omkring såg också bra ut så troligtvis beror allt på att jag är väldigt skör och sen blir jag mer lättblödande utav trombylen jag äter. Så nu kan jag lugna mig lite till rul nästa vecka.

Gud va skönt att det gick bra, blödningar är alltid skrämmande!
    Mina blödningar har varit borta helt ett tag nu, men vid ultraljudet sa hon att de nog kommer tillbaka på grund av moderkakans läge om den inte flyttar på sig :( hoppas inte att det blir så, vet hur rädd jag var när det bara rann ur mig! fördelen är dock nu att om de kommer så ska jag bara åka in till förlossningen direkt för att kolla på en gång sa hon (varje gång det kommer blödningar). När man är lite längre gången så bryr de sig mer, vilket är förståeligt också.
  • MeEmmA
    Blgebo skrev 2015-08-20 15:18:06 följande:

Allt ok på rul. Hon kollade hjärtat och kärlen extra noga, såg tom Alla hjärtklaffar! Har haft patient med odiagnosticerad hjärtfel och bad henne kolla extra. Pungen och snoppen var det första vi såg när hon började kolla, ingen hade kunnat missa dem, men vi visste ju redan innan.

Vad kul, grattis :) jag tyckte att vi såg snippan väldigt tydligt på vårt rul medan hon mätte lårbenen så blev det en sk pottyshot, men när man är oerfaren hur stora chanser tror du att det är att man ser fel? Mina pojkar har jag sett snopparna väldigt tydligt på. Hmm, första gången jag är med om att de inte vill berätta vad dom ser...
  • MeEmmA
    minahjärtan0609 skrev 2015-08-21 11:50:59 följande:

Va bra att ni skriver om era barnvagnserfarenherter. Vi är inne på smilen eller Emmaljunga super nitro air. Det är dock en rejäl prisskillnad. Mina krav är svängbara framhjul, luftdäck (bor på landet) samt riktigt luggläge ( ej ergo). Finns det någon annan vagn ni kan tipsa om så kom gärna med förslag. Ska kolla på brio go också nu när någon skrev om den.
    Till mina stora hade vi en Urban jungle. Den var ny då och jag älskade den! Dock kan jag idag inte tänka mig att vända det lilla barnet framåt. Men den var fantastisk att köra, promenerar mycket!

Jag har en super nitro som jag har haft till min pojk och har verkligen varit supernöjd med den! Jag bor nära stan men samtidigt finns det mycket skogar med stigar runtom och vi har kommit fram lika lätt överallt oavsett väglag ;) enda nackdelen jag har kommit fram till är att suffletten måste tvättas för hand medan resterande delar lätt går att ta av o köra i maskin.
  • MeEmmA
    minahjärtan0609 skrev 2015-08-22 06:43:43 följande:

Låter bra! Vi bor på landet men är mycket i stan så jag behöver också en vagn som funkar i alla miljöer. Lutar åt denna tror jag. Vet du om det funkar med en mjuklift från annat märke i vagnen? Tänker att babytiden är så kort...

Vagnen är ganska så rymlig så det tror jag absolut inte är några problem :) har sett att det finns en hel del korgar på blocket också som säljs för 500-1000:- och eftersom att de är använda så kort tid är de oftast i väldigt fint skick.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)